Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Svigerfar skulle hente min datter og min niese (min svogers datter) i barnehagen på fredag. Da jeg stakk innom dem og leverte bilputen hennes, virket han uforstående til at det var nødvendig at hun skulle sitte på denne. Jeg forklarte ham derfor veldig klart hva jeg mener om sikring av barn i bil, hvorfor det er nødvendig mtp både lovverket og barnets sikkerhet, og at han ikke fikk lov å kjøre med henne i bilen uten at hun sitter på puten, forsvarlig festet. Da jeg kom hjem fra jobb, kunne forøvrig min datter fortelle at hun hadde sittet UTEN puten. Den hadde nemlig hennes kusine sittet på. Selv hadde hun altså sittet direkte i bilens baksete. Jeg ble ganske forbannet, ringte svigerfar og ga ham huden full. Fikk som svar at jeg måtte la være å overreagere sånn. Han hadde latt min niese bruke puten istedet fordi min svoger ikke hadde levert fra seg noen bilpute til henne. Jeg forble like forbannet etter den forklaringen, og fortalte at det faktisk ikke var min skyld at han ikke hadde bilpute til henne, og at jeg faktisk hadde sendt med ham bilputen til min datter av en grunn!!! For ikke å snakke om at jeg så utvilsomt hadde latt ham få vite hvor viktig jeg syns sikring av barn i bil faktisk er! Overreagerer jeg? Syns dette er skikkelig kjipt gjort av ham.. :-(
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Det var respektløst av han. Enig med deg..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg trodde du mente at han hadde latt henne sitte på uten å bruke bilbeltet. Siden du skriver usikret , i stedet for å skrive at hun ikke var korrekt sikret.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 Pappan til jenta mi kjører rundt uten bilsete eller pute han Kun rett i setet med henne Hun er 3 år
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 Nei, du overreagerer ikke. Jeg er helt nazi på bilsikring, og INGEN kjører med min unge i bilen dersom hun ikke er forsvarlig sikret. Og det gjelder med bilsete tilpasset alder og vekt. Punktum.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 Beklager, jeg skrev usikret, men det rette er vel at hun ikke var riktig sikret, ja. Hun hadde bilbeltet på seg. Rett skal være rett.. HI
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #7 Skrevet 9. oktober 2011 Nei, du overreagerer ikke, men man kommer sjelden noen vei med å skrike folk huden full på den måten du beskriver.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #8 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg skrek ikke. Men forklarte svært bestemt og kritisk hva jeg mente om hva han hadde gjort. Hvor respektløst jeg syns det var, og hvor fullstendig unødvendig! Tror neppe jeg kommer noen vei med dette uansett, med tanke på at han fullstendig ignorerte mine meninger i utgangspunktet.. HI
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #9 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg sikrer mine barn i bil og går ut i fra at andre sikrer sine barn. Det har blitt et lite generasjonsskille når det gjelder dette, og vi må også stadig minne besteforeldrene på å sikre barnebarna riktig i bilen. Jeg synes du overreagerer dersom du ringer og gir din svigerfar huden full. Det kunne aldri falt meg inn å gjøre noe slikt mot mine foreldre/svigerforeldre. Det virker som om svigerfaren din har gjort deg en tjeneste og jeg får ikke inntrykk av at han har gjort noe for å være ekkel mot hverken deg eller datteren din. Jeg ville ha tatt det opp dersom det var aktuelt at barnet mitt skulle kjørt bil med han igjen, sagt at du visste at han ikke sikret riktig sist og at du minnet om hvor viktig dette var. Dersom det ikke ble gjort riktig nå heller så hadde ikke barnet fått kjøre med bestefar mer, men uhøflig og kjeftete hadde jeg ikke under noen omstendighet vært.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #10 Skrevet 9. oktober 2011 Huff, nå får du gi deg HI! Ikke rart om du blir upopulær i svigerfamilien din nå. Dette kunne du spart deg for...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #11 Skrevet 9. oktober 2011 hvis du vil sikre jenta di i bil burde du ha beltestol, har du sett på youtube hva som kan skje i en kollisjon med bare pute???? Og til deg hvor bf kjører uten noen ting; anmeld han, barn SKAL sikres frem til de er 135 cm
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #12 Skrevet 9. oktober 2011 Stort sett i slike tråder synes jeg DIB-mødrene er vanskelige og nevrotiske. Men sikring av barn i bil er for meg viktig nok til å gjøre seg vanskelig. Når han er blitt grundig forklart på forhånd og velger å ignorere, er det på sin plass å bli så sint at han husker det. Men er niesen din mindre? Han følte kanskje han gjorde det beste ut av en vanskelig situasjon. Ville tatt en kjeftetelefon til svogeren også, jeg...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #13 Skrevet 9. oktober 2011 Og jeg ville aldri hatt med barna deres i bilen igjen. Jeg synes det er å overreagere å gi sin svigerfar huden full. Jeg hadde også sagt i fra, men det er måter å gjøre det på. Dersom det er et så stort problem så la ikke jenta få sitte på med mannen mer da vel.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #14 Skrevet 9. oktober 2011 Hvorfor mente han at det var viktigere å sikre den andre ungen med din unges bilpute? Jeg hadde ikke latt han kjøre med ungen igjen før den var stor nok til å sitte på med kun bilbeltet.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #15 Skrevet 9. oktober 2011 Pute er ingen måte å sikre et bhgbarn på. De skal ha beltestol. Videre hade jeg nok også reagert som deg. Både fordi jeg hadde blitt sint men også skuffet. Syns det var respektløst overfor deg og ikke minst barnet. Hvor gammel er disse barna? Jeg hadde ikke latt han kjøre mer med datteren min. Når det gjelder bilsikring er jeg nazi og der er ikke rom for flere sjanser. Punktum.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #16 Skrevet 9. oktober 2011 Greit nok å si ifra, men å ringe mannen opp og gi han huden full er noe annet. Det er ganske uhøflig og utakknemlig mener nå jeg!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #17 Skrevet 9. oktober 2011 Utakknemlig? Så bare fordi noen gjør en en tjeneste så kan de oppføre seg så respektløst de bare vil?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #18 Skrevet 9. oktober 2011 Helt enig med 22:59 Jeg er fullstendig nazi når det gjelder bilsikring. F.eks var mannen min i en ulykke da jenta mi var to år. jeg rakk ikke å hente henne i bhg og ringte tanta hennes og forklarte situasjonen så hun kunne hente. Hun har ganske må unger selv. Tanta henta, men har i ettertid vært "lei seg" for at 2-åringen min måtte sitte foroverlent. Men hun hadde skikkelig sete da, det var bare ikke plass til bakoverlent. jaja, det fikk jo gå... MEN da svigermor fikk greie på at ikke HUN ble bedt om å hente bvle hun skikkelig snurt. Jeg forklarte at det var fordi tante hadde 4 barn selv, og sete til å sikre jenta mi skikkelig. Svigermor kunne ikke fatte at det skulle være en god grunn. For den lille turen kunne hun enten ha vanlig sele på eller sitte på fanget.. (Det ER en kort tur, 5-7 min tenker jeg. Men det hjelper ikke hvis de blir påkjørt!) Da tenkte jeg i mitt stille sinn.., Du skal ALDRI hente jenta mi i bil!!!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #19 Skrevet 9. oktober 2011 Det er da faktisk strengt forbudt å kjøre med så små barn rett i setet. Nei, du overreagerer ikke! Det er heller ikke utakknemlig av deg.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #20 Skrevet 9. oktober 2011 Dersom HI har en svigerfar som oppfører seg respektløst så har hun sikkert hatt problemer med han før denne episoden. At vår foreldregenerasjon ikke tar bilsikring like alvorlig som det vi gjør er synd, men det er en kjent problemstilling for mange og hverken polite eller biltilsynet kaller det for respektløshet. De gjør det av uvitenhet, ikke av ond vilje. Det er i alle fall min mening uten at jeg kjenner HI sin svigerfar.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #21 Skrevet 9. oktober 2011 Den delen med uvitenhet skulle vel ikke være tilstede siden HI hadde gitt klar beskjed OG sendt med pute. Hvorfor i all verden sikret han ett barn og ikke det andre? Når det gjelder bilsikring syns jeg det er skammelig at du sier" ---det er synd..." som en unnskyldning overfor svigerfaren. Blir litt oppgitt over folk som er så likegyldige til sikkerheten til barna sine.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #22 Skrevet 9. oktober 2011 hmmm, nå er ikke bilpute noe særlig god sikring i bil uansett da, men du skal ha for forsøket ihvertfall. Et barn skal være sikret med belteSTOL. Puta sørger kun for at beltet ikke ligger for høyt, men sikrer ikke noe utover det. En stol derimot, den sikrer mot støt på hodet og siden. Men siden du hadde sendt med pute, så burde han ha brukt den ja, selvom den ikke ville gjort stort i en kræsj.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #23 Skrevet 9. oktober 2011 Her tar vi ikke lett på sikring av barn i bil i det hele tatt. Skal noen bli skadet eller drept i bilulykke i vår familie så skal det i alle fall skje forskriftsmessig. Jeg svarer bare på Hi sitt spørsmål om hun overreagerer når hun ringer til sin svigerfar og gir han huden full. Jeg synes det er å overreagere og jeg ville ikke gjort det samme selv. At du synes det er likehetstegn mellom det å ikke ønske å gi noen huden full, og det å ikke sikre barn i bilen, det kan jeg ikke hjelpe med.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #24 Skrevet 10. oktober 2011 Takk for alle svar og innspill. Ser at et par ting kom noe uklart frem i hovedinnlegget. Bl.a. at det jeg kaller pute, i realiteten er en pute med rygg. (Er det putestol de kalles?) Er så vant til bare å kalle det bilpute, at jeg ikke engang tenkte over dette da jeg skrev innlegget. Dessuten er kanskje uttrykket "gi ham huden full" også ganske misvisende. Jeg var riktig nok virkelig forbannet på ham, men jeg skrek ikke, og var overhodet heller ikke ufin i språkbruk e.l. Innser at jeg er komfortabel med min egen reaksjon. Svigerfar visste godt hva han gjorde (eller rettere sagt ikke gjorde) da han lot henne sitte rett i baksetet. Gidder ikke engang late som om dette er noe jeg tar lett på - det fikk han jo på forhånd forklart at det ikke er.. HI
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #25 Skrevet 10. oktober 2011 da trekker jeg tilbake mitt svar som jeg ser er ganske frekt Men jeg er svært motstander mot pute i bil, for det sikrer like godt som en beltejusterer Jeg hadde blitt sinna selv, men jeg hadde latt det gå som "besteforeldre svikt" for en gangs tilfelle, men jeg ville forklart på en rolig og fin måte at det er kjempeviktig at barnet blir sikret skikkelig siden biler nå til dags kjører veldig fort og det er kjempefarlig hvis det oppstår en kollisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå