Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Vi har en datter som går i førsteklasse på skolen. Denne uken har de høstferie. Enten jeg eller mannen jobber bestandig hjemmefra. Derfor er det bestandig noen her. Vi har derfor valgt å ikke ha henne på SFO denne uken. Vi har heller ikke gjort noe spessielt ellers og har med vilje droppet å arrangere besøk av venner ol. Det vi ønsker å oppnå er at hun skal lære seg til å finne på ting selv og kose seg i sitt eget selskap. Dette er selvfølgelig noe vi arbeider bevist med resten av året også, men i hverdagen blir det alikevel mye som skjer, trening, venner ol etter skolen ol. Vi tror dette er noe som er veldig bra for barna å lære og å venne seg til. De første to dagene av ferien maste hun en del om å få se barneTV, få dra på besøk ol, men de siste dagene har hun klart å kose seg hele dagene selv. Akkurat nå sitter hun på rommet sitt og vever mens hun hører på en lydbok. Ellers har hun laget seg diverse prosjekter ute og inne. Vi merker i hvertfal veldig godt at hun har godt av slike rolige dager og at det uten tvil fremmer kreativiteten hennes. Derfor synes jeg det er litt rart at det virker som om alle andre foreldre er så veldig ivrige på å fylle alle feriens timer med aktiviteter og tilrettelegger så voldsomt. Er det bare vi som tenker slik, eller er det bare at de som "styrer" mest rundt barna som synes mest?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 Vi tenker slik, men barnet vårt er såpass lite enda at hele dager er uakutelt. MEN hun har lært seg å holde på selv en stund (3,5 år) Tror det er et hysteri rundt det at det skal skje noe hele tiden. Jeg tror det gir barn som ikke klarer å finne roen selv på dagtid. (det er jo forsåvidt slik i fht at man begynner i barnehage som 1-åring og går fulle dager også. Det meste av den våkne tiden i døgnet går med til å være i barnehagen hvor det skjer noe hele tiden).
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #3 Skrevet 7. oktober 2011 Datteren vår har også gått i barnehagen siden hun var bare rett over året. Derfor har vi hele tiden vært veldig beviste på at det skal skje lite i helgene og feriene, men vi føler oss nesten sære og vurdert som dårlige foreldre når vi sier at ungene ikke har gjort noe spessielt eller vært på besøk hos noen en hel helg. (har en yngre datter også) HI
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Synes ikke dere er så sære, ihvertfall så er vi det også. Jeg er heller ikke opptatt av å finne på noe med barna hver eneste helg eller ferie. Synes det er fint at de kan bruke helgen å være hjemme også, ihvertfall når man er borte 8-9 timer på hverdager. Når skal barna få tid til å kose seg med tingene/lekene sine da? Og et barn som er store (5 år og oppover kanskje fra 4 også) trenger alenetid også akkurat som voksne...
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #5 Skrevet 7. oktober 2011 Guttene mine som går i 2. og 5.klasse har også hatt fri hele uken, og de har hatt det helt fint de. Vi er også bevisst å ikke overstimulere barna, de har bare godt av å kjede seg litt av og til, finne på ting å egenhånd og aktivisere seg selv. Men de trenger ikke gå hjemme alene en hel uke for å finne ut av det da På tirsdag hadde de en kamerat på besøk som overnattet til onsdag. I dag er de på besøk og i morgen tenkte vi oss en tur til dyreparken, for det er jo koselig å ha gjort noe sammen i høstferien også da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå