Gå til innhold

Hvilke rettigheter har far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor og far har aldri bodd sammen, hun blir gravid og de slår opp... De er ikke på talefot. Hun vil nekte ham å se barnet.

Hvilke rettigheter har far når barnet er født?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet har rett til samvær med sin far.

Når forholdet er så betent, bør far kontakte familivernkontoret allerede før fødsel slik at de kan få skrevet en samværsavtale

Skrevet

Hun kan jo såklart være så bitch å sette ukjent far på papiret. Men barnet har rett på en far også, dersom han vil stille opp!

Skrevet

Men hvor mye samvær kan han forvente å få når mor motarbeider ham? Hva er vanlig?

Skrevet

Kan svare deg igjen jeg ;) Jeg er selv alenemor der far velger å ikke stille opp, men kjenner bla. en jente jeg studerer sammen med som har en kjæreste som er blitt nektet samvær med datteren sin fra første stund. Først nå når barnet er godt over ett år er samværsordningen kommet godt igang! Det er etter loven ikke lov å nekte samvær med en av foreldrene, og dersom man blir det kan man ta det til retten. Hva er grunnen til at hun skal nekte han samvær? Dersom det foreligger grunner slik som fysisk vold el, kan jeg skjønne tankegangen men om de bare er bitre uvenner av andre årsaker kan jeg ikke helt skjønne det?

Når et barn er baby er det vanlig at far f.eks kan få se barnet noen timer sammen med mor et par ganger i uka. Overnatting kan vente til barnet er fylt året..

Skrevet

Det er ingen grunn som vold el. De klarer bare ikke sammarbeide. Han er så redd for at han ikke skal få se babyen. Han er redd for at hun skal nekte ham sammvær. Hun hater ham gansk inntenst.

Skrevet

Vil på det sterkeste da anb. at han tar kontakt med familievernskontoret allerede nå. Hun må innse at hun ikke kan nekte han noen form for samvær, selv om hun har bestemt seg for at hun ikke liker han lengre!

Personlig liker jeg ikke barnefaren til datteren min jeg heller, men jeg valgte å bære frem et barn sammen med han og må stå for det helt til vår felles datter blir voksen. Er det slik at han ikke får se barnet når det kommer til verden, bør han ta kontakt med en advokat.

Skrevet

Skal anbefale fam.vern kontoret. Håper det ordner seg. Men hun er ikke mye samarbeidsvillig. Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...