Gå til innhold

måltider og rytme til de på rundt 5 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har fått grøt siden han var 4 mnd, og nå har han i tillegg også begynt å få et måltid med middag. Er dette mye fast føde til en liten gutt? Han har en mage som tåler mye, fått mme i tillegg i mm siden fødsel. Magen har fungert helt fint etter innføringen av grøt. Han får også vann å drikke. Får også ca 300 ml me i løpet av en dag.

Han legges for natta ca kl 20,ammes noen ganger i løpet av natten,vi står opp ca 9. SOver bare små lurer resten av dagen på ca 15-20 min hver, som regel 3 stk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres greit ut for en 5 mnding. Det er jo slik at de gradvis skal gå over til fast føde, men en så liten baby skal i hovedsak ha mm/mme som mat så det er ingen hast. Ellers virker resten veldig normalt. Noen babyer, som din, sover ofte, men kort tid om gangen, mens andre har færre med lengre lurer.

Skrevet

Her har vi nettopp begynt med smaksprøve på grønnsakspurè :) Stor suksess...! Har ikke innført det som et helt måltid, da.. men lillemor gaper villig når hun ser skjeen.

Ellers har hun de siste dagene våknet 3-4 timer etter leggetid - og er sulten!! Så fra i morgen blir det grøt-tilvenning!

Hun legges ca 19, og foruten den plutselige oppvåkningen etter 3-4 timer, så ammes det i 3-4 tida på natta, og våkner igjen kl 8.

Fullammer.

Ang. soving så er det 4 dupper gjennom dagen, som varierer mellom 20 min og 1 time. 1 1/2 time om jeg er heldig :) Dette pga ønske om en lengre trilletur.

Skrevet

Hei! Vi startet også med grøt rundt 4 mnd, har ei stor jente. 5 mnd nå. Hun får grøt morgen og kveld, ellers ammer jeg, og siste ammemåltid for kvelden erstattes med Mme pga lite melk. Har også begynt å gi henne litt smaksprøver på grønnsakspure, eplemos, og hun har smakt banan, eple og potet i nett:)

Skrevet

Glemteå si at hun sover 1-3 lengre lurer om dagen, noen ganger flere korte. På natten sover hun fra 19-5/6, ammer 1 gang i mellom.

Skrevet

Syntes dette høres fint ut, og alle barn er forskjellig. Sliker våre rutiner for tiden:

08.00: Bare melk (mme)

1 timers lur

11.00: Melk + 1 dl grøt (blander litt sviskepure med pæresmak i grøten fordi det gir mye bedre smak)

2 timers lur

15.00: Halvt glass middag+vann

16.00: Melk + dessert eller sviskepure

3 timers lur

19.00: 1 dl grøt + melk

Snuppa sover fra 20.00 til 08.00. Hun sover i strekk uten nattmåltider. Å vi har jobbet leeeeenge for å få til disse rutinene, nå er det er helt fantastisk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...