Gå til innhold

Bidragsforskudd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk et brev fra Nav jeg ikke skjønte døyten av, så måtte ringe dem.

Det va rvisst beregnet ut at han egentlig skal betale meg 3680 kr i mnd, men siden han ikke betaler meg bidrag privat, må jeg jo få bidragsforskudd som er på tusenlappen. Men hva blir han skyldig NAV nå, bare tusen kroner i mnd, ikke 3680 per mnd? I bidragsgjeld altså..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får din tusenlapp i mnd. Han blir skyldig 3680,- i mnd. all den tid han ikke betaler. Når han begynner å betale, enten frivillig eller ved tvangstrekk, så får både du og NAV tilbake det han er skyldig dere.

Skjønte du den? Litt vanskelig å forklare på nett;)

Skrevet

Okei, ja da skjønner jeg! Dama i tlf forlarte det på en sånn kronglete måte. Så han må UANSETT ut med 3680, enten til Nav eller meg? ;) Han påstår han ikke har fått alle "regningene" fra NAV eller hva jeg skal si.

Skrevet

Når det går gjennom NAV så skal han betale pengene til NAV og så skal de betale dem videre til deg.

Det som skjer når han ikke betaler er at han opparbeider seg gjeld til deg og til NAV. Den gjelden vil etterhvert gå til innkreving og da han han få inndratt skattepenger og pålegg om tvangstrekk i lønn. Gjelda vil ikke forsvinne og han må til syvende og sist gjøre opp for seg.

Men inntil han betaler så får du bare forskuddet. Så får du resten når han betaler.

12:43

Skrevet

Okei, takker meget for svar! :) Har skjønt på flere at det kan gå laaaaang tid før det blir tvangstrekk?

Skrevet

Hva skjer vist far ikke har lønn å trekke fra?

Skrevet

Hvis bf ikke har lønn å trekke fra- altså ikke er betalingsdyktig får han ikke tvangstrekk og blir ikke skyldig noe bidragsgjeld utenom det nav betaler i forskudd.

Skrevet

Min biologiske far skulle ha betalt bidrag for meg fra jeg var 0-3 år... Så ble jeg adoptert av en annen pappa...

Når jeg ble 18 år.. fikk mamma de pengene min biologiske far skyldte henne..og nav fikk sikkert sine..

altså.. det tok 18 år!! hehe..

Men han ordnet det slik at han til en hver tid hadde lite penger på konto.. (ett til barn han skulle ha betalt bidrag for).. han trodde sikkert at det var gått ut på dato 18 år senere..men der tok han feil gitt! ble en prinsippsak til slutt.. og mamma delte pengene med meg..

Men d kan altså ta tid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...