Gå til innhold

Ingen norske i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver med tilvenning av dattra mi i barnehagen nå om dagen, og må nok si jeg reagerer på at alle som jobber på hennes avdeling snakker gebrokkent. Eneste som prata "årntli" norsk var vikar.....

Har overhodet ingenting imot utlenninger, syns gjerne de kan være som litt ekstra krydder :)

Men når ingen av dem klare å si æ, ø eller å så tenker jeg jo litt på hennes språkutvikling da...?

Og når til og med o blir uttalt som u (eks ust og kust/ost og kost) så syns jeg kanskje det er litt spesielt...

Hun har 100% plass, så hun kommer jo til å være der ganske mange timer pr uke...

Noen med erfaring på området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tuller du ? Hvor i landet er dette ?

Det er jo så mye satsning på barn og språk i bhg, at dette høres helt merkelig ut.

Er det likt på alle avdelingene da ?

Skrevet

Jeg hadde byttet tvert.

Minste kravet er da å kunne språket skikkelig, de skal jo vidreformidle dette til barna.

Skrevet

Er det barna eller de ansatte som ikke er norske?

Skrevet

Jeg hadde byttet barnehage, det skal være samme krav til språk om man er norsk eller utlending. Men vil gjerne ha meg frabedt å bli omtalt som "ekstra krydder i hverdagen". Jobber og betaler skatt og engasjerer meg i samfunnet sånn som alle andre etniske norske jeg.

Skrevet

Jeg mente ikke noe vondt med "ekstra krydder" kommentaren, heller motsatt! At folk som kommer med andre kulturer og skikker kan være spennende å bli kjent med.

Når det gjelder barnehagen så ligger denne forholdsvis sentralt på østlandet (detta er tross alt anonymforum), og det var den barnehageplassen vi fikk. Det var minst ei på barselgruppa som ikke fikk bhgplass, så jeg var egentli glad til....men det var ikke 1.valget. Når det er sagt så er det er det andre ting med barnehagen jeg liker godt, bla varm hjemmelaget mat 2-3 ganger om dagen.

Skrevet

Og det er de ansatte som ikke er norske...

Skrevet

Er det en privat barnehage da?

Ta det opp med foreldrerepresentant eller styrer. Spør om dette er lovlig og om dette kan tilfredstille målene barnehagen har ihht språkutvikling. De starter jo kartlegging fra de er små.

Skrevet

Ta det absolutt opp. Du er ikke urimelig :)

Skrevet

Jeg er ikke rasist altså, men om så alle disse utlendinge pratet norsk så hadde jeg IKKE likt at det ikke var noen norske der!!

Jeg hadde søkt om bytte umiddelbart.

Skrevet

Jeg hadde byttet barnehage. Og det har ingen ting med at jeg ikke liker innvandrere å gjøre, faren til barnet mitt er innvandrer. Så det er ikke DET som er problemet, men som du sier HI: Språket...

I barnehagen som sønnen min går i er det to damer som snakker gebrokkent. Hun ene er fra Thailand, og hun andre er fra Frankrike, tror jeg (jeg har i hvert fall hørt henne snakke fransk). Jeg syns det er litt merkelig at de jobber på den minste avdelingen, sammen med de barna som faktisk ikke kan snakke når de begynner der, men siden det er såpass mange norske ansatte på den samme avdelingen, har jeg ikke lagt meg opp i det.

Men i ditt tilfelle ville jeg byttet barnehage.

Skrevet

Ta det opp med foreldrerepresentanten. Det kan være vanskelig å gjøre noe med, men jeg tviler på at det byr på noen problemer for din datter hvis begge hennes foreldre er etnisk norske. Det største problemet får nok innvandrerbarna som ikke får noen voksne språkforbilder til norsken!

Skrevet

Hadde sendt inn mange klager, og ble det ikke bedre hadde jeg byttet barnehage plent.

Skrevet

Problemet er bare at jeg tror ikke det er store muligheter for å bytte bhg siden det tydeligvis ikke er full dekning her i kommunen.... men nå skal lillemor bare være i denna barnehagen til forsommeren, da jeg får nr 2 i april og gjerne vil ha begge hjemme i permisjon nr 2....

Vi foreldre er begge etnisk norske, så håper det går fint.

Var på omvisning i bhg i sommer. Da spurte jeg avdelingsleder (som snakker gebrokkent engelsk/amrikansk) om det ikke var noen norske som jobba der....Da lo hun litt og sa at de skulle ansette en til, og h*n skulle være norsk...den personen har ikke jeg sett enda.

Men det virker som det jobber flere norske på de andre avdelingene...?

Får se om jeg tar det opp etterhvert. Syns jo det er litt synd at det skal være sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...