Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #1 Skrevet 8. oktober 2011 Hvem er det som har ansvaret for dette? Vi eller utleier? Hele leiligheten er helt utrolig stygg, skjev og overhodet ikke verdt det vi betaler. Hva kan vi gjøre med det inntil videre? Vi har kjøpt en malingskrape og tenkte å bare fjerne det som er der, eller er det dumt? Tenker på om sporer blir å fly rundt i rommet.. Yngstemann og jeg sover på sofaen i stua, jeg tør ikke la ham sove der når det er sånn der inne..
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #2 Skrevet 8. oktober 2011 Passer dere på å lufte og varme opp rommet på dagtid? Mulig det er deres ansvar... Men vask med vann og litt klor
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #3 Skrevet 8. oktober 2011 Jepp, vi lufter alltid rommet på dagtid, blir ganske innestengt om natta. Takk for tips, skal prøve det i morgen )
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #4 Skrevet 8. oktober 2011 Utleiers ansvar som i ett annet innlegg så ta kontakt med utleier og fortell..gjør det fort som mulig. ike bra at det er barn der det er mugg..barn kan bli allvorlig syke av det:(
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #5 Skrevet 8. oktober 2011 Utleier er ansvarlig for boligmassen. Og vinduskarmer inngår i dette. Ikke fjern det før utleier har sett det. Og ta bilder i forkant. Hele leiligheten er soppbefengt når du finner sånt. Sporene er i luften, enten du vil eller ikke. Der er et fuktproblem i leiligheten, og årsaken til dette må fikses. Hva har dere til ventilasjon, og hva har dere for oppvarmingsmuligheter?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #6 Skrevet 8. oktober 2011 Utleier bor i Oslo, vi i Finnmark, så han hiver seg neppe på et fly for å komme og se. Vi har vinduer til ventilasjon og ovner (og oss selv) til oppvarming. Dette er som sagt et møkkahus fra 1954 som ikke har sett oppussingsredskaper siden 70-tallet. Fortsetter det slik som dette, så må vi bare ta opp lån og flytte sørover før vinteren. Vi betalte 20 000 for å få fikset rørene som hadde tilknytning til dusjen. Vannet frøs til når det ble under 20 minus ute, så det gikk ikke. Fikk beskjed av utleier at det var vårt ansvar... Så det var 2 husleier rett ut av vinduet....
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #7 Skrevet 8. oktober 2011 I følge forbrukerloven er dette en grunn nok til og kunne si opp leiekontrrakten eller holde tilbake husleie til dette er fikset av huseier. Vi har nettop hatt samme problem hvor jeg sov på stua pga asma. Vi sa ifra med en gang til huseier som tok ansvar og fikk satt inn nytt vindu og ventilasjon. Dette kommer ofte pga tett vindu med rullgardin og dårlig ventilasjon. Vi tok bilder da dette er nødvendig og vasket vinduet med grønnsåpe. Luftet godt og støvsugde godt. Ta ut sengetøy og luft ute. Ta bilder av dette og mail til utleier, ring han og fortell på forhånd, Så sier der opp leiligheten og flytt til en nyere leilighet, Det har vi gjort og vi flytter om 1 mnd så vi får det fint før babyen kommer.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #8 Skrevet 8. oktober 2011 Det er huseier som har ansvaret. Vi bodde og i et hus med noen uproffe utleiere. De sa at vinduene skulle byttes mnd etter mnd men det skjedde aldri. Vi begynte å bli veldig dårlig så vi flyttet så fort det ble mulig. Barnet fikk astma av å bo under de forholdene. Så mitt råd er flytt så fort som mulig!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #9 Skrevet 9. oktober 2011 Oi, tusen tusen takk! Pappa kommer og ser på dette seinere idag. Fant mugg i vinduet på stua også, heldigvis ingenting på rommet til jenta. Ingenting på kjøkkenet. Vi brukte 2,5 år på å få leie leilighet her vi er nå. Vi betaler 10 000 i leie, noe som faktisk er billig her. Det ligger på 10 000 og oppover. Vi har knapt råd til denne, og den er ikke verdt det. Jeg titter nå på jobber sørpå for gubben, og så smått på leiligheter der nede. Jeg er så lei av at ting skal gå motstrøms...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #10 Skrevet 9. oktober 2011 Kjønner dere blir lei, 10.000 er det dere ville betalt for et lån på 2 mill, så hadde dere gått i banken kunne dere kjøpt dere noe nytt i stedenfor, om det er veldig dyrt der dere bor nå så er det verdt og flytte litt unna. Vi bodde et sted det koster 12.000 for 2 soverom, flyttet 20 min lenger unna og betaler nå 8500,- for stor ny
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #11 Skrevet 9. oktober 2011 Vi har en samlet inntekt på 23 000 i mnd. Vi får ikke noe lån. Ikke forbruks engang... Det er dyrt overalt her pga at gruva startet opp igjen. Mer arbeidsplasser - mer folk som flytter hit - bolig og utleiepriser går opp... Vi vil ikke litt unna, vi vil sånn ca 200 mil sørover )
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #12 Skrevet 9. oktober 2011 Det er faktisk for enkelt her å si at det er utleier som har ansvaret, det finnes mange leietakere som herper eiendommer på denne måten. Som koker vann og som lager mat uten at kjøkkenvifta er på, som vasker og tørker klær uten at det er vntilasjon og som egentlig trrenger botrening. Jeg bodde i et kollektiv en gang, en stor leilighet og vi var fire jenter som bodde der. Mye klesvask og uten tørketrmmel. Det var så vått og fuktig i den leiligheten, og klærene og tørkestativene tok gjerne over en uke å tørke. Men vinduene nektet hun ene å åpne. Lufta måfå sirkulere. Liten gløtt på vindu om det ikke finnes ventiler. Tørke ute så mye man kan. Ta en bøtte med klorvann å vask godt, og et manlingspann med antisopp til å dekke over resten. Kjør opp varmen, og begynn å lufte ut.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2011 #13 Skrevet 9. oktober 2011 Snakket med samboer i stad. Jeg husker det ikke, men han sa at da vi flytta inn, sa utleier at alle vinduene skulle byttes i løpet av sommeren. Vi flytta hit i slutten av januar i år. De er lekk, alle som en. Det er mye utleier har sagt skal fikses, blant annet taklplater, lister, tapet i gangen, og kjøkkenvifta som har improviserte brytere. Akkurat nå må vi bruke ei tang for å skru av og på lyset og vifta. Bryr meg pent lite om hvor mye ansvar vi har nå, utleier har lovet mye han ikke har overholdt, og i tillegg har han samvittighet til å ta så mye for at vi skal bo her. De som bodde her før oss betalte 7000,-, så han gikk opp 3000,- før vi flytta inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå