Gå til innhold

Kommentarer/tips til middagslisten vår da??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uke 1

Seibiff i brun saus med potetmos og grønnsaker

Kyllinggryte

Fiskepudding i hvit saus med makaroni og grønnsaker

Lapskaus

Taco

Lasagne med hvitløksbaguetter og salat

Kjøttkaker med kålstuing, potetmos og grønnsaker

Uke 2

Ovnsbakt laks med grønnsaker / fiskepinner med potetmos

Grove pannekaker

Torskefilet i brun saus med makaroni og grønnsaker

Fiskegrateng

Pizza

Tacopai med salat

Kalkunsteik med ris og grønnsaker

Uke 3

Seibiff i brun saus med potetmos og grønnsaker

Spagetthi og pølse

Laks i fløtesaus med purre og pasta

Fiskeboller i hvit saus med grønnsaker

Taco

Lasagne med hvitløksbaguetter og salat

Kjøttboller med makaroni og grønnsaker

Uke 4

Fiskekaker i brun saus med makaroni og grønnsaker

Skinke og grønnsaksgrateng

Fiskegrateng

Lapskaus

Pizza

Tacopai med salat

Raspeballer kålrabistappe og pølse

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fisk og brun saus? Mystisk kombinasjon...

Men om det faktisk går ned, det er grei variasjon i menyen, kanskje litt for mye potetmos og farsemat....

Skrevet

En av få måter i få i ungene fisk på:)

Skrevet

Farsemat er mat laget av oppmalt kjøtt/fisk, ofte iblandet fyllstoffer som fett og mel. Fiskeboller, fiskepudding, fiskekaker, kjøttkaker, pølser, karbonader er eksempel på farsemat. Kjøttdeig er vel det mest brukte farseproduktet, kjøtt malt sammen med fett.

Ofte inneholder farseproduktene mindre enn 50% av "hovedingrediensen" og en får i seg mye mettet fett og unødvendige tilsetninger. Det er derfor greit å begrense bruken av disse produktene og heller velge ren fisk og rent kjøtt. Et alternativ er å lage farsematen selv, slik at du kan øke mengden kjøtt og fisk og dermed begrense de usunne fyllstoffene.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, men ved å være litt oppmerksom på hvilke produkter man velge kan man få til mye god sunn "farsemat" også. Mye kjøttdeig er for eksempel erneringsmessig like bra som mye vanlig kjøtt i biter. Begge deler kan være "rent kjøtt", men u må se på pakken for å være sikker.

Skrevet

Hadde du sagt karbonadedeig hadde jeg vært enig :)

Kjøttdeig består av 14% fett, og det er av det mettede slaget...

Skrevet

Har dere aldri restemiddager?

Her i huset har vi minst en middag som består bare av rester og oftest en middag til hvor vi har rester + en suppe, grøt, pannekaker eller noe annet. Mulig dere er flinkere enn oss til å lage passe store porsjoner da ;-)

Hva med poteter (kokte, stekte, bakte, gratinerte osv)? Spiser dere ikke det?

Her i huset er det det ungene foretrekker forran ris, pasta, polenta ol.

Ellers synes jeg det er vansklig å si noe om hvor bra eller dårlig dette er når vi ikke vet hvilke grønsaker dere bruker, eller hvor mye. Får dere i dere ca 400 gram hver om dagen av varierte grønsaker er det jo bra, men ut fra menyen ser det snøtt ut.

Skrevet

Det finnes mange typer kjøttdeig. Hvis du bare tar utgangspunkt i den "vanlige" kjøttdeigen av storfe stemmer det, men du har også kjøttdeig av kylling, kalkun, svin, elg mm. Du får også magrere varianter av storfekjøttdeig.

Skrevet

Kjedelig og lilte variert vel? For mye husmannskost...

Hva med å innføre litt mer smak, litt eksotisk mat? Og variere mer...

Finnes så mye god mat fra Kina, Thailand, India, Mexico, Hellas, Italia osv.

Wok er en super måte å få masse grønnsaker og kan varieres til det uendelige med typer kjøtt, grønnsaker og sauser. Variere med nudler eller ris til.

Pasta, hva med pesto til, og her kan man også variere masse. Husk fullkornspasta. Salater, Curryer, Enchiladas, Burritos +++

Skrevet

Bruker alltid karboadedeig. Og velger fiskekaker, fiskupuddig osv som har høyest mulig fiskeprosent. Har dessverre svært kresne barn, så jeg må rett og slett bare si meg fornøyd med at de får i seg såpass. Hadde det vært opp til bare meg hadde nok menyen sett mye annerledes ut:)

Når det gjelder grønnsaker går det i brokkoli, gulrøtter, blomkål og kål, kålrabi, og purre til ungene (må lures inn, så ikke store mengder dessverre:(. Litt mer varierte grønnsaker til oss voksne.

Skrevet

Så godt som ingenting på listen til HI kan deffineres som husmannskost, men en del er tradisjonell norsk kost.

Det er ikke noe galt i å spise mye mat fra land med en annen matkultur enn det vi har, men de som kan lage mat får den tradisjonelle norske maten til å bli like god. Ris, pasta, enchilidas, buritos ol gir oss også færre av de næringsstoffene vi trenger enn tradisjonelle poteter.

Skrevet

Skulle så gjerne innført mer smak, jeg er mildt sagt lei av denne type mat selv. Men som sagt, så har jeg veldig kresne unger, og jeg lager mat ut i fra det jeg vet de liker. Prøver meg på nye retter i ny og ne, men blir det for mye smak så får jeg ikke i ungene mat. Så i en travel hverdag så blir det som regel bankers middagsretter.

Skrevet

Mye kålprodukter er veldig bra, men jeg ville forsøkt å få inn en del annet også, spessielt tomat, paprika, sqash og løk, samt nøtter og belgvekster. Det vil gi en bedre sammensettning av næringsstoffer.

Skrevet

Vi løser noe av det problemet med å lage for eksempel wook med veldig lite krydder, men ha en sterkere saus ved siden som vi voksne kan ha på. Det fungerer for en god del retter.

Skrevet

Da har jeg et tips til deg. Lag en ny middagsrett i uken. Sett på en rett hver uke som dere ikke har spist før. La barna dine smake på, men ikke tving dem til å spise. Hvis ikke de spiser mer enn en liten bit, lag kveldsmaten litt tidligere enn vanlig.

Jeg lar ikke mine kresne barn styre middagslisten vår. Jeg lager liste etter variasjon, smaker, næringsstoffer og litt etter hva vi har lyst på. Og så spiser alle den samme middagen. Noen dager spiser de lite middag og mye kvelds, andre dager spiser de mye middag og ikke kvelds i det hele tatt. Men de har begynt å spise mye rart, selv om de fremdeles nekter å spise enkelte ting.

Skrevet

Nei, det er ikke riktig. Den tradisjonelle maten kan ikke bli like god da disse matvarene har mye mindre råvarer og krydder som gir mindre og mindre variert smak.

Fullkornsris og pasta er ikke så mye dårligere enn poteter, og mye bedre. Enchiladas osv kan ha like mye sunt i seg, det kommer jo bare ann på hva man tilsetter. Lettere å snike sunne grønnsaker inn i mat som ser spennede ut og som smaker godt, enn å legge en kjedelig brokkoli kvast på tallerkenen.

Men smak må læres, og hvis mor har spist like kjedelig mens hun ammet så har jo ikke barnet lært smaker, det må jo inntroduseres for barnet. De som sier de har kresne barn lager kanskje kjedelig mat?

Skrevet

Så bra. Det er helt feil å la barna diktere middagen, det er slik de blir kresne. Ny mat må introduseres mange ganger, spesielt om de ikke er vant til litt ulik smak allered i morsmelka.

Skrevet

Farge er som regel like stort problem som smak:) Pleier å mose grønnsaker inn i potetmos for å kamuflere. Bortsett fra brokkoli, det går faktisk ned på høykant:) Misunner dere som har barn som liker alt altså!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...