Gå til innhold

Lurer på dette med elendig søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er 33 uker på vei, og går rundt i min egen trøtte verden og undrer på hvor logikken er i at jeg skal sove så elendig nå i 3 trimester. Jammen er jeg litt provosert også. For logikken min sier at søvn er viktig for kropp og sjel og overskudd. Og når det er tungt nok for kroppen fra før å lage baby, så burde man jo fra naturens side sove enda bedre? Man sover jo kjempemye ellers når det er noe med kroppen. Jeg engster meg veldig for hvordan det skal gå på sykehuset når jeg er helt utmattet av søvnmangel over lengre tid, for jeg vet jo at på sykehus soves det nesten ikke (var innlagt nylig i 5 døgn med alvorlig nyrebekkenbetennelse, sov 11 timer totalt, til slutt skrev jeg meg ut og gikk hjem for å sove, tvang dem til å gjøre meg til dagpasient i desperasjon), og hvordan skal jeg da kunne bonde med babyen når jeg er trøtt og alle forventer at jeg skal være supermenneske og danse rundt med hæla i taket av lykke når de vekker meg om natten, og grytidlig om morgenen og ellers hele tiden, oftere enn jeg faktisk våkner nå for tiden? Hvordan kan dette være logisk, på et sykehus? Ikke alle kan bare knipse og så sovne!

Jeg klarer ikke å se for meg at dette skal gå bra, da jeg fra før av har en alvorlig søvnlidelse som ikke er kurert.

Har hørt den teorien at man "trener" på våkenetter, etc i siste trimester, men det høres ulogisk ut egentlig, for hvordan kan det være bra for mor og barn at en høygravid er direkte dårlig og ufungerende av elendig søvnkvalitet og underskudd?

Jeg takker for svar på dette mystiske fenomenet. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, nei det er vel kanskje ikke mye logisk. Sikkert ikke enkelt for deg med en søvnlidelse i tillegg. Vi skal jo liksom trenes til lite søvn på slutten, men det får jo være grenser. Og det gagner jo hverken deg eller babyen å være så sliten.

Men hva du kan gjøre, det er ikke så godt å gi råd om. Sov, sov, sov når du kan og har mulighet....hvis du klarer? Ellers så kan det jo være lurt å reise tidlig hjem fra sykehuset, hvis det er hjemme du sover best:) Så kan du jo håpe å få samme barseltid som min veninne, hun uttalte at hun aldri har sovet så mye som etter at hun fikk baby! Høres jo herlig ut, og en vet jo aldri, kanskje du får en liten sovedukke, det. Hadde du fortjent:)

Skrevet

Jeg skjønner deg så utrolig godt. Har samme opplevelse. Jeg sliter også med en type søvnforstyrrelse. Har søvnparalyser som inntrer dersom jeg sover/dupper på dagtid. Jeg våkner og må på do minst 5-12 ganger hver natt. Vanligvis ligger jeg rundt 7-10 ganger. Det betyr at jeg får en veldig avbrutt søvnrytme, noe som gjør meg kjempetrøtt på dagtid. MEn dersom jeg tar en ettermidagslur eller dupper av litt i løpet av dagen, så blir påfølgende natt forstyrret av søvnparalyser. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre annet enn å prøve å sove lengre om morgenen. Da hjelper det med 40% sykemelding...litt ihvertfall.

sukk

hilsen 32+4

Skrevet

Jeg har ingen søvnproblemer fra før jeg da, men gud som jeg sliter med nattesøvnen nå! Gjorde jeg i forrige svangerskap også... Er det ikke det ene så er det det andre; bekkenet som verker, ryggen, halsbrann, doturer og sist men ikke minst UROLIGE bein!!!!!!!!! Bah... Føler meg superheldig hvis jeg har klart å karre til meg 5 timer søvn tilsammen i løpet av et døgn, sånn midt i uka. På helgen får jeg heldigvis slappe av og sove litt utover morgenen også.

Nei jeg skjønner ikke logikken i søvnmangel sånn frem mot fødsel og barseltid!!! Øve på våkenetter og avbrutt søvn du liksom... Nei den har jeg aldri helt kjøpt (men har hørt den stadig vekk). Måtte da være en stooor fordel om mor var mer eller mindre uthvilt og full av energi og pågangsmot til og etter fødsel?!?! Mener nå jeg...

Men hva skal man gjøre da??? Det er ikke mye som hjelper gitt.. Her prøver jeg å slappe av og sove litt innimellom når jeg kan, enten når Vesla mi sover midt på dagen en time eller to,.. eller når jeg får litt barnepass et par timer etter fysio el akupunktur... Jeg prøver det meste! Spiser magnesium og har på kjølende gel på urolige og varme bein,.. Bruker pute mellom beina når jeg legger meg og tygger gaviscon... Men lite som hjelper.. :P Det er skikkelig skår i gleden over å være gravid, ganske for det meste av tiden! Man blir jo helt utslitt fysisk og psykisk innimellom! Zombie-tilstander! Orker sjelden være sosial eller finne på noe utenfor husets 4 vegger..

Men er ikke lenge igjen da.... BARE 7 uker... :P Bah... Hjelper mye å tenke på veit jeg... 7 lange uker som snegler seg avgårde...

Det var dagens syt ;) Nå skal jeg PRØVE å legge meg... Hvile lenge imorgen tidlig heldigvis :)

Skrevet

Jeg har termin om fem dager, og har sovet elendig siste tre-fire ukene. . . Vanskelig å finne gode liggestillinger, i tillegg til at jeg må opp på do et par ganger i løpet av nattta, og har begynt å sove utrolig lett - våkner av den minste lyd !Men, min teori er at kroppen tilpasser seg det faktum at vi skal klare oss med svært lite søvn når gullungene har kommet....og kanskje sove litt med "Ørene oppe" også...

;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...