Gå til innhold

Godtar dere at foreldre til andre barn ringer dere for å klage på barnet deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noe som har skjedd på skolen eller i barnehagen?

Det hadde ikke jeg godtatt. Helt greit at man må ordne opp i uoverensstemmelser, men jeg vil ikke ha telefoner privat.

Hvis f.eks sønnen min har slått en klassekamerat må han selvfølgelig si unnskyld. Men jeg mener skolen har ansvaret for at det blir ryddet opp i problemene. Jeg har avtale med læreren hans om at jeg skal ha beskjed om det har skjedd noe spesielt på skolen. Slik har jeg full kontroll og kan prate med sønnen min om det hjemme. Eventuelt frata han goder som straff.

Jeg hadde heller aldri ringt andre barns foreldre dersom noen hadde gjort min sønn noe.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart jeg godtar det. Om barnet mitt er slem med andre barn så vil jeg selvfølgelig vite om det så jeg kan gjøre noe med det. Og kanskje vi sammen, begge foreldrene til barna, kan gjøre noe sammen?

JA, jeg godtar det. Helt klart.

Skrevet

Når det gjelder slike småting så syns jeg heller at foreldrene og ungene kan ordne opp seg imellom istede for å bruke skolens ressurer på slike småhendelser.. (Som litt krangling, et slag osv.)

Er jo faktisk foreldrene sitt ansvar at ungen dems gjør slike ting, ikke skolen.

Gjelder det mobbing og slåssing over tid, og av mer alvorlig karakter, så syns jeg skolen bør rydde opp, sammen med foreldrene.

Skrevet

Ja, absolutt. Det skulle da bare mangle.

Men for å se det andre veien, hvis mitt barn blir behandlet dårlig i barnehagen eller på skolen så ville jeg tatt det med dem først, og hvis det ikke ble noen bedring ville jeg kanskje ringt foreldrene selv. Men ikke før alt annet var forsøkt.

Skrevet

dersom skolen allerede har snakket med guttene. og guttene har ordnet opp. ser ikke jeg noe poeng i å ringe hjem.

men er det en hendelse som ofte gjentar seg, så er det jo noe annet.

det beste er jo å ta det face to face. ikke over telefon

Skrevet

Det får være grenser for særhet! Klart jeg er intreressert i å vite om det hvis barnet mitt har vært stygg mot et annet barn!

Skolen har ansvar for "arbeidsmiljøet" til barna, men oppdragelsen er vitterlig foreldrenes ansvar. Og dette går under oppdragelse!

Skrevet

Herregud for en ansvarsfraskrivelse HI!

Skolen har ansvaret for undervisningen, ikke for å lære ditt barn folkeskikk!

Hvis du ikke har lært ham å oppføre seg som folk må du regne med at andre foreldre tar kontakt for å ordne opp i konflikter.

Skrevet

jeg ser heller at folk ringer og spør om de kan komme over til oss en tur. så vi foreldre kan prate, samt barna kan ordne opp.

er riktig at skolen skal ordne opp der. men ikke alltid skolen får meg seg alt. viktig at barna er med og ordner opp ikke vi som foreldre som skal gjøre alt. barna må selv si unnskyld..

Skrevet

HVis mit barn er stygg med noen, så er det klart at jeg vil vite det!! Kjære vene hvordan har verden blitt egentlig, når det er skolen som skal drive barneoppdragelsen og foreldrene vil ha seg frabedt å bli involvert...

Skrevet

Så klart jeg vil at de skal ringe og informere meg om det. Uansett hva det skulle være.

Jeg har akkurat hatt en lang samtale med mammen til ei venninne av min datter. Det var en veldig god samtale, hvor vi fant ut at vi hadde mye de samme regler og grenser for jentene våre.

De er 13år jentene nå, og jeg er glad jeg har et godt forhold til de fleste venners foreldre.........uansett om det er ris eller ros.

Jeg lurer? Hi, er det slik at du ikke tåler at barna/barnet ditt får kritikk, eller blir snakt til av andre voksne?

Skrevet

Om hendelsen skjer på skole vil jeg helst at skole skal informere meg - slik at jeg får korrekt info.

En småhysterisk mor som ringer med bastante meninger klarer jeg ikke å ta seriøst.

Men skjer ting i gata så er det klart at vi tar det der og da.

Jeg ringer heller ikke andre foreldre for å fortelle hva min gutt har fortalt - ikke alltid han sier sannheten.

Jeg vil påstå at jeg oppdrar min sønn selv om skole skal bistå med konfliktløsing som skjer i skoletiden. Har jobbet på skole selv, og man ringer hjem om en situasjon er alvorlig nok. Man gir aldri,aldri det ansvaret til elevene.

Skrevet

Tuller du, HI?????

Helt sjokkert....

Skrevet

Jo jeg oppdrar sønnen min og det er overhodet IKKE greit å være slem med andre. Når han er på skolen har jeg ikke kontroll med alt som skjer.

Men jeg synes ikke det er greit med telefoner. Nettopp fordi den forelderen som ringer heller ikke har oversikt over hva som egentlig har skjedd. Kun versjonen til barnet sitt.

Jeg forventer ikke at skolen skal stå for barneoppdragelsen. Men har situasjonen oppstått på skolen mener jeg det er de som skal stå for kommunikasjonen.

Ute i gata her blir det noe annet. Her snakker vi foreldrene sammen selvfølgelig.Da vil jeg selvfølgelig høre det dersom sønnen min har vært slem med noen.

HI

Skrevet

Du HI... Det har ikke falt deg inn at skolen har hovedansvar for UNDERVISNING, mens det faktisk er DU som forelder som har ansvaret for FOLKESKIKKEN.

Jeg vil mye heller at en mamma ringer meg og at vi tar en prat og blir enige om evt. sanksjoner, enn at ungene skal gå og skule på hverandre. Og nei, det er absolutt ikke alltid at skolen kan ordne opp i alle hendelser.

Skrevet

oj oj, HI...

Håper ikke våre to barn går i samme klasse. Eller for å si det sånn, håper ikke våre to barn kommer i konflikt på skolen - for hvordan skal vi hjelpe barna sammen hvis jeg ikke kan ringe deg?

Hjelpes....

Skrevet

Ja, det hadde jeg satt pris på at de gjorde.

Skrevet

Synes det er rart at du venter at folk skal være enige med deg her, hi. Du ser vel at majoriteten ikke støtter tankemåten din.

Det er DIN jobb å sørge for at barnet ditt oppfører seg.

Skrevet

Så klart, har skjedd her en gang. En mor ringte fortvilt fordi hennes sønn og min hadde kranglet og det hadde da kommet ende stygge ting fra min sønn, ikke at hennes var uskyldig heller, men det poengterte hun, men hun mente gutta trengte å treffes for å snakke ut.

Skrevet

Syns det er skremmende at det faktisk er noen her som svarer at de ikke vil ha noe av det! "Vi gidder ikke høre om det, ei heller prate om det. Så lenge jeg ikke har sett det er det ikke min sak", liksom?

Skrevet

Ja det er MIN jobb. Men det er INGEN foreldre som har noen garanti for at barnet sitt OPPFØRER seg bra til enhver tid.

Har konflikten oppstått på skolen bør den også løses på skolen. Er det så vanskelig å skjønne?

Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke vil snakke med andre barns foreldre for å rydde opp i konflikter. Jeg har sagt at jeg ikke vil ha telefoner fra foreldre privat. Det jeg har også har sagt er at skolen har ansvaret i forhold til KOMMUNIKASJON!!!!!

Er det en virkelig alvorlig hendelese eller konflikt får de heller kalle de involverte inn til et møte da.Sånn at vi kan KOMMUNISERE i SAMARBEID med skolen. I og med at det var der konflikten oppsto.

Skrevet

HI, jeg syns faktisk du virker som en sånn som kan gjøre kommunikasjonen vanskelig dersom man ønsker å prate om en hendelse. Du kan ikke ta for gitt at den foreldren som ringer tror at sitt eget barn er skyldfritt, som regel er det ikke sånn. De fleste skjønner at en sak alltid har to sider.

Skrevet

Synst de fleste svarene her er hysteriske.

Om barna deres krangler med en klassekompis så bør det tåles. Er det derimot noe som gjentas så skal skole ta konfliktløsningen med foreldre til stede.

Ser for meg at dere kaster dere over telefonene om barnet deres forteller at han fikk en fotball i trynet.

Jeg lurer på hvor mange som ville ringt skolen - slik at situasjonen kunne overvåkes. En lærers jobb er ikke bare undervisning. En lærer skal også stå for godt skolemiljø.

Ringer dere hjem til barnehagebarn også? "Din 3-åring biter min 5-åring. Gjør noe med det!"

Skrevet

Jeg opplever at det du sier her er at du er så firkantet at du setter rare prinsipper foran det å få til god kommunikasjon.

Det er da mye mer praktisk å bare få en telefon om at det har vært konflikt mellom barna enn å skulle involvere skolen i alle fillesaker? Det er greit å spare skolens ressurser til litt større saker, mener jeg. Sammen med det andre barnets foreldre har du en god mulighet til å forebygge at en større konflikt utvikler seg. Skulle du la denne muligheten gå fra deg fordi du synes man skal bruke av knappe ressurser for å slippe å forholde seg til de andre foreldrene?

Dette er seriøst barnslig. Nøyaktig hva som skjedde er det nok ingen på skolen som kan gi svar på heller, utover at barna helt sikkert har hver sin versjon. Ofte er begge versjonene riktige, i og med at man oppfatter hendelsen forskjellig. Det vesentlige er at gnisninger er oppstått, og foreldrene kan hjelpe barna å bli venner igjen.

Skrevet

jeg er i motsatt gate, jeg VIL ha tlf hjem hvis min sønn har gjort noe! jeg er kontaktlærer, og selvsagt ordner vi opp på skolen, men det å ha foredre som snakker sammen er gull verdt! Det er ikke bare på skolen at ting kan skje, og barn kan fort ta med seg krangelen hjem, på bussen, på skoleveien. Og da får ikke vi på skolen gjort så mye. Vi tar det som skjer på skolen og det som ungene tar med seg inn i skolegården, men hvis det skjer noe utenfor skolen så må nesten foreldre snakke sammen.

DU er jo ansvarlig for ditt barn, selvsagt må du tåle at forelfdre ringer med problemer rundt ditt barn.

p.s: data'n er i en klein vinkel, pga smarter i ryggen, så det florer nok av trytkkfeil her:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...