Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Skriver dette innlegget for ei venninne. Hun er helt rådløs for tiden... Bor sammen med sin mann gjennom 10 år, mine-dine-våre barn. Hans sønn på 17 har droppet ut av skolen. Gjør ingenting... sover hele dagen, spiller spill og røyker på natta. Hadde en helgejobb ca. ei helg i mnd. som han heller ikke orket å dra til, så ble bedt om å slutte. Min venninne har prøvd ut snakketøyet skikkelig, men ingenting hjelper. Faren er like rådvill. Gutten nekter, for "det passer" ikke for han. Sier han skal få seg jobb, godt betalt - gjerne Nordsjø, men alle vet jo at såå enkelt er det ikke. Alder og null utdannelse tatt i betraktning. Faren har gjort det meste for å få han på skolen, til ingen nytte. Far sier bare nå at: jeg kan jo ikke true han og gi han juling heller.... det er nok det eneste som er igjen.... Noen tips? Hva kan gjøres? Det er i tillegg periodevis 4 barn til i huset, så de voksne har mer enn nok å ta seg til. Alle barna hjelper til, men ikke han... for han låser døra på rommet å ligger å sover.... Får så vondt av venninna mi, som føler seg helt maktesløs. Mora har han lite kontakt med, bare så det er skrevet også..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Far kan stille krav om at sønnen enten snasker seg tilbake til skolebenken eller at han får seg en jobb slik at han kan begynne å betale for seg hjemme. Det er ikke et urimelig krav. At du (venninna) og far skal fø på en nesten voksen latsekk er helt bak mål så her MÅ far stille krav. Skole eller jobb!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 Skole eller jobb + psykolog, ellers blir det ingen spill og ikke noe penger til røyk eller annet! Man må da sette noen krav til en nesten voksen gutt!!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 De har prøvd, men min venninne har gitt opp. Tror faren også har det. Forholdet mellom de voksne har blitt satt på prøve, da min venninne (nei, det er IKKE meg) mener far må sette seg i respekt hos sønnen. Noen som vet om de kan ta kontakt med noen "offentlige" kontorer? Jeg tenker ikke ifht å få stønader e.l., men hvem har "ansvaret" for en 17 åring (utenom foreldrene så klart!!!) når de nekter å gjøre noe? HI
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 De aner ikke hvor han får penger til røyk fra, for han får det iallefall ikke hjemmefra (venninna mi mistenker at far "stikker" i han litt... men han nekter) Ikke akkurat enkelt å få jobb som 17 åring. Kunne tenkt meg å banket litt vett inn i skallen på han, han MÅ jo ha seg en utdannelse (slik jeg ser det...)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 Det der er ikke lett, og det er lite en kan gjøre når en ikke når inn. Jeg er i samme situasjon med 17-åring her. OT er et alternativ, og da mister de heller ikke retten til utdannelsen. Men om de absolutt ikke vil, så hjelper ikke det. Barnevernet har ikke noe. Ingen har noe, så lenge tenåringen selv ikke vil. Og ikke kan en kaste dem ut, for en har forsørgeransvar så lenge de er under 18........ Det er bare å vente på 18-årsdagen. Og så kaste dem ut av hjemmet. Eneste jeg venter på her, for vi har prøvd alt annet. Og jeg gidder ikke mer.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #7 Skrevet 9. oktober 2011 Hvor får han penger fra? Mat? Klær? Så lenge han ikke går skole eller jobber så stopper dere "pengestrømmen". Husvære og mat skal han få, men det er også alt inntil han velger å gjøre nytte for seg. Det er far og mor som har ansvaret. Ingen andre. Så dere kan ikke skyve gutten over på "systemet". Sett hardt mot hardt og følg ham på NAV så han kan melde seg arbeidsledig og begynne på jobbsøkerkurs. 21:13
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #9 Skrevet 9. oktober 2011 Ingen ukepenger eller andre penger, strømmen slås av (ta sikkringen) kl. 23.00, mat bare til måltidene (lås på kjøleskapet, ingen klesvask osv. De har tross allt noe å true med. Likevell er det nok viktig å finne ut hvorfor han sluttet på skolen og hvorfor han ikke vil gjøre noe. Det kan jo hende han har det vansklig uten at han er så ivrig på å fortelle om det.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #10 Skrevet 9. oktober 2011 Maten får han hjemme, jeg tror også de kjøper klær til han - men dette vet jeg ikke helt sikkert. Som sagt så mistenker venninna mi faren for å "stikke" i han noen kroner til røyk nå og da, men dette er ikke noe hun vet med sikkerhet da faren nekter. Jeg tror ikke hun er ute etter å skyve han over på noen i systemet, men hvor kan de henvende seg for å få råd? De kan jo ikke ha en 17 åring sovende hjemme hele dagen... Nå har ikke jeg hørt farens versjon av saken, men føler at venninna mi er ærlig når hun forteller om dette. Hun sier faren har prøvd alt han kan for å få han tilbake på skolebenken. HI
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #11 Skrevet 9. oktober 2011 Selv om han ikke er interessert i å gå på skole kan det være andre alternativer. Hva med skoleskip, "U-hjelpsprosjekt"et år på folkehøyskole eller noe annet som kan få ham i gang igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå