Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Var på kontroll i dag, og da skrev legen at cervixen/livmorhalsen min var "avflatet"... Hva betyr det?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Hehe, ikke svaret jeg ville ha...for jeg er bare i uke 29! Men livmorhalsen min er operert - og før svangerskapet var den 2,5 cm... Forrige uke ble den målt til 1,5 cm. Legen min antar at jeg føder rundt uke 33 - men det er jo veldig vanskelig å spå da.... Han har bare ikke brukt ordet "avflatet" før - så jeg tolket det som en forandring fra det de har målt før. Sånn jeg selv tolker det er at det ikke er så mye livmorhals igjen....at det en avflatet - før neste steg er åpning???
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #6 Skrevet 7. oktober 2011 Det betyr at du holde deg mest mulig i ro og unngå løft, belastning og samleie med tanke på fare for å sette i gang rier eller at det skal åpne seg mer. Får håpe du greier å holde igjen i hvertfall noen uker til, men da må du ta forhåndregler så du kommer nærmest mulig terminen før du går i fødsel.
Miramor Skrevet 7. oktober 2011 #7 Skrevet 7. oktober 2011 Dette skjedde også meg i uke 29 da jeg var gravid med tvillinger. Jeg ble lagt inn, hadde sengeleie, kun WC -lov og en dusj i uken. Klarte med dette regimet å holde på tvillingene til uke 37 selv om ingen trodde det var mulig. Nå er det jo større fare med tidligfødsel når en venter tvillinger, men jeg hadde tatt det veldig med ro hadde jeg vært deg. Rart ikke du fikk ordentlig informasjon da du var til undersøkelse.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #8 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg har nettopp vært innlagt en mnd på sykehus med sengelov. Så jeg er godt informert om faren for prematurfødsel ;-) Tilstanden min er stabil nok nå- og jeg bor nærme nok sykehuset til å få lov til å være hjemme. Det eneste var med forbehold om å ta det HELT med ro. Alt er avtalt med ambulanse om fødselen plutselig starter, når jeg MÅ ta kontakt osv osv ... Så jeg lurte egentlig bare på uttrykket "avflatet cervix".... For jeg har som sagt skjønt at jeg kommer til å føde prematurt. Følte bare med den beskrivelsen at jeg plutselig var kommet ett hakk nærmere fødsel..?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #10 Skrevet 7. oktober 2011 Google bilder av det. Halsen er som en tapp, men når det modnes før fødsel, "krymper" tappen og flater seg ut. Du kan se på tegninger av det at livmorhalsen liksom slutter seg om hodet på baby.. Klarer ikke helt forklare det..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #11 Skrevet 7. oktober 2011 Tror jeg skjønte det litt mer i allefall ;-) Får prøve å google litt mer... HI
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #12 Skrevet 8. oktober 2011 HI igjen.... Jeg prøvde å google litt - men er dårlig på å klare å finne akkurat det jeg leter etter. Andre her inne som enkelt kan svare med på spørsmålet mitt?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #14 Skrevet 8. oktober 2011 Vanskelig å forklare enkelt, men forestill deg at livmoren ser ut som en pære med halsen nedover og en åpning helt nederst. Under svangerskapet er denne "halsen" lang og tykk, med åpningen lukket. Når livmorhalsen er avflatet er "halsen" borte. Man kan kanskje si at pæren har forandret seg til en appelsin;-) Det som gjenstår når livmorhalsen er avflatet, er at åpningen som i starten var lukket, begynner på sin ferd mot sine 10 cm.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #15 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg er jordmorstudent, og kan prøve og forklare deg: Cevix (livmorhalsen) er vanligvis 3-4 cm lang og stikker ned øverst i skjeden. I forbindelse med svangerskap og fødsel skal denne forkortes slik at den tilslutt blir helt tynn og avflatet, og dermed kan begynne å åpne seg til 10 cm og dermed slippe barnets hode forbi. Når det er 10 cm er det ikke lenger noe cervix, da går skjeden som et sammenhengende rør. Det er altså to ting som skjer: Livmorhalsen forkortes + åpner seg. Hos førstegangsfødende skjer ofte forkortingen først, så åpningen, hos flergangsfødende går dette ofte raskere og skjer litt om hverandre. Når livmorhalsen er avflatetet vil det altså si at du er ganske moden.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #16 Skrevet 8. oktober 2011 Til 13.24... Jeg er 4. gangs fødende - så jeg får kanskje bare begynne å forberede meg på prematur fødsel jeg da! Satser på at den lille vil holde seg inne en stund til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå