Gå til innhold

dere som har barn fra før...


mer enn bare mor

Anbefalte innlegg

hvordan blir oppfølgingen deres i svangerskapet?

 

Jeg var på første svangerskapskontroll 11+4, og neste kontroll er ikke før den ordinære ultralyden rundt uke 18. (sist fikk jeg ultralyd i uke 20/21, så er forberedt på at det blir seint denne gangen også..). Så er ikke neste kontroll før i uke 24 hos lege eller jordmor, og jeg skal også ha en ekstra UL da pga at førstemann var liten ved fødsel..

 

Syns ikke det var så mange kontroller jeg? trodde de skulle teste urinen og blodsukkeret oftere? så vidt jeg husker gjør de ikke sånt på den ordinære ultralyden?

 

Legen sa jo at jeg bare skulle ta kontakt hvis det var noe utenom (har hatt 2 aborter tidligere, så han er veldig obs på at jeg skal ha det bra denne gangen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på første svangerskapskontroll 12+3, så blir det ul rundt uke 18-20 neste. Fikk beskjed om å bestille ny kontroll hos legen etter jeg har vært på ul, så godt mulig den blir rundt uke 22-24. Ellers tidligere hvis det var noe jeg lurte på, eller om jeg syntes kontroll trengtes.

 

Jeg hadde ikke noen flere kontroller enn dette første gangen jeg heller, bare en gruppekontroll hos jordmor, der vi fikk div info + bøker etc. rundt uke 14-16 tror jeg, hvertfall før ul.

 

Synes å huske at det var kontroll ca 1 gang i mnd fram til uke 36, deretter hver uke eller annen hver kanskje. Husker ikke helt.

 

Det er vel kanskje ikke så vanlig med protein i urin og slik så tidlig i svangerskapet da? Skudd i luften altså, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed hos legen min om å komme en gang i mnd, enten til henne eller til jm... Tror det varierer fra kommune til kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, kanskje bare jeg som husker feil :) gikk annenhver uke med førstemann, men det var for å følge med veksten til babyen - så det var jo oftere enn normalt ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på kontroll hver mnd. Er 14+1 i dag og var på min andre kontroll for fire dager siden. Har ny time i begynnelsen på november, og ordinær UL 15.november. Jeg går kun hos lege, og siden jeg har så panikk for å legge mye på meg og for fødselen så ville han følge meg opp tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første gikk jeg veldig ofte føler jeg men jeg må faktisk innrømme at jeg ikke har vært hos legen min ennå hihi... og kjenner ikke noe sted at jeg trenger å stresse med det heller.

 

Det som er kjekt er jo at man nå har så mange private muligheter til UL etc og kan få litt ekstra feedback slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første kontroll ved 8-12 uker, deretter står det at friske kvinner ikke har behov for kontroll før etter ord. ul. i uke 18. Kvinner med behov får ekstra oppfølging. Tredje kontroll er i uke 24, fjerde i uke 28, femte i uke 32, sjette i uke 36. Deretter 7-9. svangerskapskontroll i uke 38-40-41. På siden jeg linket til står det hva som skal foregå ved hver enkelt kontroll også. Synes å huske dette ble vedtatt ikke så lenge før jeg gikk gravid i 2007, men mulig jeg husker feil.

 

http://www.legeforeningen.no/id/77808.0

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er 3.gangs fødende nå, og har vært til kontroller ca hver 3 uke etter den første svangerskapskontrollen i uke 9. Jeg har et normalt og problemfritt svangerskap hittil bortsett fra jernmangel, så har ikke trengt ekstra oppfølging. Nå skal jeg på neste kontroll om 2 dager, og da er det 4 uker siden sist, men var på ordinær UL for en uke siden.

 

Jordmor sjekker urin, blodtrykk og blodprosenten, samt hjertelyden hver gang. Dette gjør de ikke på den ordinære UL nei.

 

Jeg har inntrykk av at det er veldig forskjellige rutiner rundt dette med kontroller, fra kommune til kommune, men også fra lege-/jordmorkontor til kontor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligere enn jeg trodde faktisk..

 

Hadde et risikosvskap med mi første i 2005. Høyt bt, proteiner, sv.diabetes, og lett sv.forgifting som førte til at jeg ble satt i gang. :)

 

Men denne gangen har jeg kun vært på 1 ul i uke 10+5, samt lege 1 gang i mnd for urinsjekk, blodprøver og hjertelyd.

 

Vet ikke om det kan ligge i det at de tenker at " ja ho har jo gått ned et helt menneske etter en operasjon, så da er det ikke noen fare for noen av delene".. men jeg vil jo gjerne bli fulgt opp ift det uansett. Har nesten for lavt bt denne gangen.

 

Skal på ordinær ul nå 21 nov, og jordmor 17 nov.. så får se hva som skjer utover da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...