Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #2 Skrevet 8. oktober 2011 I samfunn som holder på eldgamle tradisjoner, er det vanlig. For eksempel hos pakistanere.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #3 Skrevet 8. oktober 2011 Ikke i min krets. Jeg syntes det var ekkelt, men så har vi veldig god kontakt med mine kusiner å deres barn da, men folk må selvfølgelig få gjøre det de vil
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #4 Skrevet 8. oktober 2011 Ja det er normalt. Min foreldre er tremeninger, men de vokste ikke opp sammen, de ble kjent med hverandre som voksen. Jeg synes ikke tremeninger er for nær slekt.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #5 Skrevet 8. oktober 2011 Var vel mervannlig før, men finnes stadig nordmenn som er gift med både tremeninger og søskenbarn. Jeg syns det er litt ekkelt, men siden det er lov kan man jo ikke dømme dem. Er kanskje mervannlig i andre kulturer. Der jenter og gutter sjelden får møte andre av det motsatte kjønn. Hvis man ikke vet så mye om genetikk frister kanskje ekteskap med en slektning mer enn med en vilt fremmed
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #6 Skrevet 8. oktober 2011 Tremenninger er ikke nær slekt, så det er helt greit.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #7 Skrevet 8. oktober 2011 Et gift vennepar av meg er tremenninger.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #8 Skrevet 8. oktober 2011 Ok..på godkveld norge nå så var han som skadet seg og måtte avslutte skal vi danse (ski hopper?) Han sa de hadde lekt sammen siden var de var små, altså kjent hverandre siden de var små da, og nå er de gift og har barn sammen... foreldrene deres er søskenbarn..synes det er litt ekkelt jeg, men kan barna få skader av det? altså barn, eller er det kun nærmere slekt? kjenner noen pakistanere, de er søskenbarn og har 1 barn som er albino...kan det være grunnen?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #9 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg synes tremenninger er for nær slekt, har flere tremenninger som jeg både har feiret jul med og vært i familieselskap sammen med. Men er usikker på hva jeg synes om firmenninger, hva tenker dere?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #10 Skrevet 8. oktober 2011 Det har ingenting å si hvis det er bare engangstilfeller, men hvis det er helt systematisk som hos pakistanerne, kan man se uheldige følger. Finnes artikler om det på nettet.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #11 Skrevet 8. oktober 2011 Er nok ikke uvanlig.. Jeg kunne aldri tenkt meg å gifte meg med noen i slekten. Vet om noen søskebarn som er gift med hverandre, synest det er ekkelt
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #12 Skrevet 8. oktober 2011 Mine besteforeldre var søskenbarn.. Mulig det kan være derfor pappa har dysleksi
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #13 Skrevet 8. oktober 2011 Går det gjennom generasjoner at tremeninger gifter seg med hverandre i en familie vil det nok bli en ophopning av enkelte genetiske defekter, men en gang er nok ikke så farlig
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #14 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg kunne sikkert ha kommet til å gifte meg med en tremenning uten å vite det. Jeg kjenner ingen av tremenningene mine, men vet at jeg har ca 150 stykker, og mange av dem bor rundt her jeg bor. Tremenning er jo ikke noen nær slektning, og de felles genene de måtte ha er veldig lite.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #15 Skrevet 8. oktober 2011 Skal vi se... Min far har/hadde vel mellom 50 og 60 søskenbarn. Min mor har/hadde kanskje ca 30 søskenbarn. Jeg har jo ikke den ringeste anelse om hvem alle mine tremenninger er! Ergo: Det kunne jo skjedd at jeg kunne forelsket meg i en av mine tremenninger... Nå skjedde ikke det, men jeg og mannen min har felles slektninger... ;-)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #16 Skrevet 8. oktober 2011 Man har da vel ikke 150 tremenninger... Hvis ikke du er fra et ekstremt befolket folkeslag da, og foreldrene dine har snørrogførti søskenbarn og alle de har 10 unger hver seg. Ikke engang jeg, som har foreldre med type snørrogførti søskenbarn har 150 tremenninger... 150 Firmenninger, kanskje.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #17 Skrevet 8. oktober 2011 Nei jeg synes det er for nært altså. Og særlig når de har vokst opp sammen. Jeg mener, foreldrene er søskenbarn. Urk :S
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #18 Skrevet 8. oktober 2011 Vel... 150 tremenninger er nok ikke umulig, gitt... Siden min mor og far til sammen har/hadde 80-90 søskenbarn, så skal det jo ikke store mattekunnskapene til for å forstå at disse 80-90 personene hadde mer enn ett barn hver... Hadde de to barn hver, så er vi plutselig oppe i minimum 160...
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #19 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg har barn med min tremenning. Har aldri hatt kontakt med han og ble først kjent med han i voksen alder. Min mormor og hans mormor er halvsøsken og har også hatt veldig lite kontakt. Min mormor har forøvrig rundt 10 søsken, og jeg har kun kontakt med en av mormors søstre. Hun er helsøsteren til mormoren min og jeg anser henne som veldig nær familien. Men det er egentlig kun fordi vi har hatt kontakt siden jeg var liten. Faktisk er det litt ubehagelig å tenke over at jeg har barn med min tremenning, men det er jo ikke akkurat slik at det faller seg naturlig inn å kalle barnefar for min tremenning da det ikke føles slik ut. Og med sikkert et par hundre andre tremenninger er sjansen stor for å bli forelsket i en av de (siden jeg ikke har kontakt med noen av de) stor når man ikke bor i en så stor by. Er ikke utenlandsk, opprinnelig norsk hele hurven;)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #20 Skrevet 9. oktober 2011 Det er ikke noe problem at tremenninger gifter seg, mange vet ikke en gang hvem tremenningene sine er. Jeg kjenner ikke mer enn et par av mine rundt 60 tremenninger. Mulig jeg har enda flere.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #21 Skrevet 9. oktober 2011 Tremenninger er så langt ut i slekta at det ikke er stor fare. Mine foreldre er også i fjern slekt, mamma og farfar er 5menninger og fra samme bygda. Farfar flytta til farmors hjemplass, men de reiste til hans bygd hver sommer, slik ble mamma og pappa kjent. Er man fra samme bygda eller plassen så er det stor sannsynlighet for at folk er i fjern slekt hvis partneren er fra samme slekta og begge slektene er derfra og ikke innflyttere. Jeg var selv sammen med pappas tremenning, uten at jeg viste de var i slekt før farmor sa det. Ikke at det var noe problem. Det ble ikke oss til slutt uansett, men det var ikke pga slektskapet.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #22 Skrevet 9. oktober 2011 Mine foreldre er firmeninger, og det var vist helt greit sa legen. I vår slekt er det flere søskensbarn og tremeninger som har giftet seg.....i flere ledd. Mangen av de barna er ikke normale for å si det slik. Adferdsvansker og medisinske problemer. Jeg tror ikke slikt er heldig i mangen ledd iallfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå