Gå til innhold

Er psykiske lidelser lavest på rangstigen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller for de riktig heldige, rus/psykriatri...

Stakkars mennesker!

Skrevet

Så på en dansk dokumentar at over 80% av de som blir rusmisbrukere har en psykisk lidelse i bunnen, så da går det vel ut på ett?

Et mentalt friskt mennesker trenger ikke "rømme" fra livet sitt ved å dope seg hver dag...

Skrevet

Hvilken rangstige?? Jeg har bipolar lidelse type 2. Er jeg mindre verdt enn andre "friske", jeg da?!

Skrevet

Ja, i alle fall i det lavere sjiktet. psykiske lidelser, rus. Og kanskje livvstilssykdommer over der igjen. (kols f.eks)

Skrevet

Fy faen si at noen er lavere på rangstigen grunnet en sykdom. What ??

Jeg jobber i psykiatrien og ser mange skjebner hver eneste dag, ingen er mer verd enn andre,men mennesker har forskjellige skjebner.

Skrevet

23:20 du er rapportert til moderator!! Rasist!

Skrevet

23:58 - og du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener.

Poenget er at noen lidelser er med "verdt", i form av at de ikke er skambelagte, de får mye ressurser og de er ikke stigmatiserende.

Det er eksempelvis greit å skrive på facebookstatusen sin at man er forkjølet eller har vært i cellebehandling - da får man gjerne sympati, og ingen tenker at en har skrevet noe en ikke burde ha skrevet.

Skriver en derimot at en har fått herpes eller har en personlighetsforstyrrelse vil sikkert mange rynke på nesa. (skjønner du hva jeg mener)

Og når jeg trakk inn barn fra Uganda vs. barn fra Norge, så var ikke det fordi at jeg mente at barn fra Norge BURDE være mer verdt. Men at de er det. Dersom 100 barn dør i et uland, hvor mange "bryr seg"?

Dersom 100 barn dør i Norge, hvor mage bryr seg?

Hvilken behandling får et sykt barn i Norge? Hvilken behandling får et sykt barn i Uganda?

Hvilke rettigheter hat et norskt barn? Hvilke rettigheter hat et barn fra Uganda?

Skjønner du nå hva jeg mener?

-Hilsen 23:20, som på ingen måte er rasist.

Skrevet

Takk og lov... beklager, da misforsto jeg fullstendig. Kjente det raste godt inni meg. Beklager som sagt, men trodde dette var din mening..

23:58

Skrevet

Ja, svakere mennesker er lavere på rangstigen. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være. Det er vårt instinkt å tenke slik siden vi må bringe slekta videre. Man vil alltid stenge ut den svakeste i samfunnet siden den har minst mulighet for å klare seg i tyngre tider. Dyr gjør det.

Men heldigvis tror jeg menneskene er kommet litt lengre i og med at vi er det "dyret" som har størst hjerne. Vi tar vare på hverandre.

Det er ikke snakk om at personer med psykiske lidelser er mindre verdt enn "friske" mennesker (ihvertfall ikke nå lenger, kanskje den tiden vi måtte kjempe for å overleve). Enhver person med det synet burde gått i en persons sko som har psykiske lidelser.

Hilsen en som har slitt med depresjon og angst i mange år

Skrevet

Blant legestanden er det psykiater som har minst status, både lønn og prestisje. Hjerne og hjertekirurg er på topp.

Skrevet

Jeg har en schizofren lidelse, men er likevel utdannet psykriatisk sykepleier og jobber med psykriatiske pasienter, synes du muligens jeg burde sitte hjemme og glane i taket??

Skrevet

Nei, hvorfor skulle du det?

Det er vel ingen som har påstått at folk som er psykisk syke ikke skal være i jobb?

Skrevet

Jeg har fått en angstlidelse...er ikke i jobb.

Sliter noe så forferdelig. Går til behandling,vil gjerne ut i jobb igjen. Hater å gå hjemme.

Men har fått anbefalt at jeg venter til jeg er bedre.

Nesten så jeg går på veggen bare av det.

Og det er nesten som jeg bare vil drite i hele behandlinga,å ta meg en jobb..men da går det vel kun kort tid så er jeg tilbake på bånn?

Jeg vet ikke..er bare lei meg :(

Skrevet

Jeg tror faktisk at psykiske lidelser har fått "økt status" de senere årene. Lavest på rangstigen tror jeg heller vi finner ME og stoffskifteproblemer, samt livsstilsykdommer som Kols og diabetes2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...