Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Har aldri hatt lus og opplever at lus "oppstår" hos folk som har det møkkete og fælt hjemme. Har dere hatt lus?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Hadde det møkkete og fælt i barndomshjemmet, men har aldri hatt lus.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 He he, hvor skal man begynne? Orker ikke kommentere det første, og ja, jeg har hatt lus som barn.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 Hvis du tror det er du dessverre lite opplyst.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 Hvis dette ikke er ett tulleinnlegg, så blir jeg overrasket over at et voksent menneske kan ha sånne fordommer.. Her er det absolutt ikke strøkent, men med 5 barn som har gått i forskjellige bhg og skoler siden de var 1 år, så har vi alikevel unngått å få lus her. (bank i bordet)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #7 Skrevet 9. oktober 2011 Stakkars. Tenk å være så lite opplyst. Hva du opplever og hva som er fakta samsvarer ikke. Derimot fins det noen holdninger fra gammelt av som sier at lus oppstår hos den lavere klasse i samfunnet. Nå vet vi(dvs alle uten deg) at lusa ikke er så selektiv;)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #8 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg mener ikke normale hjem hvor det kan være møkkete og sølete i tide og utide. Snakker om hjem der hygiene er et fremmedord. Der det ikke tørkes opp urin som havner utenfor do, og pølsene står framme i 2 døgn for så og varmes opp og spises igjen.. Jeg vet av et sånn hjem, heldigvis bor det ikke barn der. Men de 2 voksne som bor der har lus minst 1 gang i året, og har opplevd å få omgangssyka de 2 gangene jeg var nødt til å oppholde meg der.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #9 Skrevet 9. oktober 2011 Så du tror lusen "ser" hvem som har uhygeniske hjem?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #10 Skrevet 9. oktober 2011 Alle mine tre hadde lus i våres, og nei, vi har det ikke uhygiensisk.. Ikke vet jeg hvem som de har fått lusene fra, siden jeg ikke vet hvem som ellers hadde lus samtidig, men vet at det var midterste som fikk det først, og fikk det nok via skola. Det var noe utrolig dritt å ha i hus, og jeg gråt og vasket og vasket, og krysser fingra for at det ikke dukker opp igjen. MEN har fått lapper om at det er lus både i skole og barnehage, så det finnes nok ingen garanti for at det ikke vil skje.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #11 Skrevet 9. oktober 2011 Sånne lapper får vi hver høst,, både fra bhg og skole..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #12 Skrevet 9. oktober 2011 ja standardlapper om å sjekke barna for lus kommer hver eneste høst. Men ekstra lapper om at nå er det lus på avdelingen, eller klassetrinnet, kommer utenom disse standard skrivene.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #13 Skrevet 9. oktober 2011 Er delvis enig med deg, og vi har lus med gjevne mellomrom, og smitten kommer alltid fra samme hjemmet. Det er et temmelig uhygiensik hjem. Vi har det ikke skittent, men vi blir allikevel smitta. Forskjellen er at vi blir kvitt det raskt, og vi har aldri smittet andre. Vi tar alle nødvendige forholdsregler. Men i uhygiensike hjem får lusa ofte festet seg skikkelig. Dessuten er det ofte slik at de som har det skitten hjemme ogte ikke fungerer på andre områder heller, og ikke evner å få satt skikkelige tiltak i verk når de først får lus. Flere av mine kollegaer, og flere av mine venner har også fått lus i hus, og ingen av dem har det særlig skittent heller. Så trenger ikke være skittent for å få smitte, men når man ikke blir kvitt problemet er det ofte fordi hygienen gjevnt over ikke er god nok. Det er nok også mer vanlig jo mer trangbodd man er, med mange mennesker på få og små rom. Ikke lett å vaske fem sett med sengeklær og yttertøy etc. når man bor fem stykker på 80m2. Så det er nok litt mer vanlig i lavere samfunnsskikt. Eller mer av et problem.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #14 Skrevet 9. oktober 2011 Hehe huff, vi har det rent som bare det og jenta vår har fikk lus da hun var 8. Det er faktisk noe man som regel får på skolen, Det var mange i klassen som fikk det, og jente gjengen hadde byttet luer. Så hvem det kom fra kan vi ikke dømme,men ingen av jente kommer fra møkkete hjem. Kjenner alle foreldrene godt. Ta det en tur på nettet og søk opp lus så får du nok mer info.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #15 Skrevet 9. oktober 2011 Er ikke pga uhygiene det kommer lett ved bytting av luer ja Men en i klassen til sønnen min har hatt det nå 12 ganger og blir mobbet på skolen, Tydelig at foreldrene ikke kaster,vasker luene og bruker ordentlig midler så ja det kan man jo kalle uhygenisk
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #16 Skrevet 9. oktober 2011 Takk, dette var poenget mitt. Selvsagt kan hvem som helst smittes når det er lus i omløp, men lusa blir ikke borte når enkelte mennesker ikke tar bryet med å fjerne lusa, eller ikke tar kuren igjen etter 14 dager som man må for at den skal bli helt borte.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #17 Skrevet 9. oktober 2011 Det er nettopp det som var poenget mitt.. Jobber på apotek som jeg vet litt om lus =)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #18 Skrevet 9. oktober 2011 tull og tøys! jeg har aldri hatt lus og vi hadde det til tider kaotisk og skittent hjemme. Bestevenninnen min vokste opp i det reneste og ordentligste hjemmet jeg har vært i men fikk lus flere ganger! All info tilsier også at lus liker det rent, men varmt og lunt. Dvs rent, tykt hår :-) ikke pistrete som mitt...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #19 Skrevet 9. oktober 2011 Vi har aldri hatt lus i huset, og er vel av den typen du kaller "møkkete og fælt" Trodde alle i dag visste at hygiene ikke har sammenheng med lusinvasjon.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #20 Skrevet 9. oktober 2011 ..."vi har aldri smittet andre"....... Er man virkelig så uopplyst i dagens samfunn?? Har du GPS på de lusa du har hatt i hus du da?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #21 Skrevet 9. oktober 2011 HI. Lus trives best i nyvaskede og rene hodebunner - så den teorien din den stemmer ikke. Men du har jo en god gammeldags tilnærming til lusproblematikken. Men du trenger å lese deg opp om det.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #22 Skrevet 9. oktober 2011 Nå kan jeg ikke så mye om hvordan de oppstår, men kansje de formeres aller først hos folk som har det slik du HI beskriver?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå