Gå til innhold

Alenemødre med AAP her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får dere i mnd, minus bidraget og hvor mange barn har dere?

Prøver å finne ut om jeg faktisk har råd til å komme meg ut av denne suppa her før jeg kommer meg ut i arbeid igjen, for skal jeg klare det psykisk så må jeg ut av forholdet har jeg kommet fram til. Slik som ting er nå så blir jeg bare mer og mer nedtrykt og deprimert.

Har forsøkt å rengne, en venninne av meg mente jeg fikk ca 6-7000kr i avkorter OS, i tillegg en ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn på i underkant av 3000kr, i tillegg regner meg med at jeg vil få minimum 4500kr i bidrag. Altså ca 28500kr. Jeg får leie rimelig via noen i familien i første omgang, regner med at jeg vil sitte igjen med 300 000 i egenkapital etter mannen har betalt meg ut, kansje mer, så har tenkt å spare 3-4000kr i mnd i 2år, da har jeg ca 400 000 i egenkapital, trolig fått meg en jobb og ser da for meg at jeg skal kunne betjene et nøkternt boliglån.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har regnet ut et nøkternt budsjett også:

Husleie 5000kr ( inkl el, leier av nær familie hvis jeg skal flytte ut)

Barnehage og sfo:4500kr

Internett, telefon og tv ca 1500kr i mnd

Forsikringer ca 1500

Transport kostnader ca 3000kr, får kjøpeveldig rimelig bil og ta privat nedbetaling rentefritt, dette ink veiavgift, forsikring, drivstoff og litt som legges av i tilfelle noe må fikses.

7000kr til mat og husholdning

3000kr i sparing

Dette blir da 25500kr, så får jeg 28500 i mnd så har jeg da 3000 til klær, fritid, lege, tannlege. Blir stramt. Kan kansje korte ned litt på mat og hushold hvis det kniper en mnd, men jeg ønsker at barna mine skal vokse opp med skikkelig mat, ikke søppelmat, så å bruke noe særlig mindre enn 7000kr ser jeg ikke for meg er mulig. Vi blir tross alt 4 som skal spise, to av oss spiser voksen posjoner.

Skrevet

Maten burde du kunne spare inn på.. 7000kr i måneden er mye!

Vi er 2 voksne som spiser skikkelig, ordentlig mat! Økologisk, blant annet. Vi har ca 4000kr i utgifter på mat og annen husholdning i måneden.. 5-6000 burde du vel klare? :)

Skrevet

Jeg er alene med tre barn, og har AAP. Orker ikke regne på hvor mye jeg får nå, men jeg har bedre råd nå enn jeg hadde da jeg og eksen bodde sammen og hadde lån og utgifter.. Jeg betaler 6800,- i leie og får 3200,- i bidrag fra eksen..

Skrevet

Jeg får også bedre råd alene, ikke fordi mannen tjener dårlig, men pga at han er gjerrig rett og slett. Han har feite kontoer, men vist nok så har jeg rett på halvparten av pengene han har spart siden vi giftet oss i følge en jurist. Jeg har betalt både barnehage, huslån, nesten all mat og alt barna trenger, ikke sittet igjen med en krone til noe selv.

Skrevet

Mulig jeg klarer å spare inn litt der, vært greit å kommet ned på 5-6000, men med 3 barn så er det vanskelig. Ligger litt annet inn der også, feks lommepenger til tenåringen som jeg stort sett tar ut når jeg handler dagligvarer.

Skrevet

Jeg er ikke alenemor...har aap...så får ikke så mye i stønader fordi mannen min tjener for mye til at jeg for div tilegg osv.

Jeg får bare 11000 kr i mnd og så får jeg 3800kr utenom i slik barnetilegg siden jeg går på skolen. Så 14800kr i mnd til sammen.

Er egentlig veldig fornøyd med det, for mannen tjener jo nesten 1 mill i året så vi klarer oss veldig bra:)

Skrevet

Ligger på rundt det samme selv nå, men etter hva jeg har forstått så får jeg avkortet OS, en ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn ( har ikke det akkurat nå siden jeg ikke er i tiltak, skal i tiltak på nyåret igjen), bidrag selvsag blir det jo.

Jeg har tenkt å se om jeg får meg en liten ekstrajobb i tillegg, vil tro jeg tjener litt eksta på det selv om jeg da blir litt trekt i OS og AAP, det er jo i hovedsak for å få litt mer arbeid erfaring og noe på CV`n.

Skrevet

Dette burde du fint klare.

Jeg jobber fullt og når en har trekt fra studielån, husleie, osv osv sitter du nesten igjen med mer enn meg. Og enda har jeg en mastergrad;) Så at du bør greie deg med den inntekten bør det ikke vøre noen tvil om.

Skrevet

28500 for å gjøre ingenting??

Hjelpe meg! Heldigvis blir reglene endret nå!

