Gå til innhold

Hei! Er det noen som har blitt inseminert i Norge her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har ei nydelig lita jente på 4 år som ble til etter besøk på Stork klinikken i Danmark. Da vi startet på prosessen vår for cirka 5,5 år siden så var det jo ikke noe annet alternativ enn å reise til København. Nå lurer vi litt på hvordan det er med inseminasjon i Norge? Er det bare på Rikshospitalet de tilbyr det? Er det fremdeles veldig lang ventetid der? Og kan man velge mellom åpen og anonym donor? Hvordan er prisene i forhold til å reise til Danmark?

Blir veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Vi har ikke kommet til insemineringen enda, men har vært til konsultasjon på IVF-klinikken på Majorstuen i Oslo. Venter på eggløsning, så når den kommer drar vi inn til Oslo med en gang :)

 

Av offentlige tilbud er det i hvert fall mulig å få behandling på Rikshospitalet og i Haugesund. Kanskje flere, men de vet jeg ikke om. På grunn av mange faktorer, valgte vi å benytte oss av privat klinikk. Vi har som nevnt valgt å bruke IVF-klinikken Oslo, men man kan også velge mellom Medicus i Trondheim eller Aleris som også ligger i Oslo. Vet ikke om det er flere.. Privat er naturligvis vesentlig dyrere.

 

Jeg kan ikke snakke for de andre klinikkene, men IVF-klinikken har som slagord TTT - Tid Til Termin - skal være så kort som mulig. Dette føler vi de lever opp til. Det er så godt som ingen ventetid :) De anbefaler også kjøp av sprem fra European Sperm Bank. I det offentlige i Norge er det helt tomt for donorer så vidt jeg har forstått, og dersom det skulle være noe er det svært lite å velge i. Selv om dette er synsing, er det kanskje grunn til å tvile på kvaliteten når det nesten ikke er noen som donerer i Norge - kanskje terskelen for de som faktisk ønsker å donere senkes? Som sagt, synsing, men det kan være verdt å tenke over. Mye av grunnen til så få donorer, er naturligvis kravet om at donor ikke kan være anonym i Norge.

 

Men uansett om man velger offentlig eller privat, gjelder fortsatt de samme reglene innenfor Norges grenser. Dvs at det ikke er lov med anonym donor, så dersom man kjøper fra f.eks. European Sperm Bank, må man velge åpen donor. Hvis man ønsker anonym donor må man behandles i utlandet.

 

Jeg vet ikke hvordan prisene er i Danmark og kan derfor ikke sammenligne. For oss er det billigere å reise inn til Oslo, da vi kan overnatte hos familie om nødvendig, og vi kan kjøre egen bil inn. Uansett billigere enn å dra til Danmark for oss. Ellers koster inseminering 7.004 kr pr gang. I forhold til kjøp av sperm, som naturligvis ikke bestemmes av klinikken, føles dette som småpenger..

 

For oss var det aldri noe alternativ å dra til Danmark etter Norge fikk den nye ekteskapsloven. Dette er fordi vi ønsket uansett å bruke åpen donor, vi ser på de juridiske rettighetene ift bla medmorskap som helt avgjørende og i tillegg er det mer praktisk for oss å gjøre det i Oslo.

 

Dette ble plutselig veldig mye, hehe. Håper det gav noen svar. Er det noe mer du lurer på, skal jeg prøve å svare etter beste evne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til et utfyllende svar! Ønsker dere lykke til videre i prosessen og håper spiren sitter på første forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, her var det synsing, må jeg si. Etter over to år i Rikshospitalets hender kan jeg fortelle om mine opplevelser.

 

Du har helt rett i at det har vært donortørke, men etter at Rikshospitalet gikk aktivt ut i media for å rekruttere har det faktisk gitt resultater. Hva du mener med at "kanskje terskelen for de som ønsker å være donorer senkes" vet jeg ikke, men hvis du tror at helsevesenet senker kravene til helse (både mental og fysisk), tror jeg du tar kraftig feil. Det er i tillegg klare regler på hvor mange barn hver donor kan være opphav til (seks barn).

 

Det tok noe tid før de nye donorene kunne benyttes fordi det er en karantenetid på et halvt år (for å utelukke sykdommer), men det står faktisk ikke så ille til i det offentlige som veldig mange ser ut til å tro. Og de tar faktisk hensyn til min kones vitale mål og farger når de velger donor.

 

Dog er det himla lang ventetid for å komme til (når man først har startet er ikke ventetidene så lange mellom forsøkene, men det kan selvsagt ikke sammenlignes med det private, hvor man kan prøve hver måned).

Prisen på inseminasjoner er 1500 kroner pr. forsøk. På IVF er prisen den samme, og da blir alle fryseforsøk bonusforsøk, man betaler ikke noe og det går heller ikke på kvoten på tre forsøk. Medisiner betaler man selv opp til 15 000 kroner, og så får man refundert det overskytende. Havner man på IVF-karusellen kan det fort skje i løpet av det første forsøket.

 

Når man skal velge privat/offentlig må man gå en runde med seg selv og tenke igjennom hva som er viktig.

Er ventetid viktig? Alder? Pris? Åpen eller anonym donor? Det er forresten slik at medisinkostnadene er de samme privat og offentlig, altså at du får refundert alt over 15 000. I det offentlige teller medisinene til inseminasjoner med i regnestykket, vet ikke om det gjelder privat også (men ser egentlig ikke noen grunn til at det ikke skulle det).

 

Hvis dere skulle velge offentlig ville jeg ringt Rikshospitalet og sykehuset i Haugesund og spurt hvor lange ventetider de har før legen/gynekologen henviser dere. Har inntrykk av at det kan være kortere i Haugesund, på Rikshospitalet vet jeg at man en periode stod på venteliste i et år.

 

Ellers er alle IVF-sykepleierene på Rikshospitalet noen engler. De er så hyggelige, hjelpsomme og omsorgsfulle. Hadde de ikke hatt så lange ventelister hadde jeg ikke nølt med å anbefale dem, men det er ikke alltid man har tid (eller tålmodighet) til å vente et år på å starte. Lykke til med beslutningen, og ikke minst med forsøket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og beklager synsingen ang donor i Norge. Etter mange samtaler med andre i samme situasjon som oss, har dette kommet opp stadig vekk og jeg har fått høre mye rart. Jeg setter pris på at du tok deg tid til å skrive litt om dine erfaringer, så vi alle blir litt klokere ;)

 

I forhold til European Sperm Bank, er det i hvert fall veldig streng kontroll av donorer. Kun 5-10% av de som søker, blir godkjent som donorer. Av disse kan man velge fritt selv på ESB sin hjemmeside. Der er det gratis tilgang til informasjon som etnisitet, øyenfarge, hårfarge, høyde, vekt, utdannelse, blodtype og om donor er åpen eller anonym. Ved å betale mer, kan man også få vite/se/høre mer. Vi valgte ikke å kjøpe slik informasjon, da jeg tror det ville gjort velgeprosessen vanskeligere og ikke minst ville det være lettere å "se" donor-trekk hos barnet senere.

 

Det jeg lurer på, er om det finnes noen oversikt over donorer i Norge? Får de som er til behandling se gjennom en liste, eller blir bare valget tatt for dem uten at de får noen tilgang til informasjon om alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal igang med fjerde forsøk på IVF-klinikken på Majorstua nå. Det var ikke noe ventetid, og vi valgte selv den donoren vi ville ha fra European Spermbank. Prisen for inseminering med donor er 7000,- pr. gang. Da er alle undersøkelser og oppfølginger med UL med i den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var kanskje litt uklar i mitt spørsmål ang donorer i Norge - jeg mente i de offentlige tilbudene.

