Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Synes vardøger er litt stilig, og veldig kult at det kun finnes i norden, og da spesielt i Norge. Det påstås at ca 80% av alle nordmenn har opplevd vardøger minst en gang i sitt liv, stemmer det med DiB-damene? Jeg har både hørt og sett vardøger. Og for dem som måtte lure. Vardøger er at man hører, evt ser, noe ca 5-10 min før det faktisk skjer. F.eks hører at det går i døren 5-10 min før vedkommende faktisk kommer hjem, ser en viss person komme utenfor vinduet, men så er det ingen der, men 5-10 min senere kommer vedkommende osv.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 Ja, stadig vekk. Opplevde det oftere tidligere, når hodet ikke var fullt av stress sånn som nå
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg opplevd det selv en eneste gang:) Men min mor hørte min far ofte komme hjem 5 min før han faktisk kom hjem
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #4 Skrevet 6. oktober 2011 Opplevde det ofte da jeg bodde hjemme. Pappa "kom hjem" noen minutter før han faktisk kom.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #5 Skrevet 6. oktober 2011 Det var en periode når jeg var tenåring at venninner hørte at jeg ringte på døra noen minutter før jeg gjorde det. Det samme hørte pappa om kveldene når jeg kom hjem. 5-10 minutter før jeg kom hjem, hørte han døra smelle igjen og jeg si hallo:)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg har også opplevd det. Tror nesten det er hjernen som spiller oss et puss, siden vi VET at noen skal komme og vi venter, så tror en at en hører noe man egentlig ikke hører. En annen teori jeg har hørt, er at alt i livet skjer på samme tidslinje, men hjernen er for treg til å oppfatte det, derfor oppfattet det som at det er store tidsavstander. Vardøger er da faktisk reelt, altså personen kommer da, men vi opplever det likevel som en stund senere når de "kommer på ordentlig"
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #7 Skrevet 6. oktober 2011 Mja, er litt uenig jeg. Siden jeg også ser vardøger innimellom, så stemmer det ikke helt med det at man vet noen kommer. Jeg ser vedkommende i vinduet f.eks, og når de kommer en liten stund senere, så har de på seg samme klær, sko osv som jeg "så" dem i 5-10 min før, og jeg kan jo ikke vite hvilke klær de har på seg akkurat den dagen på forhånd. Og det er ikke alltid det er ventet besøk heller, altså jeg kan høre vardøger uten at jeg vet at jeg får besøk. HI
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #8 Skrevet 6. oktober 2011 Uuuæ, nå vil jeg ikke lese her mer, jeg ble redd! :-( *løper å trekker ned de utvendige persiennene*
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #10 Skrevet 6. oktober 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Vardøger
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #11 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg hører ofte vardøger når samboeren min er på vei hjem, eller vi får besøk. Hører det kjører en bil på grusen liksom, men er ingen bil der, så 10min etterpå så kommer han eller besøk. Vardøger er jo og varsel om døden, og det skremmer meg litt, livredd for at jeg en dag får et slikt varsel. Huff. Er en del gamle historier om gressenker med menn på sjøen som fikk besøk før mannen var ventet hjem, der han sa hadet, og like etterpå så får ho vite at han er død i en storm eller noe.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #12 Skrevet 6. oktober 2011 Er de "synske" de som hører vardøger?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #13 Skrevet 6. oktober 2011 Stadig vekk da jeg bodde hjemme hos mamma og pappa. Lillesøsteren min hørte jeg stadig at kom 5 minutter før hun kom. Jeg hørte at hun åpnet døra, slapp sekken i gulvet og ropte "Hei!". Jeg svarte alltid, og resten av familien bare stirret på meg og lurte på hvem jeg snakket til. Jeg hørte overhode ikke forskjell på om det var henne eller vardøgeret. Nå hender det også en gang i blant med barna mine, særlig han på 16, og det er ganske greit egentlig, for da vet jeg at de er i kjømda.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #14 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg har det med mamma, jeg kan høre og se henne før hun kommer. Og som en over her sier, da ser jeg hvaslags klær hun har på seg og hører akkurat hvaslags lyder hun lager og hva hun sier som det som faktisk skjer 10 minutter senere. Jeg har også vært på badet da jeg bodde hjemme, og hørt henne stå opp, gå ned i stua, lage seg kaffe osv. Da jeg kom ut var det bekmørkt, og ingen oppe. Noen minutter senere skjedde det på ordentlig, i nøyaktig den rekkefølgen jeg hørte. Mamma har dette på pappa. Det sies at vardøger ikke har noe med synskhet å gjøre, men mer med "telepati". Man har det som regel med en person man er veldig nært knyttet til og har en spesiell følelsesmessig tilknytning til. Jeg tror selv ikke det er noe overnaturlig ved det, og synes ikke det er skummelt.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #15 Skrevet 6. oktober 2011 Har hørt vardøger siden jeg var liten. Hørte det mye da jeg bodde hjemme, og hører av og til samboeren min nå. (Hans vardøger bråker veldig! ) Jeg har vokst opp med "det var sikkert bare vardøger" så har aldri synes det var skummelt i det hele tatt, og skjønte først at det var noe spesielt i voksen alder. Når vi er inne på slike ting opplevde jeg noe merkelig før idag faktisk. Jeg var på vei hjem fra skolen, ganske trøtt og sliten, og hørte på musikk. Plutselig tok jeg et skritt til siden og i det jeg gjorde det kom det en mann på sykkel i full fart forbi meg. Dette var på en gangvei, og nedoverbakke og mannen kjørte kjempefort. Samtidig så jeg noen rett bak meg på veien, men da jeg snudde meg var de borte. Følte nesten at noen hadde passet på meg.