Gjest yrild Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Er 30 uker+... noen andre som har sånne plager? Er utrolig slitsomt! Ikke kan jeg ligge, sitte er grusomt, å stå er faktisk det beste, men jeg har ferie nå og hadde gledet meg til å slappe av litt på sofaen...
nyttårsprins Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Har du hatt disse symptomene lenge? Jeg har hatt en del av de samme symptomene og er i uke 29. Var innlagt på sykehus i forrige uke for intravenøs væske og næring. Det høres ut som typiske symptomer på begynnende dehydrering. Er som en ond sirkel: symptomene gjør at man mister matlyst og ikke drikker nok - som igjen forsterker symptomene. Drikker du nok væske? For sikkerhets skyld ville jeg kontaktet lege for å utelukke svangerskapsforgiftning. Det kan jo være greit å få utelukket tilstander som er alvorlige dersom du er bekymret. Mest sannsynlig er det kanskje noe så ufarlig som et virus - tiden for dette nå... Jeg blir ekstra kvalm hver gang jeg skifter stilling, og må tvinge i meg noe mat og passe på at jeg drikker. Skikkelig slitsomt. Lykke til og god bedring!
Gjest yrild Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Takk for svar :-) Gikk til legen til slutt og jeg er ekstremt dehydrert... var glad det ikke var tomt for jern etc i tillegg :-) ...og grusomt glad for at det ikke var noe alvorlig!
Kath+3 Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Hvordan finner man ut at man er dehydrert? Hvilke tester gjøres? Har det på samme måte, men urin og blodtrykk er fint så ikke svangerskapsforgiftning.
nyttårsprins Skrevet 14. oktober 2011 #6 Skrevet 14. oktober 2011 Det var flott at du gikk til legen. Jeg ventet antageligvis for lenge...og fikk svi for det... Er ikke slik at jeg føler tørst så godt til vanlig, - og vi trenger enda mer væske nå når vi er gravid. Jeg er usikker på hvilke tester som viser dehydrering. Jeg ble bare satt på intravenøst med en gang. Fra før vet jeg at du kan se det på urinfargen din. Jo mørkere den er - jo mer væske trenger du. Du kan dessuten knipe huden sammen på overflaten av hånden; om den ikke strekker seg ut med en gang du slipper, så er det tegn på at du har for lite væske i kroppen. Ellers er jo symptomene som nevnt ovenfor. Er man usikker, så gå til legen. Man skal ikke gå rundt med slike plager over lang tid. Og jeg kan love dere at å bli hentet med ambulanse midt på natten, men en evigvarende runddans av undersøkelser på sykehus - IKKE er å anbefale. Anbefaler også at man samtidig med drikke får i seg salter. Er du kvalm foreslår jeg å blande eplejuice med litt Farris. Det renner ikke rett gjennom!! Lykke til, jenter! Og god bedring!
litekreativtbrukernavn Skrevet 14. oktober 2011 #7 Skrevet 14. oktober 2011 Man finner det ut med klinisk vurdering oftest... Historikk -Mat drikke inntak siste tiden? Urin -Mørk? Sjeldent eller ofte på toalettet? (mørk, stramt luktende urin kan tyde på konsentrert urin-dehydr. Urinen skal være klar, lys gul og lukte lite) Munntørrhet? Svimmelhet? Hodepine? (diare, oppkast?) Er det kommet veldig langt vil elektrolyttforstyrrelser gi muskelkramper, spes i bena og særlig hvis væske og salttapet (natrium) er stort. Natrium er nemlig involvert i dannelsen av nervesignalene som får musklene til å trekke seg sammen, og en forstyrrelse i denne balansen kan derfor irritere muskulaturen og få den til å trekke seg sammen ukontrollert. Derfor vil de også på sykehus/legevakt måle elektrolyttverdiene dine med urin og blodprøver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå