Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #1 Skrevet 8. oktober 2011 Min mor har vært uføretrygdet i flere år, men nå i år så har hun ikke blitt trekt i skatt, hun har ringt NAV og skattekontoret men de sier at hun ikke skal betale skatt. Min mor er av den engstelige typen og er nå redd for at hun eller min far skal få et skikkelig skattesmell, derfor har hun hver mnd lagt unna penger sånn i tilfelle. Men er det virkelig slik at uføre ikke skal betale skatt?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #3 Skrevet 8. oktober 2011 Min mann hadde midlertidig uføre før han fikk aap, og han betalte skatt av pengene... Lurt av dem å sette tilside penger...
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #4 Skrevet 8. oktober 2011 Uførepensjonen er skattepliktig, men med lavere skatt og noen gunstige avgrensninger. Ville absolutt undersøkt dette nærmere.. Klippet fra nav-sidene om uføre: Skatt Uførepensjon er skattepliktig inntekt. Skattleggingen er gunstig for uførepensjonister, som også betaler lavere trygdeavgift enn yrkesaktive. Mottakerne av uførepensjon har rett til særfradrag i inntekten. Reglene om særfradrag er nærmere beskrevet i rettledningen til selvangivelsen. Det er også en særskilt skatteavgrensingsregel for pensjonister som gjør at en minstepensjonist ikke blir skattlagt dersom han eller hun ikke har andre inntekter. Mottar du uførepensjon, er du fritatt fra forskuddstrekk (skatt) i desember måned. Vi anbefaler at du tar kontakt med likningskontoret der du bor dersom du ønsker forklaring på noe i forbindelse med skatten. hilsen nav-jenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå