Gå til innhold

hvem skal betale ved skade på SFO?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis et barn ødelegger noe når man er på sfo.

 

la oss f.eks si at barnet kaster en stein i et vindu på nabobygningen som er privat. Skal dette gå på skolen, eller foreldrene? Hvem har ansvaret for slikt når man er på SFO?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men har ikke SFO ansvar for barna så lenge de er der? Burde ikke de passe på at slikt ikke skjer, og må da eventuelt dekke for dette?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole må eleven (foreldrene) betale dersom en elev knuser en rute. Barnet til en veninne av meg gjorde det og da måtte dem det.

Gutten skulle i utgangspunktet kaste stein på ene mobberen sin og bomma på han og traff ruta bak. Og ja, denne gutten ble skikkelig mobbet i årevis av bla. denne han skulle kaste steinen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt regelverket.. Men elever (på min skole) kan være ansvarlig for skader inntill 5000,- Jeg vet ikke om noen som noen gang har betalt noe.. Men slik jeg ser en del elever (og noen foreldre), så tenker jeg de hadde hatt godt av å se at deres handlinger fikk konsekvenser..

 

Vi hadde en elev en gang som drev og klippet av ledninger til PC´er... Han var en liten kar som lett snek seg vekk... og man kan ike følge med 20 unger, like lett som de hjemme kan følge med 1-3 unger...

 

Vi har elever som med vilje ødelegger uteleker bare for å herje.. Kanskje ikke de tenker over at de ødelegger, men de leker ihvertfall ikke skikkelig med det.. Vi har store elever som klartet i hyllene på biblioteket og knekker hyllene.. Ingen grunn til å klarte, de er ikke så høye.. med de gjør det for å herje... når de har fått lov til å gå på biblioteket en tur.. (Vi som lærere kan ikke alltid ta med hele klassen hver gang en i klassen har lest ut stillelesingsboka si)...Og noe tillitt skal det jo være...

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved at ungene sjelden må stå til ansvar for ting.. alt bare ordner seg..

 

Jeg tenker at om en av mine gutter gjør noe som ødelegger noe, må vi heller få beskjed og ordne opp. Da er det vi som ikke har gitt dem nok grunnlag og grenser til å oppføre seg skikkelig, og vi har mulighet til å gi skikkelige konsekvenser.. Som f.eks å måtte bruke ukelønn for å tjene opp til det de ødela (alt etter alder... de yngste vet ikke helt pris, og kan ihvertfall være med å finansiere deler av erstatning)... mens når de er eldre og om de virkelig saboterer, så kan det være de f.eks må selge sykkelen sin eller noe for å gjøre opp for seg.. (Noe jeg virkelig håper vi slipper noen gang... da de er VELDIG glade i å sykle, og det er noe vi i hele familien koser oss med...) men jeg tenker at de MÅ lære seg at deres handlinger får konsekvenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herverk på skolen kan være erstatningspliktig for foreldrene så da vil jeg tro det samme gjelder for SFO. Det forventes at skolebarn forstår selv at slike ting ikke er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...