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #16 Skrevet 6. oktober 2011 Ja, jeg har hatt vardøger (sett og hørt ) mange ganger, helt fra jeg var i tenårene og ser og hører fortsatt. Har ikke bare vært personer som har vært ventet hjem, men også folk som har kommet uanmeldt. Har hørt personer utenfor huset, hørt at de kommer inn og snakker, en liten stund etterpå, så har faktisk personen jeg har hørt/sett, faktisk kommet. I starten ble jeg veldig skremt når det skjedde, men nå er jeg blitt så vant med det at det ikke gjør meg noe..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #17 Skrevet 6. oktober 2011 Det er en spesiell person jeg alltid vet jeg får en sms fra før jeg faktisk får det. Kan begynne å gå mot telefonen fordi jeg vet at jeg får en sms fra den personen selv om vi ikke har pratet på flere dager, og som oftest får jeg alltid det når jeg kommer frem til telefonen. Er det også vardøger? Drømmer også om ting som skjer før de skjer. I ettertid vet jeg at jeg har "opplevd" det før, alt er som i drømmen.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #18 Skrevet 6. oktober 2011 Ofte. Men en gang hørte pappa og jeg dette sammen! Døra til toalettet har et skilt som slår, når man lukker den.. Vi hørte mamma komme hjem, hun ropte hei, slang nøklene på kommoden, og gikk inn til toalettet. Hun kom aldri ut, og pappa og jeg fikk frysninger!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #20 Skrevet 6. oktober 2011 Skal si dere noe sykt jeg! I natt til i dag drømte jeg om Steve Jobs! Dette er ikke tull engang, jeg er ganske forskrekket over det hele! Han satt i en stol med en grått pledd over bena, han var skrekkelig tynn. Hadde på seg sine vante briller og smilte varmt mot meg, så fikk jeg den mest enorme følelsen jeg noen gang har kjent siden jeg fødte sønnen min, jeg ville bare legge hodet mitt i fanget hans og gråte all verdens sorg løs. Jeg tror ikke på spøkelser engang! .. Jeg ble ganske paff og litt redd når jeg i dag leste at mannen gikk bort natt til i dag/morrakvisten..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #21 Skrevet 7. oktober 2011 Det påstås her jeg bor at vardøger varsler godt når de kommer før mennesker, men når noen drar og du hører vardøget gå etter varsler det død. Kanskje det stemmer, jeg har aldri hørt noen gå etter, bare komme før
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #22 Skrevet 7. oktober 2011 Vardøger er sjelen din, eller en liten del av deg som kommer hjem litt før kroppen din Min bestemor kunne ha middagen klar til bestefar da han kom hjem fra jobb. Han jobbet i eget firma og kunne komme hjem når tid som helst, aldri noe fast klokkeslett, og bestemor hadde middagen klar Hørte ofte at min samboer kom hjem ca 10 min før han kom, og det var også forskjellige tider. Hørte han kom inn i gangen og tok av seg skoa 10-15 min etterpå så kom han. Nå har vi flyttet og det har stoppet. Leser en veldig int bok av Rupert Sheldrake der han har forsket på urforklarlige krefter hos dyr. Han har blandt annet forsket på det fenomenet at dyr vet når eieren kommer hjem. Han har studert flere hundre slike tilfeller og utelukket alt som lukt/hørsel og at de andre menneskene i huset vet når personen kommer. Han har gjort flere tester der han bestemmer når eieren skal hjem, eieren vet det ikke selv og derfor ingen andre i huset heller og de kan ikke avsløre noe med sitt kroppspråk. Men alikevel så vet hunden/katten/fuglen når eieren tenker på å vende hjemover og begynner å vente på fast plass Noen dyr kan også merke når eieren er i et annet land og begynner på hjemreisen. Det er ganske spesielt! Og jeg tror nok det er noe av det samme som når vi mennesker hører vardøger, kanskje?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #23 Skrevet 7. oktober 2011 Ja, og er litt clearvoyant også.. forutså døden til min venninnes mor 5 år før jeg møtte venninnen min, og 7 år før hun døde.. DET VAR GRUSTOMT DET forutså at jeg fikk en lillesøster, 3 år før mamma ble gravid med henne. Jeg hadde laget en håndsydd bamse til henne, men navnet hennes, som foreldrene mine ikek visste om. Så da hun ble født og de fortalte hva hun skulel hete, så visste jeg det allerede, og tok fram bamsen jeg adde laget for lenge siden. forutså fødselen med mitt 2. barn, 2 år før jeg møtte mannen min og 4 år før jeg fikk sønnen vår.. Situasjonen var HELT lik Jeg har også forutsett et dødsfall i familien, de kjærsjet med en bil i en bestemt farge. Jeg advarte da de kjøpte bilen.. =(
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #24 Skrevet 7. oktober 2011 Har hørt mannen min komme hjem flere ganger, men når jeg går ut i gangen, så er han ikke der. Mamma har opplevd vardøger på meg og på flere andre i familien.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #25 Skrevet 7. oktober 2011 Før jeg ble født og mamma og søsteren var unge voksne, så satt hele familien (unntatt min tante) ved middagsbordet. De hørte bilen til tanten min, hunden hennes reiste seg og bjeffet før den løp ut i gangen. Familien hørte døra gikk opp og at noen kom i gangen. Men det var ingen. Dette var noe alle hørte, mamma, mormor, oldemor og oldefar. Og bikkja! Like etterpå ringer tanten min hjem og gråter i telefonen. Hun ville så gjerne komme hjem i helga, men hun måtte jobbe fordi noen andre var syke. Antakelig var vardøget hennes intense ønske om å komme hjem for helga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå