Gå til innhold

Hjelp meg med enkle og raske hverdagsmiddager..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at det blir mye det samme som går igjen til middag her i huset. Og jeg er lei!!! Jeg er i full jobb, mannen min jobber på anlegg og jeg har nesten 45 min hver vei til og fra jobb, så når jeg har hentet i barnehagen skal middagen helst være ferdig på nul komma niks.

 

Kan dere komme med tips til hverdagsmiddager som det tar maks en halvtime å lage, og som faller i smak hos både store og små?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne suppen faller VELDIG i smak hos store og små hos oss:

 

 

500 g fisk (fersk eller halvfrossen, feks laksefilet og seifilet, torsk etc)

Noen scampi eller reker om du gidder

 

i boks kokosmelk

0,5 liter melk, evt en fløteskvett

saften av en halv lime eller sitron

2 ts santa maria chili paste (eller mer hvis du har barn som liker sterk mat, 2 ts gir bare litt smak)

2 ss fiskesaus

halve cherrytomater

tynne strimler av gulrot ("julienne")

vårløk

et finhakket hvitløksfedd

evt andre grønnsaker som squash, paprika osv er også godt

 

hakket, frisk koriander - noen håndfuller eller etter smak

kokte risnudler.

 

Dette er ferdig på et kvarter. Bland alt i en stor kjele, unntatt fisken nudlene og korianderen. Kok opp og la den syde i ti minutter.

 

Ha i resten og la den trekke til fiskebitene er gjennomkokt, det tar bare noen få minutter. litt mer om fisken er frossen.

 

Er veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakk løk, hvitløk og gjerne littstangselleri og stek det mykt, men ikke brunt i litt oliven olje ha i noen ss tomatpure og rør litt rundt. Ha i noen bokser hakkede tomater, en grønnsaksbuljong terning, litt pepper eventuelt salt og la det putre i 10 min.

Kjør det i blenderen hvis barna ikke liker klumper.

Så er det bare å steke kjøttdeig og ha i sausen også serverer du med pasta.

 

Laks i folie med litt dill, salt og pepper. Servere med poteter og grønnsaker

 

Fahitas med revet kylling og grønnsakene dere liker.

 

Pose med lappskausblanding + pølser eller strimlet svinekjøtt.

 

Posetomatsuppe med mozarella og kikerter, eller med egg og grove rundtstykker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok ris, steik kylling kjøttdeig i en panne, etterpå legg rise oppi. Ha WOK blanding oppi tilegg...Varm dette opp. I mens i en egen gryte lager du Kylling Bali saus...Det står på pakken hva du trenger, fløte og vann tror jeg det var også dette pulveret...

 

Kjempe enkelt og godt!

 

Andre ting du kan lage:

 

Pasta alfredo (Hvordan det enn nå skrives) Den pasta pakken, melk, smør, lag dette derette til. Ta bokknaskinge, kjær det i biter å steik det på en panne. Også har du dette oppå pastaen... Godt dette også, å svæææært enkelt!

 

Ellers, poteter, lakseskver i ovnen med fiskekrydder på. Ha rømme og agur ved siden av. First price syns jeg er like god laksefile (Frosent) som den standard greiene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kjappe:

Kjøttdeiglapskaus

1 pk kjøttdeig

1 løk

1 pose lapskausblanding

2 terninger klar kjøttsuppe

vann

Brun kjøttdeig og fres løken blank og ha i en kjele. Ha oppi grønnsakene og terningene og dekk med vann. Kok opp og kok i 5-10 min. Smak til med mer buljong, salt og pepper og server med flatbrød.

 

 

Kyllingfrikassé

 

1 pk kylling i strimler eller kyllingbryst ( naturell)

blomkål

gulrøtter

vårløk

selleri- og/eller persillerot

kyllingbuljong

fløteskvett

vann og en liten jevning

 

Kok opp en 6-7 dl vann med buljong i og slipp oppi grønnsakene som du har kuttet opp. Ha oppi kyllingstrimlene og la det koke i 5 minutter. Ha på en jevning og en fløteskvett. Smak til med salt og pepper. skal du ha det enda raskere så bytter du ut grønnsakene med en halv pose rotgrønnsaker fra frysedisken. Server med poteter eller ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør klart det du kan på morgenen, eller kvelden før.

 

Jeg kan f.eks dele poteter, og kutte opp gulerøtter og legge i kald vann i en kjele. Når jeg kommer inn døra kan jeg bare sette på plata før jeg gjør noe annet. Når hendene er vasket, barna avkledd osv lager jeg kjøtt/fisk/fugl og saus. Vips er middagen ferdig.

 

Du kan jo også kutte opp kjøtt på kvelden og legge i kjøleskapet, når du kommer fra jobb koker du ris, steker eller woker kjøttet (kylling, biff eller svinefilet i strimler) også steker du en pose ferdige wok-grønnsaker fra frysedisken, blander med kjøttet og heller på en woksaus dere liker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...