maren83 Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 noen som jobber som ambulansesjåfør her? jeg kunne tenke meg å bytte "beite", men trenger noen råd. jeg vet ikke hvordan jeg vil reagere på eventuelle skader med blod etc. kan man trenes opp til å takle det, eller bør man være sterk fra naturens side? hva bør jeg kunne før jeg starter på en utdannelse? er den lang?
litekreativtbrukernavn Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Hei Jeg er hva man kaller en Autorisert Ambulansearbeider, og har jobbet med dette i 7år. (Både i storby og på landet.) Grunn utdannelsen er videregående opplæring på 4år, med GK Helse og sosialfag, VK1 ambulansefag og 2år opplæring i bedrift før fagbrev og søknad om autorisasjon som helsepersonell hvis faprøve er bestått. Hvor vanskelig det er å få lærlingplass varierer veldig på hvor du er i landet. Når jeg ble lærling f.eks var vi 195 søkere på 25 plasser...så få gode karakterer og vær tidlig ute med søknad Etter dette, med et år i praksis etter fagbrev, kan man søke seg til f.eks Høyskolen i lillehammer og fortsette videre utdanning som Paramedic. (2år) (kun "krav" i Oslo og Akershus, ellers "frivillig") Man får mange verktøy under udannelsen til å takle hverdagslige påkjenninger i jobben, og det meste går bra. Man har kollegastøtte og gode samtaler med de du jobber med. Jeg mener at det krever en hvis styrke i din personlighet, men man trenger ikke være noen "maskin". Hverdagen på jobb er en spesiell balanse imellom å være autoritær, en leder, trygg, bestemt, omsorgsfull og varm. Fysikk er faktisk vesentlig, for det krever endel fysisk styrke med tunge løft (dere er oftest bare to personer alene. Er en mann på 100kg nede i kjelleren og må bæres opp fordi han av en eller annen grunn ikke kan gå, så må dere bære han opp.f.eks) Men selv er jeg 51kg tung og 157cm høy (jeg startet før det kom høydekrav ) og det går bra, så lenge jeg trener jevnlig. Tenk deg godt om, det er en krevende jobb mentalt og fysisk! Men den er også herlig givende på en sær måte.. hehe. Du kan også evt sende en søknad til din nærmeste amb. stasj. leder og søke om hospitering. Da får du kanskje vært med på amb. en dag for å se hva jobben går ut på. håper du fikk noen svar. Lykke til!
maren83 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2011 wow, takk fikk svar på mer enn jeg håpet på hospitering høres jo veldig bra ut! da får jeg testet det uten forpliktelser? tusen hjertelig takk for svar ps. er det høydekrav?? hvor høy må man være da?
litekreativtbrukernavn Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Bare hyggelig! Under en hospitering får du bli med to ambulansearbeidere/paramedic og "observere" deres arbeidshverdag. Du skriver under på et "taushetspliktsjema" og holder deg oftest litt i bakgrunnen, men er en del av teamet. Da får man blitt med på alt ifra vanlige overflyttinger imellom sykehus, hjemkjøringer av beh pasienter, hjertestans, trafikkulykke...ja, hva som måtte dukke opp i en vanlig arbeidsdag. Man kan oppleve masse, eller ikke noe. Vi vet jo aldri Men da får du også muligheten til å snakke med de som jobber der og se alle sider av jobben, som er mye mer en bare "blod og gørr"/"løfte,bære" Høydekravene er noe noen områder her på østlandet har, litt usikker på om man har det over alt nå. Jeg så det første gang i 2006. Da var det 160-190cm. Dette er mest for at kollegaer skal "passe sammen" fysisk, bl.a når man bærer, og er ikke skrevet i sten så vidt jeg vet... De sto iallefall ikke med målebånd og sjekket under vårt opptak. (fysiske opptak med styrke/svømming/løping og 30min intervju etterpå) Om du går inn på www.ambulanse.no så finner du endel linker og info...
litekreativtbrukernavn Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 http://www.ambulanse.no/Fag+og+utdanning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå