Gå til innhold

Hvorfor skal gravide bli vurdert om ks av mannlige leger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier sitt, og man kan jo bare tenke seg sjokket jeg fikk til fødselsforberedende samtale der jeg ble møtt av en mannlig lege som skulle vurdere keisersnitt eller ei. Det ble innvilget innen 2 minutter, men allikevel mener jeg at det er perverst at menn arbeider med gravide/fødende/barsel/gynekolog. Hva vet da de egentlig, menn og kvinner ER forskjellige, og man vet aldri når det kommer en skadet kvinne til samtale og blir vurdert utfra en manns kalde analytiske hjerne med bare leste fakta og ingen egen erfaring. Hvorfor jobber de med noe de aldri kommer til å få erfare selv?? Rart...og ekkelt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så du tror at alle kvinner som jobber med dette har erfaring? spessielt med keisersnitt?

Blir for dumt å kreve et spesielt kjønn, så lenge du ikke skal ha gyn. undersøkelse og har dårlige erfaringer

Skal de bare sparke alle menn, fordi de ikke har fødet? Nei vet de hva. De har utdannelse som gir de kunnskap til å klare den jobben.. du virker ikke helt rett.. jeg skjønner hva du mener til en viss grad, men å ta så på vei? Menn må også få ha en jobb.

En manns kalde analytiske hjerne... måtte bare flire av deg nå..

du fikk viljen din, så get over it og finn noe annet å være så kald og kynisk mot

Er nok du som er rar her. Vi skal være glad helseyrker har begge kjønn.. du trenger ikke erfaring for å kunne innvilge ks, så lenge det faktisk er gode grunner.. og de er det ikke alltid så mange av.. folk som gruer seg til fødsel (ennå de ikke har opplevd det) osv... skriker seg til noe de tror er en lettere løsning, men som faktisk er verre, ikke MINST FOR BARNET

Skrevet

Over halve svaret ditt handlet om fødsel vs. keisersnitt - debatten. Jeg diskuterer ikke med deg om jeg har fått "viljen min" eller ikke. Jeg synes det er rart at menn synes det er intressant å velge et yrke som har med noe de ikke kommer til¨å ha forutsetning for å forstå . Fysisk hva som skjer ja, men psykisk? Hele pakken? Opplevelsene samlet sett? Jeg er kanskje rar her ja, kanskje jeg har blitt skremt, kanskje jeg har hatt leger i dette svangerskapet som har vært ekstremt overfladiske pga manglende erfaring? Kanskje jeg har blitt misbrukt og er redd menn jeg ikke kjenner? Så hvorfor skriker og dømmer du og trekker keisersnitt vs fødsel IKKE MINST FOR BARNET -debatten, det er ikke det jeg har spurt om synspunkter på. Da kan du svare på andre innlegg her inne som dreier seg om det temaet.

Skrevet

En mannlig lege har da akkurat samme forutsetning for å vurdere et KS som en damelege som ikke har vært gravid å født før. Og dem er det mange av, ettersom de utsetter familieforøkelse på grunn av utdanning.

Både kvinner og menn går gjennom samme utdanning, så dette her synes jeg var helt tåpelig av deg!

Menns kalde analytiske hjerne? Hehehe, må bare le. De hjernene der finnes i kvinnfolk også! MAKAN til diskriminering!

Kan overhode ikke tenke meg hvilket sjokk du må ha fått, for det er vel ikke noe å være sjokka over det vel.. Har du problemer som gjør at ikke du kan prate med en mannlig lege så får du informere om dette i forkant. I tillegg til at det var en samtale det var snakk om og ikke en undersøkelse. Så fremst det er kvinner tilgjengelig så kan du vel velge det til en undersøkelse, men jeg er jaggu usikker på om du får velge det til en enkel samtale!

Synes forresten ikke det er verken rart eller ekkelt at menn jobber som gynekologer. De har vel like mye rett til å velge utdanning som kvinner har! Og en kvinnelig lege må kunne undersøke en manns penis, det inngår i det å være lege det også.. Lykke til med Keisersnittet ditt! :)

Skrevet

Eg er en kvinne me hard og tung bagasje. Å eg er overrasket over å lese det du skriver. Alle har rett til å jobbe med dei vil. Det kalles LIKESTILLING noe vi kvinner har jobbet i år hundre over å få. Vist det er et SÅÅÅ stort problem for deg som du får det til å fremstå så gi besjed PÅ FORHÅND at du ønske kvinnlige, likevel må du ta det du får. Ellesr så skal det alltid var 2 der når undersøkelse gjøres. En jordmor og en sjukepleier. Er det ikke det så ber du om en til inn i rommet. Gjort det mange ganger å det syns ikke det er noe problem dei sette bare pris på at eg gir beskjed å det er ikke så vanskelig å åpne brødskuffa å snakke når du klarer det her.

Skrevet

Mener du at jeg ikke skal jobbe i barnehage heller da, siden jeg ikke har barn. For da har jeg vel ikke forutsetning til å sette meg inn i forholdet foreldre-barn??? Da bør ikke barneleger heller være barneleger hvis de ikke har egne barn da? Eller en mann bør jo da heller ikke være gynekolog?

Skrevet

Trådstarter her, takker for alle svar. Nei, mener ikke å diskriminere, men har ikke så mange å lufte ting med, så tenkte å lufte det her og få tilbakemeldinger. Hadde en mistanke om at jeg var urimelig, men i likhet med de fleste andre er jeg ikke så flink å se meg selv, og kan være irrasjonell. Takker for hjelpen, for nå har jeg fått noe å erstatte redselen min med. :)

Skrevet

Jeg jobber i psykiatrien man har ingen erfaring med å være psykotisk. Jeg jobber i familievern, men har ingen erfaring med å bli skilt. Jeg jobber i barnevern, men har ingen erfaring med å bli forsømt av mine foreldre. Jeg jobber som kreftsykepleier, men har aldri hatt kreft. Jeg jobber som jordmor, men har aldri født.

Ser du ikke hvor absurd det blir? Man MÅ ikke nødvendigvis ha erfaringen på egen kropp, for å kunne jobbe med folk som har den.

Motsatt kan man si: Jeg er den perfekte barnehageansatte, for jeg har erfaring med å gå i barnehage. Jeg er den fullkomne lærer i skolen, for jeg har erfaring med å være skolebarn. Man blir ikke flinkere til å jobbe med barn bare fordi man selv har vært barn en gang, da ville jo alle være flinke da!

Skrevet

Er du syk i hodet eller? Mannshater??

Såklart kan menn vurdere dette. Min erfaring er at mannlige leger er 100 ganger bedre enn kvinnelige, hvertfall gynekologer. Kvinnelige gynekologer jeg har vært bort er både kalde og hardhente, mens mennene er forsiktige og prøver så godt de kan å hjelpe.

Skrevet

Helt enig med deg. Og jeg tror grunnen til at menn er så forsiktige, er nettopp fordi de vet at det er ubehagelig me gynekologiske undersøkelser, men har ikke mulighet til å kjenne det på kroppen :)

Skrevet

Nå er ikke jeg veldig bekymret da, bare for å starte med det, Men jeg er faktisk mer bekymret for å møte en kvinnelige lege/jordmor som har født en eller flere ganger hvor det gikk veldig greit... Synes ofte damer har lav grad av sympati og forståelse, og antar at alle kvinner har det likt som dem. Finnes naturligvis mange kjempeflinke kvinnelige leger, men opplever ofte menn som mer sympatiske nettopp fordi de ikke har erfaring og forutsetning til å forstå og dermed er ekstra forsiktige....

Bare for å gi en annen vinkel... .:)

Skrevet

helt enig med deg 08:54

Mannelige leger er ofte mer sympatiske enn kvinnelige leger når det gjelder typiske "kvinneplager".

Legen jeg hadde før (kvinne) måtte alltid komme med egne erfaringer over mine plager. Jeg har f.eks alltid vært veldig plaget med menstrasjonssmerter, når jeg gikk til henne så pratet hun bare om at det var helt normalt og hun hadde det også slik, men hun bet bare i det sure eplet og blablabla... om hennes smerter.

Så skiftet jeg lege til en mann, og han tokk problemet på alvor med en gang, og snakket selfølgelig ikke om egne erfaringer:p

Skrevet

Skjønner ikke problemstillingen i dette innlegget. Har selv vært til samtale med mannlig gyn ang. planlagt KS, fikk det ikke innvilget. Tilslutt var det samme mann som utførte haste KS på meg. Selv om jeg ikke fikk planlagt KS vil jeg si at denne legen var meget dyktig og reddet livet til babyen min.

Tror ikke en mannlig gyn er noe dårliger på kunnskap enn en kvinnelig gyn.

• 3 uker senere...
Skrevet

oh my god for en teit ting å si!!!

Kan ikke mennene bare jobbe med det de vil?

Har du problemer med menner, så gi beskjed da vel?

Vil du at noen skal fortelle deg hvilken jobb du skal ha/ikke kal ha kansje?

Get over it, oog ta til takke me mannen som innvilget ønske ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...