Gå til innhold

Noen studenter der ute? Høgskole og støtte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 13 mnd. Har det siste året jobbet for å fullføre læretida, og bestod fagprøven for et par uker siden. I tillegg til jobb og barn har jeg tatt allmenfag påbygging. Mangler bare historie som jeg skal ta til jul. Har vært mye jobb det siste året, begynte i arbeid 6 uker etter fødsel.. Men nå er jeg veldig stolt over alt jeg har gjort!

Men nå har tankene begynt å gå over på at jeg vil fortsette på høgskole til neste år, i tillegg til at vi har begynt å planlegge en unge til. Hvordan er det med støtte osv når en går på høgskole. Jeg har jo hus og andre utgifter som må dekkes, så er avhengig av litt penger. Har også en jobb som jeg kan fortsette i, men det er en veldig travel jobb. Jeg bestemmer mye hvordan og når jeg vil jobbe, men det er jo mye jobb. Så jeg vurderer og bare gå på skole, syns det var litt for mye dette året.

Har dere noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som student ved en høgskole kan en få ca 45 000 per semester i støtte. Dette er da fordelt på 5 mnd. Det gis ingen støtte for juni og juli som er undervisningsfri.

Støtten regnes først som lån, hvor 40% av støtten gjøres om til stipend etter bestått eksamen.

Jeg får 18 000 kr i August og Januar, de andre mnd får jeg 6800 kr.

Skrevet

Stipend og lån

Støtte fra fagforbundet (bøker, data, skoleavgifter, overnatting, osv)

Kveld/helge jobbing ca 30% stilling.

Studerer deltid, har to barn.

Har begge hjemme og har ca 14 000 utbetalt i mnd (6-7 000 lønn+3000 stipend+ kontantstøtte for 1+ barnetrygd)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...