Gå til innhold

er jeg en streng mor??

Anbefalte innlegg

Skrevet

svigerfamilien skjønner ikke hvorfor jeg prøver og lære barna folkeskikk, og bordskikk, samt at de skal si unnskyld når de gjør noe galdt, de skal sitte pent med bordet.

mine barn skal oppføre seg. men svigerforeldrene mine de lar barna sitte ved borde kaste mat rundt seg, søle masse, de sitter bare og smiler og sier de er barn så de må få lov til noe.

¨

eksempler:

når vi er ute skal ungen gå pent og ikke løpe, det pga biler

ved bordet sitter vi pent og spiser pent.

vi drikker ordentelig, ikke noe søl,

når vi gjør noe galdt så sier vi unnskyld,

vi sier takk når vi får noe.

er jeg for streng. ??

ungene trives med reglene og gjør hverdagene her lettere for oss.

jeg er vant med regler fra jeg var liten men det er ikke min mann. føler meg veldig slem innimellom som har disse reglene..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er jeg også, og jeg synes ikke det er strengt så lenge det er en dypere mening bak det.

Noe av det verste jeg ser er ufordragelige unger uten oppdragelse.

Skrevet

Du er ikke streng, du er fornuftig. Finnes SÅ mange unger i dag som ikke evvner å si takk eller unnskyld, blir helt sjokkert jeg.

Skrevet

Kommer an på hvor gamle ungene er. Men i utgangspunktet er jeg selvfølgelig helt enig med deg. God folkeskikk og oppdragelse er en selvfølge.

Skrevet

Syns ikke du er streng. Det der er jo helt normale regler\høfflighetsregler som barn må lære for å fungere normalt i samfunnet..

Skrevet

eldste er 3... minste er 1 år. men ho er ikke veldig aktuell for dette. ho har nesten ikke sett svigers..

syns det er viktig at barna lærer dette.

Skrevet

Har selv ei på 1 år derfor tok jeg med forbehold om alder;) Men altså jeg lærer henne selvsagt det med å sitte pent osv., men det blir endel søl og gris, hehe!

Syns ikke du er streng. Du er en god mamma som lærer barna dine å kunne oppføre seg som folk den dagen de skal ut i verden.

19:51

Skrevet

1 åringer er det mye gris og søl med, men det for meg så er det viktig at de lærer at de ikke skal grise med mat. og ikke kaste mat rundt slik svigers lar de gjøre

takk for svar. er så greit og vite fra andre enn svigers hvordan reglene er..

Skrevet

Ja streng men på er real måte synes jeg..så lenge du ikke tar helt på vei hvis ett av dine barn ikke gjør som du sier..da er du hysterisk

Skrevet

jeg tar ikke av nei. jeg holder meg til reglene som er satt her. og forholder meg rolig til barna.. viser skjelden for de at jeg blir sur eller irritert på dem.

Skrevet

Trodde dette var helt normale ting å lære ungene jeg. Her har vi samme regler, nå er sønnen vår bare to år enda, men han sier takk når han får noe og takker for maten. Nå i det siste har han også begynt å lære å spørre om han kan gå fra. Reglene her er at han skal få gå ifra nr vi alle er ferdige å spise.

Skrevet

Fortsett med reglene!

Vi har tatt over omsorgen til mannens to barn. En av årsakene er at de alltid har gjort hva de vil..

Resultatet er bla at begge barna sliter med regler på skolen. Minste har fått innvilget egen assistent som tar seg av han når han får raseriutbrudd...

Skrevet

nei, vil ikke si det er å være streng, viktig å lære barna normal oppførsel. Men hvis det går så langt at man straffer barna for å glemme å feks takke for maten osv, da går man for langt synes jeg.

Feks var det noen som nektet en 2åring å gå fra bordet før 2åringen både spiste opp maten og takket for maten, de satt i over 2timer! Det synes jeg er langt over grensen.

Mine barn får herje og har rimelig frie tøyler hjemme og rundt huset, innen visse grenser. De får beskjed når det blir for mye. Men er vi på besøk, ute å handler osv, da forventes og kreves det god oppførsel.

Vi tolererer heller ikke at de sloss, sier stygge ting osv, hverken borte eller hjemme. Vi skal alle respektere hverandre. I vår familie hersker et vist demokrati, innen rimelighetens grenser vel å merke. Så barna får være med å bestemme aktiviter, hva vi skal ha til middag enkelte dager og endel andre ting.

De får selv bestemme hva de skal ha på seg, innen visse grenser, tvinger aldri på dem feks jeans hvis de ikke liker det, men de må velge et tilsvarende og fornuftig plagg etter sessongen, feks ikke shorts på vinteren eller tykk strikkaganser på en varm sommerdag, de har nemlig prøvd seg litt på sånne stunt.

Skrevet

jeg syns ikke du er streng, jeg syns du praktiserer helt rintiog oppdragelse!

det værste jeg veit er frekke utakknemlig unger. Æsj.

Svigerinna mi har 3 barn som får gjøre som de vil nærmest hele tida. De fyker rundt i huset, roter rundt inne på alle rom, drar med seg det jeg ev. måtte servere rundt osv. Nå har jeg begynt å si fra. Hjemme hos meg gjelsder MINE regler. For jeg vil ikke at mitt barn på 2 år skal bli sånn.

Feks i sommer fikk de leke med vannsprederen her.

da tar 5-åringen av sprederen og spruter jenta mi rett i ansiktet med slangen. Med vilje. Hun begynner selvfølgelig å gråte, iskaldt bhardt vanntrykk midt i fjeset liksom!

jeg sier fra at sånn gjør men ikke, nå fikk un vondt.

"Så unnskyld da!" sier han på en frekk måte.

faen så provoserende.

Nei, de må lære seg folkeskikk,. empati, bordskikk osv og det er VÅRT ansvar å lære dem det.

Skrevet

Du er ikke streng.

Jeg er akkurat lik, men når min datter er hos mine foreldre, så er det alltid litt andre regler.

Men jeg har gidd beskjed til mine foreldre om at når jeg er der samtidig som min datter, så gjelder mine regler.

Dette fungerer veldig bra for oss. hun har ikke tatt skade av at mine foreldre skjemmer henne bort ;) Barn er flinke å tilpasse seg.

Så hvorfor ikke gi beskjed til dine svigerforeldre om at når dere alle er der på besøk, så gjelder dine regler, men når bare barna er der så kan de gjøre som det passer dem ;)

Skrevet

høres ut som sunn fornuft spør du meg,

Jeg stjal en lypsyl i butikken da jeg var lita, og mmma ble rasende så hun tok meg med tilbake slik at jeg måtte be om unnskyldning og levere tilbake. dama i butikken syns synd på meg og sa det var jo bare en lypsyl. Da eksploderte mamma, og jammen lærte jeg ikke, har aldri stjelt etter dette.

syns også man skal vente til folk er ferdig med å spise og spørre om man kan gå fra bordet + ta med tallerken sin og sette i oppvaskmaskinen.

Skrevet

Reglene er jo greie i seg selv. Det det kommer an på er vel hvordan du formidler det, og hvordan du forholder deg til at de er veldig små og selvfølgelig ikke alltid klarer å "følge regler". Er du vennlig og kjærlig i stemmen når du veileder dem? Osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...