Gå til innhold

Det kom en ambulanse til barnehagen i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... da jeg leverte sønnen min.

Merker at jeg ble litt nervøs, ettersom han akkurat har startet der. Spurte om noe hadde skjedd, og de kunne ikke si noe.

Har full forståelse for taushetsplikt (og ønsker ikke detaljer om akkurat hva som skjedde, hvilket barn osv), men burde vi ikke kunne få informasjon om dette er sykdom eller skade?

Synes det er veldig skummelt å tenke på om et barn kan ha skadet seg i bhg eller hvis det evnt er en smittsom sykdom.

Ettersom jeg er helt "ny" på dette, så lurer jeg på hva som er vanlig å si når slikt skjer? Kjenner at jeg ble veldig nervøs av dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det hadde vært noe som kunne skade ditt barn hadde du fått vite det, men hvis det ikke er det, så har du faktisk ingenting med det :)

Skrevet

Er det smittsom sykdom vil dere få beskjed med en gang.

Men hvorfor trenger du å vite det om et barn har skadet seg i bhg?

Skrevet

Ro ned nysgjerrigheten. Hadde det vært noe smittsomt hadde du og alle de andre foreldrene fått beskjed. Ellers har de taushetsplikt og du har ingen rett på å få vite hvorfor ambulansen var der.

Kanskje det var en ambulansesjåfør som leverte ungen sin også. De har unger de og vet du.

Skrevet

...kan være så enkelt at et barn med spesielle behov hadde fått et anfall som krevde mere medisinske ressurser enn de hadde tilgjengelig.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Det er ikke så mye nysgjerrighet inne i bildet, mer det at jeg føler meg veldig usikker. Er kun vår 2.uke i bhg, og synes det er litt skummelt å levere han fra meg*s*

Det var ikke en som leverte ungen sin, fordi det stod to ansatte ute og ventet på ambulansen.

HI

Skrevet

Er det smittsom sykdom (eks hjernehinnebetennelse eller smittsom lungebetennelse) så får dere som foreldre beskjed med en gang , men om det er annen ikke livstruende sykdom så kommer det nok opp en lapp i barnehagen om dette.

Om det skjer noe så en ambulanse må komme så kan personalet fortelle om situasjonen uten å nevne navn. I barnehagen jeg jobber så var det en liten gutt som datt bakover fra tripp-trapp stolen og smalt hodet i gulvet. Kastet opp og ble borte for oss. Da var vi i kontakt med legehelikopteret (scary..), men ambulansen dukket opp først.

Slapp helt av, er det noe du må vite så får du garantert vite det ;)

Skrevet

Da har det nok skjedd noe, men som jeg skrev lenger opp så får du garantert vite det om det har skjedd noe som alle foreldre må informeres om. Skjønner du blir usikker da ;)

Skrevet

hvis jeg har glemt å sende med min sønn noe i barnehagen har det flere ganger skjedd at jeg kommer innom med det når jeg er på jobb, og må da selvfølgelig ha med makker og ambulansen ;) og jeg får gjerne en av de ansatte til å møte meg på utsiden for det blir ofte litt kaos hvis jeg kommer inn, min sønn inviterer da gjerne kompisene med ut for å se på bilen. jeg syntes at det er artig men ikke alltid at det passer for planene i barnehagen...

så det er ikke alltid at det har hendt noe alvorlig om ambulansen står på utsiden :-)

vi har også en politimamma i barnehagen, hun har også kommet med politibilen hvis hun har glemt noe...

Skrevet

Hei! :)

Ja, jeg syntes dere burde få vite med en gang om dette var en skade, det har betydning for om du har grunn til å tro at barnets sikkerhet blir ivaretatt på bhg.

Men siden de svarte slik de gjorde var det nok sykdom (hvis det i det hele tatt var noe).

Skrevet

I den forrige bhg vår ble et barn hentet av ambulansen etter å ha falt inne, og brekt noe.

Dette ble det litt oppstyr rundt, og det var mange barn som fikk dette med seg.

Da lå det lapp i hyllene med litt info om hva som hadde skjedd (ikke med navn) og anbefaling at vi pratet med ungene om det - slik at de ikke ble redde.

Det synes jeg er veldig greit, selv om vi strengt tatt "ikke har noe med det"

I ei veninne sin bhg ble et barn hentet med luftambulansen, og selv om de flyttet barna på andre siden av bygget - ble det jo mye lyd og oppstyr.

3 åringene hennes var veldig utrygg og redd etter det, men de fikk ikke noen info rundt det.

Skrevet

Hvis det er noe som kan berøre ditt barn, f.eks. smittsom sykdom, så får du beskjed. Hvis det ikke er noe som berører ditt barn, så har du heller ikke noe med det. Nysgjerrighet er en dårlig egenskap.

Skrevet

Det at en ambulanse er der om noe skulle skjedd et barn noe....burde jo roe deg mer enn å stresse deg!

Det betyr jo bare at de voksne tar ansvar og får tak i hjelp om uhellet faktisk skjer ;-)

Det er da ingenting som behøver å bekymre deg!

Og man skal huske på at uhell kan skje alle veier - både hjemme, i bhg, , i bilen osv osv.

Og det viktigste for ditt barn da er at de voksne er snarrådige nok til å kontakte ekspertise. Det har de gjort i dette tillfellet - så da er jo alt "bra" :-)

Tenker det er nyskjerrigheten som plager deg mest akkurat nå! Din lyst til å vite hva som har skjedd med hvem osv.

Og det er da helt naturlig at du vil det - det hadde jeg også ønsket det....men greia er jo det at vi har faktisk ikke noe med det......

Skrevet

Ambulansearbeiderene har faktisk ikke lov til å si noe som kan identifisere pasienten. Og om man begynner å si noe som "skade" eller "sykdom" til en overbekymret mor som ikke har noe med det som skjer, kommer det alltid 1000 spørsmål til. Det finnes ikke noe mere slitsomt når man skal konsentrere seg om pasienten.

Akkurat der og da har de nok med å få lov til å gjøre jobben sin, så spør heller de ansatte!!

Det trenger ikke å være et barn heller, det kan være en ansatt som ikke er i form f.eks.

Jeg jobber selv i ambulansen, og tro meg, bhg ansatte har ekstrem lav terskel for å ringe ambulanse pga ansvaret de sitter med. (Og bra er igrun det...) Så det trenger ikke å være noe verre en at et barn har klemt en finger i en dør, eller en ansatt har plutselig følt seg litt svimmel... ;)

Ikke stress. Ved alvorlige ting som smittsom sykdom har de ansatte i barnehagen(IKKE ambulansepersonellet) plikt til å informere deg.

Skrevet

For en stund siden falt sønnen min inne på avdelingen. Han har en tendens til å "skrike seg bort" slik at han slutter å puste. Dette skjedde denne gangen. Bhg ringte etter ambulanse.

Samme kveld sendte styrer ut mail til alle foreldrene og forklarte at det hadde vært en liten fallulykke og at bhg har rutiner på at de alltid ringer 113 ved slike fallulykker. Men at alt sto bra til med barnet.

Greit at de gjør det sånn synes jeg. For man lurer jo selvfølgelig på hva som har skjedd når man ser en sykebil utenfor bhg.

Skrevet

Hadde jeg spurt i bhg hadde og fått svar. De trenger ikke å si hvem det er, men barna prater jo uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...