Billie Jean Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Har dere noen erfaringer ift hvor lenge forkjølelse varer på de små? Han er 10 uker og det surkler skikkelig i nesa hans. Hatt det sånn i 4 dager nå, blitt verre og verre hver natt. Han høres ut som et trøskeverk, eller enda verre: morfaren min på ettermiddagsluren:p Han har våknet jevnlig hele natten og vært nesten desperat, smokken funker jo ikke, for da får han ikke puste. Kun pupp som har fått han til å sove igjen, for morsmelka løsner til en viss grad opp surklet. Men hvordan kan jeg løsne opp snørret? Saltvann funker ikke, og siden det ikke blir bedre av ammingen når melka "flyter rundt i systemet" (hvis dere skjønner hva jeg mener;) regner jeg med at morsmelk også har liten effekt. Har noen av dere brukt Rhinox til så små? Det står at den kan brukes ned til 4 uker, men jeg kjenner at jeg har en sperre... Samtidig trenger både mor og barn søvnen sin, jeg føler meg hvertfall helt punktert i dag! Hilsen på felgen fra
knerten09+ knerteline11 Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Mine to tips er å dryppe morsmelk i nesa(jeg har pleid å ta litt saltvann først, vente et par min og så dryppe litt morsmelk) og å heve hodeenden på senga med noen bøker el(om han sover i egen seng da). Evt om dere samsover kan du kanskje legge en liten madrass i senga som han sover på som du bygger opp med noen puter i hodeenden(under madrassen). Jeg har iaf erfart at nattesøvnen blir betraktelig bedre om man hever hodeenden av senga når disse små er tette i nesa. Ellers har jeg også brukt rhinox på storebror de gangene han virkelig har vært tett. Og han var ganske liten første gang jeg gjorde det. Lillesøster har heldigvis ikke vært så tett at dette har vært et behov ennå.
appelsin Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Her har det fungert å sprute litt morsmelk opp i nesen og deretter legge til brystet slik at babyen selv "drar" det inn. Men best effekt fikk vi av en sånn "snørrsuger" hvor du selv suger snørret ut av babyens nese. Det høres skikkelig fælt ut, og er ganske ubehagelig for babyen, men det hjelper - du må bare suge ganske hardt. Fungerer slik at du legger en slange i neseboret til babyen og suger til, så samles snørret opp i en beholder... Lykke til!
Smil123 Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Her har både jeg og lillemor vært forkjølet i en god uke begge to.. Har saltvannsspray og nesesuger som jeg bruker etter 30 sek ca.. Får ut endel, men hun blir jo kjempesint stakkars...Men helt fint får man det jo ikke før forkjølelsen går over! Samme greia her at hun ble illsint når hun ikke kunne få pustet med smokken... Jeg hevet også sengeenden med endel bøker under beina. Det virket som hjalp litt i hvertfall.. Men ellers tror jeg bare du må holde ut.. Hvis dere er på 4. dagen så blir det nok fort bedre nå!!! Sender deg litt styrke ;-)
Billie Jean Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2011 Snørrsuger har jeg prøvd, glemte å skrive det, litt fjern;) Men den får bare tak i noe snørr, tømmer liksom ikke nesa, eller så kommer det bare nytt med en gang igjen. Og så har jeg hevet hodeenden av senga. Det gjorde jeg forresten akkurat med vognbagen som han sover i på dagen. Gikk for å gjøre meg klar til trilletur siden han garantert ikke kom til å sovne av seg sjøl, hvertfall ikke i dag. Og hva møter meg når jeg har fått på meg klærne? Jo! En sovende baby! Nå burde jeg sovet selv, men jeg setter meg heller ned med Kamille og en kopp te og leser litt. Herlig! Dagens første opptur! Takk for gode råd og omtanke! Klem
abella Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har heller ikke så god erfaring med saktvann, snørrsuger osv. Det eneste som funker her når alt annet er utprøvd er å sette godstolen inn på barnerommet og legge babyen på brystet slik at babyen sover halvvegs oppreist.Litt ekstra mammavarme har visst også en søvndyssende effekt for da sover gutten! Mor sover bare sånn passe, men det er i hvert fall bedre å slumre litt i godstolen enn å løpe oppe halve natta!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå