Gå til innhold

Må man virkelig ha påvist minst 3 graviditeter ved UL for å få utredning for habituell abort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt to MA avbrutt ved medisinsk abort i uke 9 og 11. I tilegg, og etter disse to har jeg hatt to graviditeter med påvist positiv hjemmetest, men hvor jeg har hatt spontan abort innen 14 dager etter uteblitt mens, altså i følge mine beregninger har jeg da mistet 4 ganger. Vi har vært prøvere i 20 mnd.

 

Var hos legen min for en uke siden, og han skulle kontakte gyn for meg for å få meg henvist dit for utredning. Men da var svaret at jeg måtte ha minimum 3 graviditeter påvist ved UL som senere har blitt avbrutt før de tok meg inn. Men jeg får det ikke til å stemme for det er jo de aller færreste som løper ned dørene for å få tatt UL før man er i uke 17-20. Vil det da si at de ikke utreder før vi har hatt tre senaborter?

 

Legen skulle høre med dem på nytt for vi har jo tross alt vært aktive prøvere i over 1,5 år også. Men det igjen spilte ingen rolle så lenge vi faktisk ble gravide.

 

Noen som vet hva som må til? Jeg begynner å se svært mørkt på hele babyprosjektet nå, spesiellt om vi ikkje får noen oppfølging eller veiledning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert forskjellig fra sted til sted, men her trenger man ikke få det bekreftet ved UL, her holder det med blodprøver hos lege.

 

Jeg har fått påvist 2 SA ved nettopp det, tok en blodprøve for å teste hcg, deretter enda en prøve noen dager senere, der hcg var sunket så lavt at jeg ikke lenger ble regnet som gravid. Når jeg da også fortalte legen om store blødninger og smerter, skjønner de jo at man har en spontanabort. Men ja, man må i utgangspunktet ha hatt 3 stk for å få utredning, og har man barn fra før, hender de at de venter enda lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du faktisk har klart å bli gravid stiller man mye svakere ja. Men har du ingen bekreftelse fra lege eller sykehus at du har hatt to tidlige SAer? Det burde jo telle litt... Dersom du vet at du har hatt en SA må man jo sjekke om man i tillegg trenger utskrapning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo håpløst da. For det fallt meg aldri inn å måtte dra til lege for å få bekreftet det jeg selv har visst.

 

Vet ikke helt om jeg orker flere aborter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kun dokumentasjon fra MA'ene, da jeg måtte både på UL og fikk tabletter for å sette igang aborten hjemme. Etter SA'ene har alt kommet, så vidt jeg vet, på en gang, om jeg kan dømme utfra mengde og smerter. Var ikke i mine tanker å oppsøke lege da, jeg er litt sånn "gjort er gjort", trodde jo ikke det var nødvendig for vidre hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må dessverre ha dem bekreftet av lege- enten ved blodprøver, gu, ul eller at du går til legen din og sier du har en SA, de tror deg og loggfører dette i journalen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tenker jeg at vi legger babyplanene på hylla. Orker ikke enda en abort bare for å kanskje ikke få noe hjelp uansett. Vi har tross alt hvert vårt barn fra før, så vi får klare oss med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ikke bekrefte det med noe ul eller urinprøve. Legen min trodde på meg og sendte henvisning. Hadde vært inne hos henne eller booket time med to av dem, men ikke den tredje. Men jeg har hatt denne legen lenge, da, også i forrige svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg ville bare si at det finnes veldig flinke gynekologer som ofte kan hjelpe.. dette må du betale for selv da... Hvor i landet bor du? Vet om en kjempedyktig i Bergen som har hjulpet mange, inkludert meg selv..

 

Hadde lett betalt for dette selv.. er ikke så dyrt i forhold til at du kommer fort til og får veldig god oppfølging!

 

Ikke gi opp iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men vi bor nok langt nord i landet. Her er det offentlig helsehjelp eller ingen. Den siste jeg var hos i forbindelse med MA var veldig dyktig og jeg kunne ønsket meg tilbake til han, men det er ikke mulig å få seg time på gyn her uten å ha en bekreftet graviditet. Så da er vi fortsatt like langt. Skal ta en runde med mannen min, men det blir nok prevensjon, det er grenser for hvor mye vi skal fokusere på noe vi alikevll ikke får til.

 

Fikk lapp i posten i dag ang behov for fosterhjem, så det blir kanskje veien vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei, ikke gi opp - du trenger ikke å bevise alle fire abortene. Jeg gjorde i hvert fall ikke det. Jeg har vært igjennom dette, og det er mulig å få hjelp!

 

Utredning for barnløshet og utredning for habituell abort er ulike prosesser - de tar forskjellige prøver. Jeg har vært igjennom begge deler.

 

Si til legen din at du har hatt ytterligere to aborter som du ikke har kontaktet helsevesenet for fordi du ikke har hatt komplikasjoner som skulle tilsi at du trenger medisinsk tilsyn av noe slag. Om han/hun ikke aksepterer det, gå et annet sted, for eksempel til en privatpraktiserende gynekolog.

 

Sørg for at du blir henvist til utredning for habituell abort ved en fertilitetsklinikk (er stort sett ved de store sykehusene tror jeg).

 

Du kommer til å bli innkalt til en time der, og de tar en del prøver for å se om de kan finne "feilen". Ofte finner man ikke noe galt, men ganske ofte (omkring 50%) av tilfellene gjør de det. Og det er mange som kan få hjelp da, slik at de ikke mister enda en gang.

 

Det er snakk om ulike forhold, blant annet koaguleringsfeil (kan gjøre at blodet til morkaken levrer seg og skaper små infarkter i morkaken), gentester (om kvinnen/mannen er bærer av genfeil som skaper kromosomfeil i fosteret - dette fant vi ut var tilfelle for meg), anatomiske forhold i livmoren (feks en skillevegg) , autoimmune sykdommer som skaper fiendtlig miljø i livmoren, stoffskifteproblemer m.m.

 

Det er et eget forum her; habituell abort. Les gjerne der om du ikke har gjort det allerede. Om du har spørsmål kan du bare sende en pm om du vil.

 

STÅ PÅ!! Jeg vet det er tøft...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo gå til privat lege også. Det gjorde jeg, kostet 900 kr, men verdt det! Fikk resept på Albyl E som skal bedre blodsirkulasjonen ved graviditet. Ellers en bra sjekk med godt ul utstyr for å se at alt var greit. Ellers fikk jeg Pergo, som setter ekstra fart på eggløsningen. Har hatt 1 SA med tidligere partner og 1 SA + 1 MA med nåværende. Må visst ha 3 aborter med samme partner for å få hjelp:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...