Gå til innhold

Bør jeg få min datter på snart 3, ned i vekt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke engang tro jeg skriver dette.. Men veide henne istad ( Hun er 2 år og 9 mnd) og hun veide 17(!) kilo.. Hun er ganske lang, tipper lengden på en 3 åring, 98 cm eller noe.. Er ikke 17 kilo vekta for en fireåring?..

Før dere sier noe;

Vi er aktiv HVER dag. Hun sitter aldri i ro, løper masse, hopper vilt på trampoline hver eneste dag, løper i barnehagen, løper hjemme her i stuen på ettermiddagene når vi leker sammen. Kosthold? Det blir en del brød/knekkebrød med vanlige pålegg ( leverpostei, skinke, lettost, mager skinkeost), youghurt får de i barnehage, frukt som de også får i barnehage.. og til middag spiser hun nesten ingenting her hjemme! Jus til frokost, melk til lunsj, vann til middag.. Kjøper ikke snop i hverdager. Skal jeg bekymre meg?.. Er jo ganske lenge siden forrige kontroll på HS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

håper dette er en spøk - slanke en 3åring?? Min 3åring (snart 4år) Veier ca 15kg. Så tror ikke du skal bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanke var vel feil ord, kanskje endre kosthold?.. Leste ett innlegg her om dagen om en toåring som var 17 kilo og da var det noen som hylte ut at det var for mye for en 2,5 åring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min er 3 år og veier 13 kg. Veninnen hans er akkurat like gammel, men høyere og hun veier nok 18 kg.

 

Begge er nydelig unger som er akkurat passe store, lange og tunge.

 

Synes det blir feil å slanke små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, har ei venninne med ei jente som er 17 mndr og veier 15 kg.... Så, tror ikke det er så ille jeg. Min 4åring er slank, og veier vel kanskje 14. Men han har bygninga som faren, og er liten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om HI har spiseforstyrelse selv????

Du er allefall SYK hvis du prøver å slanke din 3år gamle datter!!!

17 kg er da fanken ikke mye, mi jente veide 15 kg da hun var 2.5 år.

Stakkars datteren din...og du kan umulig være særlig!

provosert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg 19.25.. Slanker ikke datteren min og skal ALDRI la henne sulte ;) synes ikke hun er stor, men hun er tung! Bære på osv. Har ikke spiseforstyrrelser nei, vi har et normalt kosthold og er aktive med henne.

Men da tar jeg det sånn at 17 kilo ikke er så "farlig" :) Bare insp. av et annet innlegg her om dagen som sagt, der noen faktisk LINKET til at det var for mye for en 2,5 åring. Men skal som sagt ikke slanke henne. HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekten er et problem, skal man vel uansett ikke SLANKE barn??!? Men kan evt. stoppe vekten en periode, og vente på at høyden "tar den igjen", så det blir mer proporsjonalt, men barn skal IKKE slankes!

 

(det finnes nok unntak, men tviiiiler på at det er tilfelle her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..men har du lest din egen overskrift?!?

Og måten du skriver innlegget ditt på, du høres jo livredd ut..at datteren din er for feit!

Les det du har skrevet.

 

19.25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI skriver vel ikke at hun skal slanke datteren,men få henne ned i vekt? og det kan skje med mer aktivitet. det vil ikke jeg kalle slanking i ordets negative forstand om en person trenger det. og ja det finnes unger som trenger å gå ned i vekt.men på en sunn måte. men hisa datter er nok godt innene for normalen om hun ikke er veldig kort med tynn beinbygning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente blir tre i desember og veier nesten 17 kg. (16,5, tipper jeg). Hun er lang for alderen, sikkert rundt meteren. Se her:

 

http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfh_girls_p_2_5.pdf

 

Det går ikke for overvekt hvis man ser høyde mot vekt. Jenta mi er kanskje litt kraftig, men har et sunt kosthold og er masse i aktivitet. Hun er også veldig sterk i kroppen, så jeg er ikke bekymret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker dere to siste her :) Datteren min har kraftig benbygning, tung men sterk i kroppen. Veldig aktiv som sagt, kan løpe rundt hele dagen uten å bli sliten omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, 17 kg er normal vekt for en 4 åring. Datteren din er tydeligvis litt lang for alderen, og hun er innenfor normal vekt i forhold til lengden sin, men i øvre grense for normal dersom hun er 98 cm. Hun er altså ikke langt unna å være overvektig. Du kan se her selv:

 

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/illustrasjoner/percentilskjema-jente-4-17-ar-hoyde-vekt-674.html

 

Man skal selvsagt ikke slanke en 2-3 åring, men jeg synes det er bra at noen foreldre er såpass våkne og realistiske at de tør å se at deres eget barn kan ha et kommende problem, og er bevisste og følger med. Altfor mange foreldre feier eget barns for høye vekt under teppet og mener det bare er søtt med lubne barn og at barn er barn så det er ikke så farlig. Jeg personlig får frysninger av slike foreldre, og synes det er flott at HI er bevisst at vekt KAN BLI et problem. Det er det ikke nå, og det kan være at det aldri blir det heller, men uansett bra å være litt bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...