Hufsla Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har to barn på 5 og snart 8. Rutinen nå er at de får pusse selv på morgenen, og jeg på kvelden. Tanken bak er at de må jo øve før å mestre det, og at en gang i døgnet bør de pusses skikkelig. Minstemann gjør en halvgrei jobb, er lite nøye, og kommer sikkert ille over alle sider av alle tennene. Men er jo bare 5 år. Eldstemann gjør midlertid ikke noen bedre jobb, klønete bevegelser og jeg føler det mangler mye på alle sider på alle tenner. Henger litt igjen motorisk, så det er vel der det ligger, men hvordan øve på det? Han blir så sint når jeg prøver å si noe, og det er ikke særlig å prente inn i barnet at det ikke er godt nok heller. Men tannpuss er viktig! Hvordan gjør dere det?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 8-åringen min pusser selv, begynt å dele på det da hun var 4 (først jeg, så henne) og det siste året har hun pusset selv mens jeg ser på. Minsten på 5 år pusser ikke selv, han har ikke lyst.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg pusset tennene på eldstemann til han var noen mnd fra 10 år. Trengtes! (gutt) ..trenger det egentlig enda, men kan ikke presse en 13 åring..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Det sies visst at barn trenger hjelp til pussing av tenner frem til 10/12 års alder. Sier i ihvertfall skoletannlegen her.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Vi gjør det samme som dere. Barna er 9 år, 7 år, 4 år og 2 år. Om noe så er vel barna mine ganske tidlig motoriske, så det har ikke noe med klønete motorikk å gjøre at vi fortsatt pusser over tennene til de to eldste hver kveld (de pusser selv først, og så pusser en av oss voksne over etterpå). Det er rett og slett fordi jeg velger å høre på tannlegene sine råd her om at barn på under 10 år ikke bør ha ansvar for tannpussen selv. Sist vi var til tannlegen, for ca 1/2 år siden, fikk jeg mye skryt for akkurat dette, at vi pusser over fortsatt altså, fordi de hadde så mange barn inne med begynnende hull der barna hadde pusset selv fra de var for små. Foreldrene trodde de var flinke nok, men det var de ikke. Vi ble da anbefalt å fortsette som vi gjorde til de ble ca 10 år. Men de øver jo hver dag, og jevnlig snakker vi om rekkefølgen med bakside av alle tenner, så tyggeflate og til slutt framside osv. Tenkte at utover våren an vi sikkert gradvis overlate også kveldspussingen mer og mer til eldstemann, f.eks at vi bare pusser over annenhver kveld, så 2-3 kvelder i uken osv til han overtar helt selv når han er rundt 10 år.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 Nei, jeg pusser tenna på mine fram til ca 10-årsdagen. 8-åringer har verken oversikt, modenhet eller motorikk til å gjøre det sjøl. Da mamma slutta å pusse mine i 8-9-årsalderen fikk jeg hull med en gang, jeg skjønte liksom ikke alvoret. Tolvåringen min pusser sjøl, men må minnes om det hver dag, han tror liksom det holder å pusse annen hver dag....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå