Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Eg sliter veldig mye med tennene. Har alltid hatt hull (fra eg var liten) og det har bare litt verre og verre. For litt under ti år siden fikset eg tennene for 30 tusen og for 3 år siden fikset eg for 20 tusen. Da hadde eg og en episode der eg fikk skikkelig tannlege skrekk. Nå er tennene mine helt ødelagte... eg blir uvel og svimmel med en gang eg tenker på å dra til tannlegen. Vi har ikke har mulighet til å betale det noe tannlege nå pga eg er arbeidsledig. Eg kjenner eg sliter voldsomt med psyken pga av tennene. Har lyst å smile til alle, men er livredd for hva de skal si om tennene mine. Dette hindrer meg og litt i jobb søkingen. Tannlegene sier at det ikke er noe galt med tennene mine, men noe må det da være. Eg pusser tennene morgen og kveld og noen ganger midt på dagen. Satt og leste om hva så blir dekket av trygdekontoret nå og såg at gnissing var en av de tingene...Og alvorlig tannslitasje eller syreangrep. Men hva er f.eks alvorlig tannslitasje? Og går det ann å bli lagt i narkose og ordne alle tennene på en gang? Eg er livredd bedøvelse etter noe som lignet en allergisk reaksjon de to siste gangene eg fikk det. Håper noen orker å svare....
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Hvorfor har du ikke fått dekket noe av de 50 000 kr du allerede har brukt? Hvis du har hatt noe problemer med tennene som har en årsak, typ gnissing, tannsykdom hadde du fått dekket det.. Tannlegene ser slikt, og sier fra hvis man skal søke om støtte. Drikker du mye brus? Tennene skal vare resten av livet. Noen har tenner som tåler brusen bedre, men hvis du ser at det ikke er heldig for deg MÅ du ta deg sammen for din egen del. Det er ikke meningen å kjøre på med brus eller juice ol. og deretter kreve total fiks av munnen.. Ikke puss mer enn 2 ganger pr dag, ellers pusser du vekk emaljen over tid = hull. Husk å bruke tanntråd særlig i din tilstand, begrens skaden som allerede har skjedd. ALLTID BRUK FLUOR heretter, resten av livet. Enten tabletter eller flytende på apoteket. Det er ingen som sier at man skal slutte med fluor når man bikker 18. Tannlegen fortalte meg at man skal ta det hele livet. Krev utredning av situasjonen din til en ny tannlege. Du må få svar på hvorfor tennene blir slik, hvis du har normal tannhygiene.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Det er ofte arvelig, det å ha svake tenner. Det virker som du har en dårlig emalje. Du skal faktisk passe på å ikke pusse dem for mye heller, for det sliter på emaljen. Husk tanntråd og munnskyllevann med fluor (fra apoteket, ikke de dårlige du finner i butikken) hver dag, morgen og aften. Hilsen ei som har blitt godt passa på av sin tannlegemor :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå