Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #1 Skrevet 8. oktober 2011 Kommunen vår har nettopp innført kildesortering. Nå skal vi sortere i papir, plast, glass/metall, organisk avfall og restavfall. Det er i utgangspunkete greit selv om alle avfallsdunkene tar mye plass, men det jeg lurer på er hvorfor vi ikke skal putte avskårne blomster eller potteplanter i det organiske avfallet. Dit skal deromot tørkepapir. Er det noen som vet hvorfor det skal være sånn?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #2 Skrevet 8. oktober 2011 Slik har vi det ikke her, og vi har kildesortert i snart 20 år her. Helt sikker? Matavfallet skal jo bli til kompostjord uansett, så om det er planterester der skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det er galt. Tørkepapiret er lett nedbrytbart da, derfor skal det også i organsik matfall, for å bli til nettopp jord.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #3 Skrevet 8. oktober 2011 Tørkepapir inneholder jo ofte matsøl, og det er raskt nedbrytbart, derfor skal det, noen steder, i matavfallet. Når det gjelder planter, så fikk jeg forklart en gang at det brytes langsommere ned i varmkompost enn potetskrell og matrester, og derfor vil de ikke ha det i samme blanding. Vet ikke om det stemmer, men det er sånn her også. Vi kan putte noe planterester, f. eks enkeltblader ol, i matavfallet, men ikke hele planter/ buketter. Dessuten er det vel alltid noen som da ikke skjønner forskjellen på hageavfall og matavfall og fyller opp pose etter pose med visne sommerblomster og gamle tulipanløker ;-)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #4 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg forstår det i forhold til greiner ol, men hva er forskjellen på å putte i en tulipanløk og en vanlig løk?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #5 Skrevet 8. oktober 2011 Hos oss kan vi putte litt av det i matavfallet, men ikke så mye. Det forsinket nok prosessen endel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå