Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Sambo frøs i går kveld, så han spurte om jeg kunne skru opp det elektriske i gulvene slik at det ble litt temparatur i rommet. Da jeg spurte om vi ikke heller skulle ta inn en ovn og sette på siden det tok så lang tid før gulvvarmen varmet rommet, kalte han meg gjerrig og sa at jeg bare var ute etter å spare strøm. Jeg ble så satt ut at jeg ikke visste hva jeg skulle si. Riktig nok skrur jeg av lys i rom og ganger vi ikke bruker på dagtid og når vi forlater huset, men nå begynte jeg alvorlig å lure på om han hadde rett. Trodde bare jeg var fornuftig. Har aldri følt meg så ydmyket før, og lurer på hvor lenge han har tenkt på dette? Hver gang jeg har skrudd av et lys? Resultatet er at jeg ikke tør å skru av lys og varme fordi jeg er redd han skal oppfatte meg som gniten. Nå er jeg eneforsørger i huset mens mannen er på jobbsøking, og prøver å ha et nøkternt forhold til utgifter inntil han kommer i jobb igjen. Sparekontoen jeg har som var planlagt brukt når baby kommer, er snart tømt siden jeg ikke klarer å få unna alle utgiftene våre med bare en lønning... Sint og frustrert og ydmyket.. Godt å få det ut!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 At man skrur av lys når man ikke er i rommet er helt ok, men å ha det slik at man fryser i sitt eget hjem er kun hos gnipukker eller hos de som sliter med økonomien etter min mening. KAn vel ha en lunk i varmekablene nå som det blir kaldere i været? Tipper det ikke koster så mye mer enn å varme opp rommet med el-ovn hver eneste dag.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Det er ikke gnient å spare strøm! Her i huset gjør vi det, alltid, og vi har godt med penger. Her er regelen: lyset av i rom vi ikke er i, bortsett fra gangen. Lufting skjer kort og mye, slik at varmen ikke står og siver ut hele tida. Ikke varme på i rom vi ikke oppholder oss i. osv Be han lese seg opp på enøk, og så ti still!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 for å holde en jevn temp og bruke minst mulig strøm er det lurt å ha varmetrådene i gulvet på en fast setting rundt 18-20 grader, det er normal innetemp. Andre lure ting er varmepumpe, men dette koster litt som engangsinvestering. Vi har et lite hus med varmepumpe, varmekabler på bad og peis som eneste varmekilde, og vi bruker nesten ikke strøm ved å alltid ha varmepumpe på 20 grader, varmekabler på 20 grader og bruke peisen de dagene det er surt ute. Når det er surt ute så føles temperaturen lavere fordi det er rått inne. Da er det godt med varme fra peisen Man SKAL skru av lys på rom man ikke bruker, dette er kjempeviktig for miljøet! Samme med å ikke ha vannet rennende Så akkurat der er du ikke gnien! Og hva som om du er gnien! Du sørger for inntektene, da bør du også ha mest å si hvilke utgifter dere skal ha
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 sint og frustrert fordi du for tiden er eneforsørger, eller fordi mannen kaller deg gjerrig for en filleting? Er det det første, så er det sikkert bare for en periode, men skjønner at det kan tære på Er det det andre, så kreves det sjærpings. Om en sånn kommentar kan få deg til å føle deg ydmyket, så synes jeg synd på mannen din:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå