Gå til innhold

Så inn i hel.... irritert på en mannlig kollega.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han er ca 50 og en skikkelig mannssjåvinist. Vi sitter begge i ledergruppen i firmaet vi jobber i. Jeg er selv kvinne og rett over 30, jeg har ingen problemer med å nå inn hos de andre kollegaene med mine meninger selv om de fleste er menn som er eldre enn meg.

 

Men denne mannen har noen holdninger som er til å spy av, i begynnelsen trodde jeg han spøkte - men i dag satt vi i et felles møte med en kunde og han begynner å omtale meg som "unge dame" og "lille venn".

Jeg kunne slått ham!

Var ikke dette veldig respektløst?? Jeg må ta dette opp med ham, men trenger noen tips til hva jeg kan si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han bruker hersketeknikk, bevisst eller ubevisst. Har du en overordnet du kan snakke med? Det der er uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ta det med ham først og deretter med deres felles sjef.

 

Jeg sagt rett ut at han benytter seg av hersketeknikker og at du misliker dette. Du må be han skille mellom sak og person. Han kan gjerne være uenig i det du sier, men han får ikke knytte det til deg som person på en slik måte.

 

Ikke la sånne drittsekker ødelegge for deg.

 

PS. Det er forresten påfallende hvor ofte slike mannfolk har hjemmeværende og kuede koner. Dessverre. Du ville aldri opplevd det fra en mann med døtre med bein i nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ta det opp med en overordnet i første omgang. Du må finne din egen hersekteknikk. Hva med å svare ham på en litt nedlatende måte du også? Hev deg over det, men svar ham på en måte som gjør at han skjønner (at DU skjønner) hva han holder på med;-)

 

Tenker nok han jekker seg ned noen hakk da;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, dette er mannfolk av verste slag. Du har min fulle sympati. Håper for deg og alle dine medsøstres del at du klarer å sette denne idioten på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kommer ikke til å ta dette opp med sjefen, men vil gå rett til ham. Går jeg til sjefen får han vel bare bekreftet det han tror, at jeg er ei lita sveklete jente som ikke kan ordne opp selv...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke si " jeg heter ....., og du kan kalle meg det, ikke noe annet!" rett ut til han neste gang? På en helt rolig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, jeg er hjemmeværende, men jeg er ikke kuet! Det er også ille at damer generelt har stereotype oppfatninger om hjemmeværende, er det mer ok da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt det 20:38 foreslår. Ikke begynn å kalle ham "gamlefar" o.l., da bare synker du til hans nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se forundret på ham neste gang det skjer og spør med undring "Hva kalte du meg?"

 

Når han får stotret frem et svar, kommenterer du tørt at "Det vil jeg ha meg frabedt" og fortsetter der du slapp.

 

Publikum er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ville sagt "unnskyld??!!" på en spørrende og irritert måte, så ville han kanskje skjønt poenget og jekket seg litt. enig med de over som sier du ikke må synke på hans nivå...bedre å gi uttrykk for at du skjønner hva han gjør og at du ikke godtar det.

 

Lykke til! stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20:56 har det desidert beste forslaget til nå!!! Du må forberede deg til neste møte og gjøre som hun sa. To ting er da viktig: publikum og det at du fortsetter helt rolig.

 

Leste en av siste dagene et intervju med en av de profilerte damene i Oslo (jurist, jobber i politiet???) som tok opp akkurat dette, og hvordan hun taklet det.

 

Tar du det opp med ham direkte (noe som på en måte er riktig) risikerer du at han gjør det mer, men mer fordekt og mot andre når du ikke hører på. Og går du til sjefen blir det ofte bare ord mot ord, så da må du på forhånd være rimelig sikker på at sjefen faktisk tar deg på alvor!

 

Tror det fungerer best å gjøre som 20:56 sier. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja til 20:56 sitt forslag. Tenker han blir lang i maska da :D hahaha, fryder meg. Du må holde oss oppdatert om hvordan det går :)

 

Bra vi har noen tøffe damer her inne! Nok av de som lar seg tråkke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...