Gå til innhold

Føler meg som en dårlig mor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke like spenstig tema som mange andre har men...

Føler virkelig at jeg ikke er noen flink mamma. Babyen er 4 mnd, skjnønner ikke hva som er årsaken når hun gråter eller er sutrete. Hun vil alltid ha pupp nesten, men kan jo ikke alltid være sulten. Hun er sikkert trett men er umulig å få til å sove. Bekymrer meg for alt mulig, men særlig at det skal være noe galt med henne. Leter etter symptomer og nileser på nett om diverse syndromer og tilstander. Kan gå dager mellom hver gang jeg klarer å utløse latter hos henne. Smiler riktignok, men det er ikke ofte. HUn virker mistilpass, og jeg klarer ikke hjelpe henne, det er så fælt! Vært x ant ganger hos helsestasjon, også vært hos manuell terapeut som ikke fant noe og barnelege som bare ville se an. Er jeg bare hysterisk førstegangs tro? Men alle andre babier jeg ser virker så enkle, hvorfor kan ikke min bare være rolig og smilende for en gangs skyld. Får jo fryktelig dårlig samvittighet av slike tanker, for jeg er jo så fryktelig fryktelig glad i henne og synes jo samtidig at hun er perfekt! Mye motstridende følelser her, tør ikke dele dette med andre, alle sier jo bare at alt er normalt, de er så forskjellige osv (selv om de ikke kjenner henne i det hele tatt). Pappan ser henne så lite og blir irritert på at jeg er så bekymret. Uff og huff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg litt av engstelsen på hylla og heller nyt tiden med babyen din:) Du vet ikke om hun smiler mer i morgen? Kanskje hun gapskratter på søndag?

Jeg vet at "alt til sin tid" og "alle er forskjellige", så stresser ikke i det hele tatt.

Gjør deg selv den tjenesten å ikke søk på nett etter symptomer osv. da blir man engstelig.

Men typisk førstegangs? Ja!, du har aldri opplevd morgendagen med et barn før, alt er nytt, hvert sekund:)

Skrevet

Min babypå 5 mnd ler heller ikke enda, tror det er helt normalt!

Det er overveldende å få baby, spesielt første gangen. Å være bekymret er en gedigen del av det å være mor. Og det er IKKE et tegn på at du er en dårlig mor, tvert i mot! Det er bare sånn vi mødre er skrudd sammen.

Min erfaring er at spesielt perioden fra 4-6 mnd er tøffe. Babyen begynner kanskje å få behov for mer mat, men er ikke moden nok til å få i seg så mye enda. Derfor sutrer de mye og henger mye i puppen.

Jeg garanterer deg at det blir bedre om ikke så lenge. Snart blir babyen mer mett og fornøyd, og i stand til å kommunisere med deg slik at du lettere forstår dens behov. Du blir også snart tryggere i rollen din.

Tankene dine er helt normale. Og hvis det er noen trøst, så blir det mye enklere å takle slike ting med andremann, for da vet du av erfaring at babyer bare ER sånn: Veldig krevende og ganske vanskelige å ha med å gjøre:)

Lykke til, du er den beste mammaen for jenta di og det ser du snart selv og!

Skrevet

Pupp er kos og beroligende, ikke bare mat - så små babyer har også økedager hvor de bare trenger å ligge til brystet for å stimulere det til å produsere mer melk. Sett deg godt tilrette i en sofakrok, med en god bok eller TVen på, og la henne ligge til så mye hun bare vil. Ha HELT faste rutinger på soving, både dag og kveld - ikke mye dill, bare stell, en sang og rett i seng (hun er gammel nok til Ferber-metoden, men det krever veldig innsatsvilje fra deg - og din partner). Når det gjelder smil etc. alle babyer har sin egen personlighet, akkurat som oss voksne - noen er sprudlende, lattermilde mennesker, og andre er mer tilbaketrukne, la henne få være som hun er, dekk alle hennes grunnleggende behov, som er mat, klær, etc - men viktigst av alt - KOS!

Lykke til - blir ikke dette bedre raskt - og da mener jeg din følelse som mor, ikke om babyen din er sutrete - kontakt fastlegen og be om henvisning til psykolog, det kan være godt for deg å få noen å prate med som kun er opptatt av DEG!

PS. ikke se på hvordan andre har det - husk at du kun ser fasaden, og bak den kan det skjule seg MYYYYYYE rart!

Skrevet

Husk at sutring er babyens måte å kommunisere på. Søk opp "Dunstan" på youTube eller google, så får du en innføring i babyspråk. Veldig nyttig. :)

Skrevet

En kort innføring i babylydene, som kan hjelpe oss til å gi babyen det den trenger. Dette er de 5 hovedlydene som man kan lytte etter og prøve å gjenkjenne i sin egen baby:

Babylydene betyr:

1. Neh - sulten (noen ganger vil de stikke tungen litt ut også)

2. owh - trøtt

3. eh - rape

4. eairh - prompe

5. heh - ukomfortabel, kald, varm, våt, el

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...