Gå til innhold

Dere som har hest, eller driver med hest.... hva tenker dere om det her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har min egen hest, og på stallen der han står er det egentlig veldig greit. De som eier stallen har ei datter som får lov av meg å ri hesten min når jeg ikke kan(men de må gi meg beskjed i forkant, så de ikke ødelegger ridetur for meg) MEN, i dag så hadde hun tatt han ut og ridd han, greit nok, men hun hadde også latt ei ungjente få prøve han...noe jeg IKKE syns er greit. Mulig jeg overreagerer, men uansett.

Hun ungjenta kom til meg å sa at ååååååh, han var jo SÅÅÅÅ god å ri osv, og da kjente jeg at jeg tente litt på alle plugger, men beit det i meg.... burde vel ha sagt i fra, men klarte det ikke der og da...

 

overreagerer jeg eller er det "greit"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke greit! Det er ditt ansvar om jenta skader seg! Helt uakseptabelt å bruke hesten utenom avtale.

Jeg hadde eksplodert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta har ridd i mange år, men likevel... du har rett, han er ikke heeelt grei å ri til tider, så ja, hun kan falle av og skade seg.

 

blei så satt ut at jeg klarte ikke reagere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer ikke! Du har gitt beskjed om at de skal gi deg beskjed i forkant, noe de ikke gjorde. I tillegg har de latt en tredjeperson du ikke vet hvordan behandler din hest ri den, i tillegg en ungjente, altså ikke en voksen, erfaren rytter.

 

Ta det opp med dem, vær tydelig uten nødvendigvis å kjefte. Men dette er helt klart et tillitsbrudd som både de som eier stallen og datteren må forstå alvoret i. Datteren må forstå at hvis hun ikke respekterer dine regler så får hun IKKE ri hesten din igjen.

 

Kanskje like greit at du ikke eksploderte der og da. Nå har du muligheten til å ta det opp ryddig og greit uten at det trenger å bli ubehagelig - du ønsker sikkert å fortsette å ha hesten din der, men da må du kunne stole på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sett hvordan denne jenta behandler sine egne hester, og sånn får hun ikke holde på med min... arg...

ja, like greit at jeg ikke eksploderte der og da....var rimelig forbanna for å si det mildt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med meg engang også, ei som lånte hesten min og hun hadde badet med henne og latt ei anna jente gjort det. Jeg ble fly forbanna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

samme skjedde her for en stund siden, ( men er min stall, hun ene skulle bare passe den en helg jeg var borte ) når jeg kom hjem fikk jeg vite at xx hadde ridd min hest uten mitt samtykke, de skjønte ikke hva problemet var, og de begge mistet sine priviliegier + at hun ene måtte finne ny stallplass siden jeg ikke stoler på henne ( er mer bak den historien )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit. Det er nemlig ditt ansvar om den ungjenta skader seg mens hun holder på med din hest. Så kanskje du bør ta en prat med stalleieren (siden datteren hennes/hans bruker din hest) og si klart ifra at ingen andre får lov å ri din hest? Forklar henne/han også at du ikke ønsker at det skal skje ulykker der din hest er involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg ikke helt bak mål altså...

 

skreiv til ho nå at det er helt i orden at hun kunne ri hesten, MEN ikke la noen andre ri han... jeg stoler ikke på denne ungjenta heller.....laaang historie bak her å...

 

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke greit! Har hatt steller på min hest et par ganger i uka de siste åra, og hun har alltid spurt først om det er greit både å ta med venninner i stallen og for å ri. Som regel er det greit, men jeg vil vite hvem som rir min hest.

 

Da jeg gikk gravid, satte jeg hesten bort på fôr til ei venninne for et halvt år. Min faste steller fortsatte med hesten, også hadde hun som adde han på fôr skaffet en til forrytter. Helt greit, ei jeg stolte på. Men det som ikke var greit, var et par ganger jeg kom i stallen og andre "pleide" å ri hesten min mer eller mindre fast, uten at jeg visste noe om det. Sa ingenting da, for jeg var bare takknemlig for å ha hesten i nærheten og at han ble brukt. Så en dag jeg dro for å hilse på han, ble jeg møtt av denne plutselige nye forrytteren som jeg ikke likte skulle ri han. "Åh jeg gleder meg slikt til helgen, jeg skal ri for *****". (kjent trener som jeg ikke liker treningsmetodene til, som hesten har vært ridd for før. Hesten har ikke forutsetninger for å gjøre det som er forventet av henne, og har gammel skade som gjør at den ikke skal brukes til sånn og sånn bruk.) måtte bare spørre om det var snakk om sprang eller dressur, for sprang hadde vært totalt uaktuelt. Tror hun reagerte på at entusiasmen min ikke var spesielt stor.

 

Uansett, tok hesten tilbake en liten stund etterpå. Kunne ha d så ustabilt. Når en trening ble omtalt som "bra, hesten steilet ikke i det hele tatt", da er noe galt. Hesten er ikke en steiler. Nei, man setter selv grenser for hva som er greit eller ikke. Vårt ansvar også-kjennes noe galt så si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...