Skrevet

Hvorfor jobber dere ikke? Og nei, spør ikke for å rakke ned. Spør fordi jeg lurer. Det er jo utrolig mange her inne som går hjemme med betaling.Dere har mer utbetalt enn meg som jobber fullt, med utdanning og 10 års erfaring. Jeg klarer meg, og sitter med de samme utgiftene som dere. Skjønner ikke at dere sitter og lurer på om dere kan klare dere....selvfølgelig gjør dere det! :)

Skrevet

Gjøre ingenting? Nå er jeg faktisk under behandling, regner med å komme meg ut i praksis rett over nyttår, så fortsette utdanningen jeg er sykemeldt fra neste høst, så nei jeg har ingen planer om å sitte på ræva. Nå er faktisk 9-10000 kr av dette penger jeg får i barnetrygd og bidrag fra barnefar. Tross alt vil jeg få like mye utgifter som en familie på 4 som har to inntekter, vel å merke om de har en bil på deling. Ellers trenger vi like mye plass, bruker like mye strøm, spiser like mye etc.

De nye reglene er ikke for å ta fra alenemødre noe, men for å stimulere de som velger å gå hjemme i 3år til å enten komme seg ut i arbeid, eller ta utdannelse så de kommer seg ut i arbeid. Det synes jeg er bra og samfunnsøkonomisk riktig.

Jeg har had inntekt og betalt min skatt selv tidligere, så ble jeg langvarig og alvorlig syk, begynner nå å komme meg tilbake til mitt gamle jeg, men det tar tid etter alvorlig sykdom og lang behandlingstid og rekovalens.

Så du 12:10 kan kysse meg en viss plass, en dag kan du selv havne i samme situasjon, da skal jeg love deg at pipa får en annen lyd.

Skrevet

Er ikke 12:10 men kan det tenkes at hun reagerte på at du virkelig lurer på om dere klarer dere? Du er oppe i en bra sum og du skal ha en ganske bra betalt jobb for å ha så mye netto i mnd.

Skrevet

Ingen som har sagt noe om at du er syk, men å motta slike summer når en går hjemme er jo litt latterlig. Ikke minst er det latterlig å lure på om en klarer seg. Du velger spare mange tusen i mnd. Utrolig mange som ikke har den muligheten. Selv har jeg litt mer utbetalt men jeg har også gått mange år på skole.

Skrevet

Selv uten OS får enslige forsørgere litt ekstra når stønads perioden med os er over, man får barnetilsyn så lenge man trenger det, en ekstra barnetrygd, bidrag og skattefradrag. Og det er det en jævlig god grunn til, nettopp at man er helt alene med alt økonomisk ansvar.

par har to inntekter ( de fleste) de som ikke har det har selv valgt det, er en av partene syke eller ute av stand til å jobbe av andre årsaker så får de også støtte.

Os får man bare en periode, er man i arbeid og tjener man over en vis sum så går den bort, hvis ikke så reduseres den etter inntekten. Har man feks AAP så får man avkortet OS, dvs utbetalt noe OS, men ikke fullt, en venninne av meg fikk vel 6-7000mener jeg.

En annen venninne jobber fulltid og får vel 2-3000 i OS, men denne ekstra inntekten er tidsbegrenset. Men, det er veldig greit å ha mens barna er små, mange i parforhold har muligheter til å jobbe redusert en periode, det må enslige forsørgere også ha mulighet til å gjøre, uten OS er dette vanskelig å få til. Det klages støtt her inne på at småbarn er alt for lenge i barnehagen, så desto større grunn til at enslige forsørgere skal kunne jobbe redusert til barna kommer litt opp i alder. Deres barn trenger også tid med mor eller far. Ikke alle har en mor eller far som stiller opp heller, endel enslige mødre og fedre er 100% alene om alt ansvar.

Mange par har mulighet til å jobbe litt til forskjellige tider, feks at en leverer barnet litt senere, mens den andre henter litt tidligere, så barna da slipper 8-9timer i barnehagen, men kansje kommer ned på 7timer eller mindre.

Hilsen tidligere alenemamma som aldri kommer til å glemme hvordan det var, selv om jeg nå er gift og har mindre i inntekt enn da jeg var alenemor så unner jeg enslige forsørgere hver eneste krone. De fortjener det virkelig! Nå kan det alltid diskuteres enkeltes prioriteringen denne perioden, men det får bli en annen diskusjon. Skulle gjerne sett flere brukte denne muligheten bedre til å få utdannelse, legge av penger, for når dagen kommer at den støtten er borte så blir det knalltøft for de som ikke har brukt tiden godt til å¨komme seg i en greit betalt jobb og lagt av litt penger.

Skrevet

Jeg er ikke redd for å ikke klare meg, jeg velger å spare mest mulig siden det er en kortsiktig støtte, så derfor vil jeg spare mest mulig så jeg har muligheter til å kjøpe meg en bolig.

Skrevet

Hvilke regler er det som blir endret? Jeg er sykemeldt, og skal snart over på AAP og jeg trodde man da bare fikk 60% av lønnen, og det er veeldig lite syns jeg.....Skal det bli enda mindre?

Skrevet

Avhenger av inntekten, det er et tak og en max sum ( usikker på hvor mye det er, men lurer på om det er 60% av 6G eller noe), jeg er gift og får minstesummen, har utbetalt 11 000kr i AAP, da inkl barnetillegg for 3barn som er 27x3, for 5dager i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...