Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 De som har downs er vel sterile? Elllers tror jeg de blir sterilisert..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 Ikke sterile, men får p-piller vet jeg. Iallefall de jeg jobbet med
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 Nei de er ikke sterile, ei heller blir de sterilisert. Men de får ppiller. Blir de gravide blir det vel omsorgsovertakelse.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 Tvangssterilisering hører gamle dager til.... En venninne av meg er fostermor til en gutt hun som hun fikk da han var bare to uker gammel. Han hadde en psyksk utvikling emnet mor som ikke kunne ta vare på han og barnevernet plasserte han der med sikte på at det er der han skal vokse opp.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #7 Skrevet 9. oktober 2011 Hoho, her var det mye fordommer gitt! Grøss! "De" er faktisk ingen homogen gruppe, at all. Det blir som å spørre "Hva skjer når en østkantjente blir gravid?" For det første så er down syndrom en av mange utviklingshemminger. Den er også så komplissert at selv en jente med down syndrom kan være godt i stand til å ta seg av et barn, det kommer ann på i hvilken grad hun er påvirket (de med mosaikk har ofte en nærmest normal IQ, og en høyt utviklet EQ). Svært, svært få mennesker med utviklingshemminger er født sterile. Og heldigvis er det også ulovlig å utføre sterilisering på mennesker som ikke selv ønsker dette. Noen ganske få blir operert av andre medisinske grunner og blir dermed sterile. Som oss andre. Ang hun på Tangerudbakken har hun Aspergers. Og den er en av utviklingsforstyrrelsene som som oftest opptrer med et nedsatt sosialt samspill (EQ) kombinert med normal eller høy IQ. Kvinner med Aspergers har fått barn i alle tider. Men de feiler ofte i forhold til tilknytning, relasjonsbygging og følelsesmessig oppfølging av barnet, derfor kreves det ofte noe veiledning og hjelp. Andre utviklingshemminger eller utviklingsforstyrrelser er ikke forenelig med å bli mor (eller far). Pga dette, og for å lette planlegging i forhold til aktiviteter får ofte jenter og damer med ulike utviklingshemminger p-piller så lenge de er i fruktbar alder.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #8 Skrevet 9. oktober 2011 Nikker til 20;09. Vet om en som har det og som bor sammen med foreldrene sine og barnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #9 Skrevet 9. oktober 2011 Fordommer? Jeg trodde de var sterile..el.ble sterilisert! Er det riktig da..at de m downs skal få barn? El de med asbergers? Nei det syns ikke jeg
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #10 Skrevet 9. oktober 2011 20:09 her. Glemte jo det du spurte om. Det som skjer om en jente med utviklinghemming blir gravid er det samme som hos oss andre. Men når barnet blir født kan det skje at barnet blir plassert i fosterhjem. Men ofte, dersom mors evner tilsier det vil man strekke seg langt for å gi hjelp, veiledning og støtte slik at hun og evt barnefar skal kunne gjennomføre foreldrerollen uten at det går ut over barnet på noen måte. Men dette forutsetter altså at mor har en forholdsvis høy intelligens, forståelse for ansvaret hun har og vilje til å gjennomføre. Det som er litt å tenke på er at veldig ofte, om mor er lett utviklingshemmet er far ofte ikke utviklingshemmet, fordi denne parkombinasjonen er svært vanlig. Og da lander mye av ansvaret på far.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #11 Skrevet 9. oktober 2011 Men du syns det er riktig å tvangssterilisere noen 20.14? Du syns at det er etisk ok? Da syns jeg vi kan sterilisere deg også i samme slengen.. for makan te fordommer som dine barn kan ende opp med å ha vil ikke jeg møte på gata! Makan!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #12 Skrevet 9. oktober 2011 Søsteren min er sykepleier, og hennes jobb er bl.a. å sette p-sprøyter på utviklingshemmede i vår kommune. I tillegg er min svigerinne utviklingshemmet. Jentene det gjelder har gjerne samboere som også er utviklingshemmede, og de lever i egen bolig med hjelp. De vet ikke hva sprøyten er til for. Så det måtte da være mye bedre å sterilisere dem istedetfor å gi dem hormoner, men det er nå min mening. De tar også graviditetstest en gang hver annen måned, og de gangene det blir barn, er det abort. Abort kan tas frem til uke 24 om kvinnen det gjelder er ute av stand til å ta seg av et barn. Det må selvsagt godkjennes av abortnemda først. Kvinnene kan ikke selv si nei til abort, da de som regel er underlagt en verge. Man kan selvsagt synes det er forferdelig, men dette er nå engang kvinner med mental alder som barn. De blir derfor også behandlet som barn, selv om noen får bo alene. Jentene det gjelder har ofte et aktivt sexliv, og jeg synes det er fint at de blir beskyttet, selv om jeg synes sterilisering ville vært bedre enn hormoner og aborter.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #13 Skrevet 9. oktober 2011 Vel. Ofte er overgangen mellom "litt treg" og diagnose som utviklingshemmet nokså vag. Jeg jobber et sted hvor vi har en lærling. Han er ikke i nærheten så skarp som brukerene vi har (bolig for pu). Men han har altså sklidd unna diagnosen og har i steden for å havne på bolig som bruker/beboer/tjenestemottaker endt opp som hjelper og fremtidig ansatt. Som kan få barn om han vil. Mens brukerene der han jobber skal nektes dette fordi de har en diagnose? Og hva med Aspergers? Eller Tourette? Det er utviklingsforstyrrelser. Uten Aspergers hadde vi neppe hatt Windows. Og uten Tourette hadde vi ikke fått noen av verdens mest elskede kuststykker og oppfinnelser. Skal mennesker som Odd Nerdrum, Bill Gates, David Beckham steriliseres? For ikke å snakke om vår nære fortids kunstnere og oppfinnere, vi hadde vært en fattig klode om ikke menneskene med den aller høyeste intelligensen og de sprøeste idêene hadde fått formere seg.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #14 Skrevet 9. oktober 2011 Vet om en PU- dame som har oppdratt to barn og det har ikke gått særlig bra for de ungene. BV har vært rett så tafatte. Heller ikke moren for den del, hennes mor, ja egentlig hele familien har lavt evnenivå og slter. Lav IQ og heller ikke noe emosjonell kompetanse. EQ er ikke noe gyldig begrep, men heller tvilsomt konsept: http://www.psykologibloggen.no/?p=1740
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #15 Skrevet 9. oktober 2011 Ikke 20.14 her altså... Nei, det er ikke etisk riktig å tvangssterilisere noen, men er det mer korrekt at en utfører aborter ved tvang da (som anonym lengre nede skriver om)? Ville tro at en tvunget abort eller omsorgsovertakelse etter fødsel er vanskeligere med tanke på psyken for ett menneske? Vanskelig diskusjon det her gitt:s
Hufsla Skrevet 9. oktober 2011 #16 Skrevet 9. oktober 2011 her v ar det mye vas evt overgrep om dette stemmer. Svært få utviklingshemmede er umyndiggjorte, og en verge kan ikke tvinge dem til abort. Vergen skal veilede og hjelpe, somregel mye med økonomi. De vet sannsynligvis svært godt hva sprøytene er for, og hvorfor skal de ta graviditetstester i eninga om de tar sprøyter? De blir IKKE behandlet som barn, de er voksne og skal behandles som det. De har akkurat samme rettigheter som oss (med mindre de er umyndigjort, som svært få er). De kan dusje så ofte de vil, ha hvilke gardiner de vil, spise hva og når de vil og ha så mye sex de vil (og kan få av evt partner selvfølgelig) Når det gjelder downs er mange (menn) født med underutviklet genitalier, og er sterilie pga det. Noen jenter er også født sterile. Det er overhodet ikke snakk om at "de får bo alene", det er absolutt noe de kan velge selv, og det ønsker de stort sett.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #17 Skrevet 9. oktober 2011 Nei det syns jeg ikke..men jeg trodde det var slik! Jeg synes selfølgelig ikke at noen skal bli sterilisert. 20.14
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #18 Skrevet 9. oktober 2011 Er det ikke bedre å sterilisere da,enn å ta abort hele tiden?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #19 Skrevet 9. oktober 2011 Har en person i min familie som er psykisk utviklingshemmet og det gikk bra og ha barnet til det var ca 1 år, men etter den tid gikk det over stokk og stein så barnevernet hadde ikke andre alternativ og få barnet i fosterhjem. Dessverre fikk dama nytt barn 10 år etterpå og trodde vel det skulle gå fint om hun bare tok seg sammen. Hun fikk da barn med en funksjonsfrisk mann og siden de bodde sammen og han hadde mesteparten av omsorgen for barnet så gikk det vel sånn høvelig bra! Barnet ble ikke hentet av barnevernet, men du merker på barnet at han har en mor som ikke er som oss andre:(
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #20 Skrevet 10. oktober 2011 Kjenner jeg blir veldig provosert av 20:14. Mannen min har Aspergers, høytfungerende sådan, men like fullt Aspergers. Han er litt utilpass sosialt, men blir han trygg på noen så overrøser han dem med omsorg. Jeg føler meg helt seriøst som en dronning med han rundt meg, og barna har den snilleste og mest omsorgsfulle faren jeg kan tenke meg. Mener du virkelig at han ikke skulle ha fått barn? Bare fordi han har en diagnose som ikke er en hjerneskade eller en psykisk utviklingshemming?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #21 Skrevet 10. oktober 2011 Utviklingshemmede er en stor og uensartet gruppe som pr. definisjon utgjør ganske mange prosent av befolkningen, mange uten diagnose. Mange mennesker med medfødte syndromer og andre åpenbare diagnoser kan ha intelligens i normalspekteret. Det er altså ikke mulig å uttale seg om disse som gruppe. Akkurat når det gjelder Downs syndrom er jentene fertile, og deres avkom vil ha samme syndrom i inntil 50% av tilfellene, eller være med normalt antall kromosomer. Menn med Downs syndrom trenger slett ikke ha "underutviklede genitalia" og har i de fleste tilfeller en normal seksualdriv, men er alltid sterile (det eksisterer kun 1 kjent tilfelle i historien der en mann med Downs syndrom har blitt far).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå