Gå til innhold

Skal på intervju i morgen men gruer meg litt..er jo...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

trots alt 4 år siden jeg var i jobb. vært på aap og ønsker meg såååå en jobb å gå til.

dette er muligheten .

jeg grugleder meg. hva skal /skal ikke man absolutt si på et intervju? noen råd til meg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fire år er noe som ny arbeidsgiver vil stille deg spørsmål om. Det som er viktig er at du da ikke går i forsvar, men at du står for det som har vært og at du vrir det til noe positivt. Det er mulig - jeg har gjort det to ganger selv! :)) En gang etter en ulykke med store skader, senere pga alvorlig sykdom.

 

Det første du skal huske er at arbeidsgiveren faktisk er så interessert i å få DEG til å jobbe for seg at de vil du skal komme på intervju. Maaaaaange som ikke kommer gjennom det nåløyet, så allerede det skal du ta til deg og la det gi deg ekstra selvtillit! :)

 

Vær åpen først og fremst - men ikke gå i fella og fortell ALT om den perioden du har vært syk. Det eneste arbeidsgiver er interessert i egentlig, er om du kan gjøre jobben og om din fortid vil innvirke negativt.

 

Sett deg ned og skriv ned alle dine positive sider. Og så lager du en liste over alt som er positivt ved det du har opplevd. For det er det faktisk... om man ser det i riktig lys. Og dette må selvfølgelig ses ift hvilken jobb det er du har søkt.

 

Jeg skulle f.eks. jobbe tett med mennesker i min nye jobb. Da dro jeg frem på intervjuet at den prosessen jeg hadde vært gjennom hadde gjort at jeg hadde lært meg selv om mine egne grenser å kjenne - men også mine muligheter. Det gjorde at jeg var god på å lese andre mennesker og god på å lytte og forstå (noe som var viktig i jobben). En langvarig sykdomsprosess og veien tilbake gjør også at man blir sterk, man lærer seg å forholde seg til det offentlige. Vil man tilbake til jobb, så nytter det ikke å være halvhjertet - det er en lang og tøff prosess, og at dette også har vist deg at du har evne til å gjennomføre og du gir deg ikke om du møter motstand. Du kan ta opp at du faktisk har jobbet målrettet i hele fire år for å komme tilbake i jobb, noe som også sier at du kan tenke og jobbe langsiktig.

 

Det er veldig lett når man er i din situasjon å være for forsiktig og føle veldig på usikkerheten (som man også får med seg når man er lenge syk eller borte fra arbeidslivet). Du skal ikke være fremfusende, men du skal heller ikke tigge om jobben. Du har søkt en jobb du tror du kan utføre, og arbeidsgiver tror faktisk at du kan gjennomføre jobben også - ellers ville du jo aldri kommet til intervju! Et intervju er egentlig bare en siste utsiling, de tror allerede du kan gjøre jobben - du må bare vise dem at det er DU som kan gjøre den beste jobben for dem.

 

Ha tro på deg selv, vær deg selv!

 

Masse lykke til i morgen - you can do it!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et flott svar:)

 

Ja,jeg kommer til å være ærlig det er ikke det det kommer an på men mere om hvordan man skal legge det frem hvis du skjønner`?

har slitt psykisk og derfor vært på aap men er jo klar for å begynne jobbe ,derfor søkte jeg:)

Det er cafemedarbeider og jeg er utdannet kokk.

Men etter mange år som arbeidsufør så blir jo selvtilliten litt liten og man har ikke så stor tru på at man klarer dette så forsiktig har jeg vært.

Jeg vet at bare jeg kommer inn i rutinene så vil dette gå som smurt. fordi det er dette jeg vil trives med og jeg elsker jobbe når jeg har en jobb jeg trives med.

4 År er lenge ja ,det er jeg enig i og jeg har søkt og søkt men ikke fått noe intervju før nå og som du sier jeg er veldig glad for at jeg i det hele tatt kom så langt som på et intervju:):)

Skal prøve å slappe av og ikke la meg stresse av det,ikke lett men det må gå.

Tusen takk for støtten:):)

 

hilsen

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne dine egne ord, men du kan jo si noe a la....

 

Jeg fikk en knekk som gjorde at jeg slet mye og at det derfor var det riktigste for meg å bruke tid til å komme meg ovenpå igjen. Det har tatt tid, men jeg vet jeg har blitt en sterkere person nettopp på grunn av det jeg har opplevd. Når man har opplevd det du har opplevd setter man gjerne enda mer pris på struktur, rutiner og orden - noe som jo er kjempeviktig som kafemedarbeider. Kokkekunsten har du selvfølgelig holdt ved like alle årene - mat lager man seg jo alltids. Hvis du i disse årene f.eks. har hjulpet venner med større middager eller lignende, så sier du det også. Dette gjør også at du kan assistere den som har kokkeansvaret på en helt annen måte enn en som ikke er kokk, og du kan til og med steppe inn ved evt. sykdom hos andre.

Som kokk er du opplært til å ha øye for detaljer i tillegg til helheten og sluttresultatet, noe som også er viktig i jobben.

 

Si akkurat det du skrev over: "Jeg vet at bare jeg kommer inn i rutinene så vil dette gå som smurt. fordi det er dette jeg vil trives med og jeg elsker jobbe når jeg har en jobb jeg trives med." Så kan du si at alle nye jobber krever at man setter seg inn i rutinene på akkurat det arbeidsstedet, men at du er lærevillig og at du tar ting fort. Så kan du jo spørre hvilke ordninger de har for opplæring eller oppfølging, hvem som vil være din nærmeste overordnede osv. - det viser at du har tenkt en del mer på jobben. Husk at det er ikke bare du som skal "grilles" i morgen - de skal faktisk også bevise at de har et sted som er attraktivt for deg å jobbe! :)

 

Pust godt ned i magen før du går inn. Jeg bruker også å si fra hvis jeg er veldig nervøs - for da slipper jeg å bruke energi på å prøve å skjule det ;) Men der må man se an situasjonen og folkene litt :)

 

Rett før du går inn til intervjuet så skal du huske: Du VET at dette er en jobb du kan utføre uten problemer - dette er noe du kan!!! :))))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:32 og 21:55 er samme person :)

 

Lykke til! :))

 

(ene jobben jeg søkte var vi to igjen på 2.gangs intervju. Sjefen sa "du vet at all fornuft tilsier at vi skal ansette hun andre og ikke deg som ikke har vært i jobb på 5 år? Da sa jeg noe a la "ja, selvfølgelig vet jeg det - men hadde dere ikke trodd at jeg virkelig kan gjøre jobben like bra som henne så hadde dere allerede ansatt henne og ikke kalt meg inn på nytt. Jeg VET jeg kan gjøre en god jobb og jeg VIL gjøre en god jobb - men det er dere som bestemmer hvem av oss som får jobben." .... jeg fikk jobben! ;))

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...