Gå til innhold

Hvor lenge er det egentlig akseptabelt å gå på arb.ledighetstrygd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et par i omgangskretsen min har gått ganske lenge, og det er ikke mangel på jobber der ute! (vi bor innen såkalte stor-Oslo)

Er det greit å motta penger fra NAV fordi man ikke vil ta en jobb som er "under ens verdighet" mtp hvilken utdannelse man har? Når man har søkt ørten jobber og aldri får napp, (ene sier hun søker flere jobber i uka, har gjort det i over 1 år nå), så må man kanskje snu tankegangen litt og heller søke jobber som ikke krever den kompetansen man innehar, rett og slett bare komme seg ut i jobb, eller? Det må da virke negativt på arbeidsgiver at man har gått arb.ledig i et par år, uten å i det hele tatt vurdere å ta noe annet, f.eks en butikkjobb eller pleieassistent? (selv om man har 4 års utdannelse, med master?)

 

Får meg ikke til å si det høyt til vedkommende heller, vil jo ikke bli uvenner, men noen trenger et kraftig spark bak å bare komme seg ut i jobb!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå begrenser det seg selv hvor lenge man kan gå på dagpenger ( som er det du kaller arbeidsledighetstrygd). Etter enten 52 eller 104 uker, avhengig av bl.a tidligere inntekt, så er det slutt.

 

Det er ikke så enkelt heller at man bare kan tusle hjemme og gjøre ingenting. Man blir fulgt opp fra nav i forhold til jobber, kurs og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ser like dårlig ut på en CV at man har jobbet i butikk med legeutdanning eller jussutdanning, da begynner arbeidsgivere å lure på hvorfor du ikke klarte å få deg jobb i samsvar med din utdanning. Derfor kvier mange seg for å ta disse jobbene, og heller venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, og selv et kurs resulterte ikke i jobb. Ikke engang videre til 2.gangsintervju. Når ringer bjellen?