Gå til innhold

Dere alenemødre! SESE!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer sterkt å ta med meg jenta mi å forlate samboer. Det som stopper meg er økonomien. Jeg lurer på hvor mye jeg kan forvente å få som alenemor? Far kommer selvfølgelig til å ha barnet han også. Men hun er bare 6 mnd så blir ikke 50/50.

Hvor mye får dere og hvordan er fordelingen av omsorg?

Håper noen tar seg tid til å svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du i inntekt da?

Du får:

Overgansstødnad

En ekstra barnetrygd

Stødnad til barnetilsyn når barnet starter i bhg eller dagmamma

Evt bostøtte

+ bidrag

En baby er jeg usikker på, kanskje samvær en dag i uka eller noe? Men overnatting kan jo vente.

Skrevet

Dette med hvor mye du får avhenger av inntekten din, ikke samværsfordeling.

Jeg får barnebidrag, en ekstra barnetrygd og støtte til barnetilsyn. Overgangsstønaden har jeg sagt fra meg da jeg ikke har bruk for den lenger, men du bør søke hvis økonomien blir trang. Dessuten kan du ha rett på bostøtte.

Se http://www.nav.no og http://husbanken.no

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg var også veldig bekymret for det. Det tok meg fem år før jeg gikk....

Det var beintøft, men det ordnet seg. Jeg får overgangstønad, foreldrepenger (lånekassen siden jeg er student) barnetrygd for et ekstra barn, barnebidrag. Det går fint. Har ikke allverdens beste økonomi, men har det myyye bedre med meg selv og barna har det mye bedre.

Vet det er skummelt, men alt ordner seg til slutt. Lykke til! Sender deg en stor klem :)

Skrevet

hvorfor vurderer du dette? må bare spørre...

Ellers er det ikke noe til å bli rik av.

om du IKKE jobber er FULL OS 12000 i mnd eller noe

+ halvparten av fx bhg utgifter blir dekket og så dobbel barnetrygd og bidrag

jobber du får du mindre........

du har også mindre muligheter for å stikke på butikken på kveldstid nr d passer deg osv..

TENK NØYE !

Skrevet

du har og rett på småbranstillegg..

med baby blir de ikke overnatting, som regel ikke før barnet er 1 år,komme an påkontakt med barnet å om barnet ikke er altfor avhengig av sin mor. om du ammer blir de smvær med barnet når barnet ikke skal ha mat.. blir jo litt etter hva dere føler for...

Skrevet

Vi har det ikke bra sammen. Har ikke sex, har mistet følelser for hverandre. Krangler mye. Jeg er rett og slett ikke lykkelig.

Jeg jobber ikke. Skal begynne å studere. Og da må jeg flytte vekk fra ham uansett, siden han nekter å flytte fra hjembyen.

For tida har jeg også mistanke om at han er utro.

HI

Skrevet

Småbarnstillegg er kun når man mottar full overgangstønad

Skrevet

Hvis det er viktigere enn trivsel, da har du sporet helt av.

Jeg tok valget selv uten å vite om hva jeg kunne få, jeg gikk gravid og sparket gubben på dør. Å gi opp den lille friheten for trivsel gjør jeg gjerne igjen.

HI:

Økonomisk hjelp får du via NAV, du får og hjelp til utdanning hvis du trenger det.

Håper du finner ut hva som blir best for deg og ungen og lykke til :)

Skrevet

Når du jobber får du mindre i overgangsstønad, men totalsummen hver måned vil være høyere. Jeg f.eks., får 21 000 utbetalt fra jobben min, og 5000 i overgangsstønad. Resten kommer i tillegg, altså har jeg til sammen nesten 33 000 utbetalt hver måned.

Husk at du også får skatteklasse 2 som alenemor. Jeg betaler bare 9% skatt (får trekk fordi jeg eier bolig også), og de siste to årene har jeg fått penger igjen på skatten selv om jeg har betalt så lite hver måned.

Det trenger ikke å være dyrt å være alenemor, altså.

Skrevet

Sjekk dette innlegget: http://www.dinbaby.com/forum/thread/143667105 :)

Ellers vil jeg bare si lykke til! Gikk fra min samboer (eller kasta ut) for 7 mnd. siden, og det har vært alt annet enn lett, men jeg angrer ikke litt engang.

Det jeg brant meg mest på var at jeg i fire måneder prøvde å få til en privat avtale om barnebidrag med far, før jeg til slutt søkte om fastsettelse, med tilbakevirkning fra 1. april. Når jeg så fikk dette fastsatt så synes nav at jeg kunne søkt om fastsettelse mye tidligere, og satt bare bidraget fra 1. august, dvs.: de kom ikke til å kreve inn bidrag for april, mai, juni og juli, og far nekter så klart å betale for de månedene. Har sendt inn klage til nav nå, og gleder meg til å få svar etter den fire måneder lange behandlingstiden. Taper nesten 13 000 dersom nav ikke vil kreve bidrag for de fire månedene.

Skrevet

Nå har du jo alleredet fått svar på hva du vil få av stønader, men vil bare ønske deg lykke til jeg:)

Skrevet

Jeg ble mor veldig ung og har vært alenemor siden fødselen. Hadde ingen inntekt før fødsel, heller ikke gått på skole slik at jeg fikk stipend i permisjontiden.

Men dette er det jeg har fått i måneden...

Overgangsstønad ca. 13 000 kr

Barnetrygd x 2 + småbarnstillegg 2600

Bostøtte 2500 kr

Bidrag ca. 1000 kr

Har nå søkt om tilskudd til barnepass, så jeg vet ikke hvor mye jeg får. Fikk kontantstøtte i en periode, men det får jo uansett alle om barnet ikke er i barnehage.

Skrevet

Husk bare at stønadstiden for overgangsstønad løper dersom du mottar stønad til barnepass..... VIKTIG!!!! Mange vet ikke dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...