Gå til innhold

Dere som blir 20 (pluss minus) til middag julaften...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan i all verden lager man mat til så mange?? Jeg tror ikke jeg hadde hatt nok gryter, servise, plass i ovnen eller NERVER til å bespise rundt 20 personer! Men det høres veldig koselig ut, da..

I min barndom var vi max 10, og da vi var barn genererte det enorme pakkehauger, tør ikke tenke på hvor mye dobbelt så mye er;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ligger på en ca. 9 voksne og 4 barn. Og det vi lager til jule er både pinnekjøtt og ribbe med tilbehør. Barna spiser ikke så mye, så det blir alltid mat til overs. Og dessuten pleier vi å ha opptil 4-5 kaker til dessert etter middag, så det holder i massevis.

Skrevet

Her tar vi hver vår gryte med oss - og varmer opp på tur. Selve gavelasset bruker vi flere timer på. For det skal ikke være stress og alle skal se hva andre får. Både finservise og det dagligdagse servise blir brukt. Men det er rent og pent og pyntet.

I år blir det hjemme hos meg og her er tradisjonen å synge julesanger - noe mange familier glemmer:)

Men et juletre får jeg ikke plass til - iallefall ikke et stort.

Skrevet

I fjor var vi 16 stykker, og vi har vært oppe i 21 stykker rundt bordet. Det går virkelig helt fint, men vi er ikke en veldig høytidelig familie da, det viktigste er å kose seg sammen.

Vi koker enorme mengder poteter, går til slakteren med målene på langpanna og får en ribbe som passer akkurat oppi (det blir en ganske stor ribbe!). Når ribba er ferdig og hviler mens vi lager saus legger vi medisterkaker og julepølser i langpanne og putter i stekeovnen. 3-4 gryter med grønnsaker lager vi også (gulerøtter, brokkoli, rosenkål og rødkål må vi ha). Det året vi var 21 stykker hadde svigermor med seg en svinesteik som vi skjærte opp og varmet litt på ettervarmen i komfyren.

Dessert er det en av gjestene som lager, i fjor kom mamma med tre digre boller riskrem og rød saus. Kaker og snop har vi selvfølgelig også.

Jeg har juleservice til 12 stykker, har penservice til 12 og i tillegg hverdagsservice, så vi har nok tallerker. Litt forskjellig glasser rundt bordet, men det gjør da ingenting :)

Bærer det store spisebordet vi har på verandaen på sommeren inn i stua og setter inntil det spisebordet vi har. Like duker og litt stoler fra kjøkken, spisestue og kjeller (har 8 arvede spisestuestoler i kjelleren) og alle får sitteplass.

Alle tar ikke med seg alle pakkene sine, de voksne som kommer på besøk lar en del av pakkene sine være igjen hjemme. Men det blir et hav av pakker ja, det kan fort bli opptil 10 unger og det er mange pakker!

Ville ikke hatt det annerledes, jeg elsker storfamilien og vi har på en måte blitt samlingspunktet her hos oss. Var 13 stykker på middag her forrige lørdag også vi, jeg liker det sånn.

Har fått fire barn og regner med jeg resten av mitt liv kommer til å elske samle familien rundt meg. Når vi skal pusse opp kjøkkenet skal jeg ha to stekeovner og koketopp med 6 plater ;)

Mitt andre store ønske er verdens største spisestuebord med masse lemmer til, så det er enkelt å inviterer alt fra naboer til venner og familie til bords :)

Skrevet

Vi er som regel 15, og gjør det slik: Ribba steker jeg i to omganger. En på lillejulaften og en på julaftens formiddag. Så varmer jeg den i langpanna sammen med medisterkaker ( som jeg lager tidlig i desember) og pølser. Siden det blir litt trangt om plassen på komfyren med kjeler til poteter, saus, fett, surkål, svisker, gulrøtter og rosenkål, så har jeg en ekstra koketopp med to plater på som jeg har på vaskerommet.

Serviser og bestikk har vi nok av, og med to lemmer i spisestuebordet så går det fint.

Gaveutdelingen tar flere timer, og da koser vi oss med småkaker og kaffe underveis. Det er jo ikke akkurat som om vi har noe annet vi skal rekke den kvelden ;-)

Skrevet

Koker på flere kjøkken. Koker pinnekjøttet i flere panner her hos oss, og så kommer min mor og min far med diger panne med poteter, og diger panne med kålrabistappe.

Har uendelig mange bokser med fløte i kjølen, og ei stor bøtte med multesyltetøy.

Små unger kan fint dele en tripptrapp stol :-) og ellers kan man bruke klappstoler, benker, sette et skrivebord eller kjøkkenbord attmed spisebordet, og slik få et T formet bord, eller man kan lage en hestesko.

Skrevet

Desserten lages dagen før.

Poteter blir kokt litt tidlig på dagen, hele kjelen blir satt inni flere dyner i senga. De holder seg varme i flere timer slik.

Ribba lages i ovnen.

Medisterkakene er laget dagen før, så de skal bare varmes og de kan godt stå oppå en annen kjele slik at de får litt varme før en plate er ledig.

Surkål og rødkål kommer fra pose, så de varmes i en kjele. Tror julepølsa havner i denne kjelen den også.

Erter blir varmet oppå en annen kjele (eller blir satt på vedovnen, den er veldig kjekk å ha på julaften. Ulempen er at det blir varmt i huset men vi kan jo lufte....)

Grønnsaker er kuttet i passe biter slik at de ikke tar så lang tid å koke. Grønnsakene pleier jeg å kutte i god tid slik at jeg slipper mye styr på julaften. Potetene er skrellet og lagt i kjelen med vann dagen før også.

Når svigermor feirer her, så har hun med seg pinnekjøtt. Det blir varmet her og jeg har laget kålrabistappe.

Julaften med mange går veldig greit, bare en begynner å planlegge i god tid. Og så hjelp dagen før med så mye som mulig.

Skrevet

Bruttern er kokk så han kommer dagen i forveien for å hjelpe til. Lager både ribba og pinnekjøttet dagen i forveien. Ikke noe stress, vi har begge jobbet på kjøkken i årevis. Julemat er veldig enkelt og det meste "lager seg selv" Vi blir 20-22 rundt bordet.

Pakkene blir nok "værst" =P Men begynner tidlig med middagen så vi ikke blir sittende med pakkene til langt på natt.

Skrevet

Annethver år er vi ca 20 stk til middag på julaften hos oss.

Vi har alltid pinnekjøtt til middag da. Mest fordi jeg selv føler at det er det enkleste å lage. Jeg kjøpte en gedigen gryte 15 eller 20 liter ca. og den rommer det vi trenger av pinnekjøtt. Min svigermor koker poteter, og min mor lager riskremen.

Er vel litt heldig med den hjelpen, men hadde ikke syntes det var uoverkommelig om jeg måtte ordnet med poteter og riskrem selv.

Vi har ønsket oss servise deler til 20 personer, så vi har alt vi trenger av glass, bestikk, boller og fat til julematen. Det samme når det gjelder dessertskåler/tallerker.

Er utrolig koselig å være så mange i julen. Ungene elsker det. Mye pakker som tar lang tid, men tid har vi jo nokav. :-)

Denne julen er vi hos svigermor, og det er deilig å få alt servert også.

Gleder meg til jul, så god jul alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...