Gå til innhold

Velge foreldrepenger eller engangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanligvis ville jo dette vært ett enkelt valg, men i mitt tilfelle er ståa slik;

-Jeg får foreldrestipend fra Lånekassa. Dette utgjør vel en 8000 i mndn.

-Jeg får foreldrepenger fra NAV. Dette er 13000 i mnd, før skatt.

-Jeg får overgangsstønad fra NAV, da jeg blir alene.

Om jeg velger foreldrepengene fra fra NAV, vil overgangsstønaden utgå pga for høy inntekt ellers, pga foreldrestipend fra lånekasse + foreldrepenger fra NAV.

Men om jeg velger engangsstønaden fra NAV, vil jeg få nesten full OS + foreldrestipendet fra Lånekasse.

Hva ville dere valgt..?

På forhånd takk for svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går stipend/lån utover os?? Det ville jeg sjekket opp. Husk at det foreldrepnger er pensjonsgivende. Og det er vel mulig at foreldrestipendet blir lån pga. for høy inntekt. Jeg ville kanskje kuttet ut foreldrestipendet jeg?? Men jeg har egentlig ikke peiling. Hva med å "spare" retten til os til du ikke mottar foreldrepenger??

Nei, er nok ikke den rette til å svare på dette :P

Skrevet

Jeg ville levd på foreldrepenger (100%) og lånekassen frem til permisjonen var over. Da ville jeg søkt os og støtte til utdanning og levd på det i 3 år.

Jeg ville altså "spart" os til etter permisjonen var over så jeg hadde den så lenge som mulig etterpå.

Skrevet

Jeg som svarte over her.. ikke at jeg har blitt så mye klokere, men når jeg tenkte litt over det så ville jeg ikke ha valgt bort foreldrepengene. Jeg ville nok heller valgt mellom å kutte os eller foreldrestipend.

Skrevet

Takk for svar=) Os er vel inntektsprøvd, og jeg vil jo dermed miste den..

Men du har helt rett angående foreldrestipend! Det blir jo omgjort til lån om man har for høy inntekt, det hadde jeg glent. Takk for tipset :) Skal sjekke det..

1825; Men får man ikke OS til barnet er 7 år? Er det noe vits i å tenke på å "spare" denne, da? Jeg er ferdig utdannet om 3 år, medregnet permisjonen.., og vil jo da begynne i jobb.

Skrevet

Man får overgangsstønad i 3 år og den beregnes etter inntekt. Så om du sparer den kan du jobbe litt redusert og få os på toppen, leve av os mens du søker jobber, og til og med få os på toppen om du ikke tjener altfor mye penger i den nye jobben.

Søsteren min tjener 310.000,- i året og får da faktisk os hver måned på toppen av inntekten sin (ikke så mye riktignok, men alle monner drar).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...