Gå til innhold

Lavere utdannelse = flere barn eller omvendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner dette temaet? At det i Norge er oftere foreldre med lavere utdannelse som har flere barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis, nå virker det som trenden har snudd litt. Kjenner mange med høyere utdannelse, gode jobber som velger å få mange barn. Feks et legepar jeg kjenner har 3 barn, et par der han er ingeniør og hun utdannet siviløkonom har 5barn. Selv driver vi et eiendomselskap, har foreløpig 3 barn, men kunne tenkt oss minst 4 barn.

Felles for oss alle er at vi har jobbet oss opp tidlig, har særdeles god økonomi, store hus og greier fint å balansere jobb, fritid og barn. Jeg tror at endel menn med høyere utdannelse kansje er flinkere til å bidra hjemme, ta seg av barna, engasjere seg enn menn som kansje da har lavere inntekt og må kompensere ved å jobbe mye overtid for å få endene til å møtes.

Skrevet

jeg har ikke lest noe om dette men jeg kan godt tenke meg at det er tilfelle.

Skrevet

Kan godt være, men det er trendy med flere barn blant dem som har høy utdanning også, så tror nok ikke bildet er så enkelt.

Skrevet

Jeg tror det var litt slik før (synes å huske at jeg har lest noen undersøkelser om det), men nå tror jeg trenden har snudd.

Ser at barn blir mer og mer "statussymbol", og flere får minst 3 barn. Ihvertfall mange av mine bekjente, og dette er folk som er godt utdannet.

Skrevet

Blant firebarnsmødre er de høyt utdannede kvinnene overrepresentert, mener jeg å ha lest i en avisartikkel for noen år siden. Den handlet om at det var blitt trendy å ha mange barn.

Forklaringen var ifølge artikkelen at familien hadde bedre økonomi enn gjennomsnittet og dermed så seg i stand til å forsørge mange, samt at de høyt utdannede kvinnene oftere var gift med høyt utdannede menn. Blant menn er det en klar tendens til at de godt utdannede engasjerer seg mer i barna sine og husarbeidet enn de lavt utdannede. Dermed er det færre mødre som må ta alt ansvaret for hus og familie i denne gruppen enn blant de lavere utdannede, og de har dermed overskudd til mange barn.

Skrevet

Det er både-og. I Norge blir det født flest barn i familier tilhørende sosialklasse 1 og 5 (øverste og nederste nivå mtp inntekt, utdannelse osv).

Mange innvandrerfamilier har også mange barn. Og menn med høy inntekt og utdannelse får flere barn (mannlige leger har feks. et snitt på _over_ 3 barn)

Skrevet

Det har ihvertfall blitt veldig vanlig at høyt utdannede kvinner får tre barn. Hvis du bor på bygda er det kanskje annerledes, men i Oslo er det ikke særlig rart at det er de med høy inntekt som får flest barn. Det krever en god inntekt å skaffe en bolig som har plass til tre-fire barn.

Men samtidig er det også en del innvandrerfamilier som får mange barn, så bildet er vel blandet.

Skrevet

Det var nok sånn før i tiden HI.

Men nå har trenden snudd og ofte de høyt utdannede som får mange barn. Har blitt litt status å få barn.

Men derimot er det ofte de lavt utdannede som får barn tidligere i livet.

At de med høy utdannelse får de senere i livet.

Skrevet

Det varierer veldig. Vet enkelt med høy utdannelse har jobber med ditto høyt tempo og krav til fokus. Disse må jo da bestemme seg for om de har overskudd til mange barn, og om de ønsker å benytte seg av mye barnepass dersom de selv er veldig opptatte. Siden det finnes alle slags mennesker i alle slags samfunnsklasser, vil det være noen av den ene meningen og noen av den andre. Det samme kan man si for "fattigfolka", der noen kjører på som kaniner, og andre er veldig reflekterte og bare vil ha det de mener er mest økonomisk forsvarlig for dem. Jeg vet flere som har lav utdannelse og normal inntekt som bare vil ha et barn, med tanke på økonomiske goder, og til og med arv når den tid kommer.

Skrevet

Det er visst nok "in" å ha mange barn, så rike og velutdannede mennesker vil gjerne har 3-5 barn.

Jeg synes egentlig hele greien er rar. Er selv godt utdannet (6 år) og har fire barn, men det var nå litt tilfeldig at det endte på akkurat fire.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...