 

Altså, finnes noen oversikt over donorer i Norge hos f.eks. Rikshospitalet eller i Haugesund? Får de som er til behandling her se gjennom en liste, eller blir valget om donor tatt for dem - uten at de får noen tilgang til informasjon om alternativer?

 

Vil også legge til at ved bruk av f.eks. European Sperm Bank er det også begrenset hvor mange barn hver donor kan få i Norge. Ifølge norsk lov kan en åpen donor få maks 8 barn, og kun 4 norske pasienter pr. klinikk kan bruke samme donor. Man betaler en "barnerett" pr barn og alle graviditeter må rapporteres til ESB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikshospitalet velger for oss, det eneste vi får vite er at de matcher donor mot min kones utseende. Vi vil altså ikke få en svær donor med mørkt hår og brune øyne (siden hun er slank, blond og blåøyd).

 

For vår del er dette best, jeg har ikke noe ønske om å vite noe mer om donor enn at han er godkjent ihht. kravene. Men jeg har forståelse for at andre synes det er viktigere å vite mer, dette er veldig individuelt, og akkurat det med valg av donor er så viktig at det jeg synes det er riktig å ikke inngå kompromisser på det. Vil man vite mer, vil man ha anonym donor, så må man velge ut i fra det. Dessuten er det problematisk i det offentlige om man ønsker annen etnisk opprinnelse enn nordisk, siden det rett og slett ikke er donorer av feks. arabere, asiater osv. Så noen må jo bestille fra utlandet av den grunnen.

 

Jeg vet at man kan velge høyde, vekt, øyefarge og hårfarge i Danmark også, og så bruker de en donor som matcher, uten at man trenger å velge spesifikt, altså på samme måte som på Rikshospitalet. Man kan også bestille selv fra spermbankene.

 

Jeg skjønner at det virker som en jungel av informasjon når man skal sette seg inn i alt, mitt generelle råd vil nok være å uansett sende inne en henvisning til det offentlige mens man prøver privat (hvis man ikke vil vente), for hvis det ikke har klaffet innen man kommer til, er det sikkert greit å prøve en ny klinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi valgte privat klinikk for vi ville ha mulighet til å velge donor selv. Har også kjøpt barnerett til denne donoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir kraftig provosert over synsingen rundt dette med donorkvalitet. Jeg tar det personlig fordi vi har fått en gutt etter behandling på Riksen, men rent objektivt sett må jeg si at det er spesielt å spekulere i dette. Mulig jeg er naiv, men man endrer da ikke på retningslinjene for å kunne ta inn flere donorer? Hvilke krav firer de på? Greit med HIV? Ok med psykisk sykdom likevel? Nei, ærlig talt, Rikshospitalet er en anerkjent institusjon, og jeg håper og tror at de ikke driver med lovbrudd for å fremstå bedre i media og blant eventuelle pasienter.

 

Jeg har vært veldig fornøyd med Riksen - jeg skulle bare ønske at de fikk ut fingeren og gjorde det mulig for pasienter å importere sæd fra Danmark slik det er mulig å gjøre i Haugesund. Synd at ventetiden blir så lang.

 

Beklager avsporing fra trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg beklager synsingen ang krav. Det var ikke meningen å provosere eller såre noen. Beklager, det skal ikke skje igjen.

 

I forhold til antall donorer i Norge, synes jeg fortsatt det er uheldig at det er så få. Jeg vet ikke hvordan er i dag, men senest for ett år siden kom det fram at Helse Fonnas sædbank i Haugesund kun hadde 1 ny sæddonor det året. Til sammenligning hadde sædbanken Cryos International i Danmark over 400 nye donorer.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/saedbank-soeker-norske-givere-3318297.html

 

Jeg håper tiltakene for å få flere inn flere donorer i Norge har vært vellykket slik at flere kan få hjelp til å bli foreldre og at det også kan skje raskere i dag enn tidligere. Svært mange har jo tiden mot seg når de oppdager at de ikke kan få barn på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...