Gå til innhold

Endelig! da må enslige mødre komme seg ut i arbeidslivet igjen!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er veldig fornøyd med ett av punktene i statsbudsjettet :) Enslige mødre får stønad fra nav inntil ungen er 1 år, og tvinges ut i arbeid etter det. Dette er et utrolig bra tiltak. Ingen grunn til at enslige mødre skal kunne sitte hjemme på ræv i 3 år og leve på statskassa! FLOTT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at det skjer etter at jeg har fått mine 3 fulle år med stønad, der jeg satt hjemme på ræva mens jentungen var i barnehagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle enslige mødre jeg kjenner, inkludert meg selv, var på jobb etter endt permisjon - blir litt oppgitt over overskrifta når du nyanserer såpass lite.

Det er frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettu, jeg ble singel for ett år siden.. Datteren min var da 1,5 ( nærmere 2) Når jeg ble det var jeg sååå heldig at jeg fikk meg en 73% stilling med perfekte arbtider slik at jeg fikk hentet og levert vesla :) Ikke turnusjobb, slik som jeg er utdannet til.. Glad jeg fikk ekstra støtte da slik at jeg greide meg. Kjenner forresten INGEN som har sittet på ræva i 3 år som du beskriver. De aller fleste jobber/studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra jeg også :-) Jeg har ikke mulighet for alt i verden og ta mer permisjon enn det jeg får penger for. Og jeg har jobbet i 11 år. Det er på tide det skjedde noe der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var jaggu på tide, forstår ikke hvorfor enslige mødre skal ha det så mye lettere økonomisk enn vi som holder sammen med barnefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt tåpelig!

 

Kan skjønne at de som har en jobb å gå til, skal klare seg uten overgangstønad. Men de alenemødrene som er studenter vil jo ikke klare seg på bare stipend/lån og barnetrygd. Hvordan skal de da klare å fullføre utdannelsen sin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei..... jeg har søkt og søkt på jobber i over 4 mnd nå og får ingenting, bor på et lite sted og det er begrenset med jobber. Hvis jeg mister overgangsstønaden min så mister vi hjemmet vårt, bhg plassen til ungene... Hva skal jeg gjøre da? Det er ingen jobber jeg er kvalifisert til her nå. Jeg har vurdert å begynne å studere mer, men det taper jeg også litt penger på grunnet reisevei og slikt, men kanskje det er eneste løsningen, håper bare ikke de tar OS før jeg er ferdig med litt studier (Maks to år) ellers blir jeg ikke ferdig studert heller..

 

Uff... Nå ble jeg lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dun leser i statsbudsjettet så står det ikke at den faller bort, men at det stilles krav til aktivitet fra barnet er 1 år..

 

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2012/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Overgangsstonad-for-enslige-forsorgere/

 

så det er vel ikke sånn at den bare blir borte, men at det stilles mer krav til de som får den. Noe jeg synes er supert! har selv jobbet redusert siden jeg ble alene med tre barn og får redusert overgangsstønad som gjør at hverdagen funker frem til ungene er litt større og jeg kan jobbe fult og klare alt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du vedtak på os pr i dag vil du beholde det til det utgår også, dette nye forslaget gjelder nye søker fra 1. jan 2012.

 

dumt å lage så mye styr på en nettside når man feilinformerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en voksen, gift kvinne, med god utdannelse og godt betalt jobb. Har aldri vært i den situasjonen hvor jeg måtte motta stønader fra det offentlige (heldigvis). Bare for å ha det sagt...

 

Hensikten med dette "punktet" i statsbudsjettet er selvsagt å spare penger - man kutter der man har mulighet til å kutte: Altså der hvor brukerne ikke har stemme nok til å bli hørt!

 

Man tar en rettighet fra en gruppe i samfunnet som trenger økonomisk støtte en (tross alt) liten periode av et langt yrkessliv, og det er BARNA det går ut over.

 

Jeg tror at de fleste mødre som sitter i den situasjonen at de kun har stønader som livsgrunnlag, ser for seg utdanning og jobb i nær fremtid, for å kunne forsørge seg og barnet sitt. Men en god del (unge) mødre trenger faktisk litt starthjelp. De er i en helt annen situasjon enn sine barnløse medsøstre og har ikke samme muligheter til ekstrajobber ved siden av skole/studier, ei heller å bo og leve billig på hybler og med studenthusholdning.

 

Vi må ikke bli så historieløse at vi vil tilbake til et samfunn der enslige mødre ikke hadde andre muligheter enn å overlate barnet sitt til andre som hadde penger til å fø det opp!! Dette er nemlig bakgrunnen til ordningen med stønader til enslige forsørgere.

 

Jeg oppfordrer alle til å søke og lese historie fra den tiden der unge jenter "havna i uløkka", hvordan de var nødt til å takle dette med alt fra illegale aborter til å sette ungen ut på legd. Og med skammen og sorgen som følgesvenn resten av livet...

 

Og om det er "mine" skattepenger som finansierer stønader slik at (sitat) "enslige mødre skal kunne sitte hjemme på ræv", ja så vil jeg si at YES! Bruke gjerne mine skattepenger til å sikre barna som kom uforskyldt til denne verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med 23.54. Det er noe ekkelt og misunnelig med mennesker som HI som ikke unner barn med bare en forelder den tryggheten det gir å ha noe å leve i en overgangsfase. Absolutt alle aleneforeldre jeg kjenner er i arbeid eller studier.

Begynn med det du og HI så kanskje dere klarer dere økonomisk uten å misunne andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du HI tror at alle mødre som blir enslige sitter hjemme og mottar stønader i hue og ræva. Det er faktisk mange av oss som jobber eller tar en utdannelse.

 

Må si jeg selv ble overrasket da jeg kom på NAV etter å ha mistet jobben og ble alenemor. Dama på NAV sa at jeg bare kunne motta full OS og gå hjemme i tre år. Jeg sa nei takk, jeg meldte meg som arbeisledig/arbeissøker, mottok dagpenger + avkortet OS. Heldigvis fikk jeg meg jobb straks. Sier kanskje litt om hva man blir oppfordret til fra NAV å da. Sier ikke nå at alle som jobber på NAV kommer med så "gode" råd altså.

 

Men jeg trodde Overgangsstønad sa seg selv jeg. At dette er penger man får i en overgang fra man blir alene, slik at man skal kunne ha tid til å gjøre endringer i livssituasjonen økonomisk. Dette vil si skaffe jobb/skaffe en bedre betalt jobb eller utdanning.

 

Husk det er ikke alle som får full OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke finnes slike løsninger så vil ingen av oss greie seg om vi må skille lag. Vi har jobber begge to, men ingen av oss greier både henting og levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste enslige jeg kjenner til har vært hjemme minst to år, uten en gang å studere. Noen lengre.

 

Kanskje flere ville tenke grundigere gjennom prevensjon eller være avhold om de viste de ikke fikk penger bare for å få en unge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bra dette skjer. syns ikke det er riktig at folk skal leve på staten uten og være syk..

vis folk vil gå hjemme syns jeg de må dekke kostnadene sine med egne spare penger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...