Gå til innhold

hvordan er 4 åringen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min jente er vanligvis en snill, blid, selvstendig og grei jente. Hun har selvsagt hatt vanskelige perioder, trass osv før, men er i all hovedsak en grei jente å ha med å gjøre.

Men nå den siste måneden har hun vært helt annerledes! Jeg regner med at det til en viss grad skyldes at hun har begynt i en ny og mye større barnehage. Det er sikkert veldig mye nytt for henne og det er forståelig at hun reagerer på dette og at det tar tid å komme inn i nye rutiner, bli kjent osv.

Men nå for tida holder jeg på å bli helt koko av henne. Hun er så sint, sur og vrang hele tiden. Slår og klyper mye og sier stygge ting. Er rastløs og urolig, maser og gnåler hele tida. Ingenting er bra nok og ingenting er gøy. Samtidig er hun også så sårbar nå, gråter for den minste ting og tør plutselig ikke ditt og datt. Har masse mareritt og gråter og snakker usammenhengende om natta og er helt fortvila stakkars.

Føler jeg har prøvd alt nå. Prøver å være tålmodig med henne mtp at hun sikkert ikke har det så lett. Samtidig blir jeg sint og streng minst 5 ganger om dagen fordi hun er så frekk og stygg mot oss andre i huset. Prøver å gi masse omsorg og kos når hun er grei og prøver også å finne på mye hyggelig med henne innimellom. Er det normalt at 4 åringer er så temperamentsfulle, sinte og vrange? Hun sliter meg ut for tida og jeg blir så lei meg fordi all tid og energi blir brukt opp på dumme ting. Det er kamp om hver minste lille ting. Kan selvfølgelig velge å overse en del for husfredens skyld, men hun sloss om ALT! Sitte ved bordet, ta på seg klærne, gre håret, stå opp, legge seg, rydde etter seg, oppføre seg brukbart i butikken osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min nå 7-åring har vært sånn bestandig, mens 4-åringen i huset er snill som dagen er lang. Gjør aldri noe utav seg, og får han et raserianfall er det over på 5 minutter.

Men det er nok pga bytta av bhg, som du selv påpeker. Dette går nok over :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...