Gå til innhold

Er det virkelig slik systemet er? Skal det virkelig ta så lang tid å få hjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi mistenker at vår datter har add, snakket med skolen om det og de var også enig i det.

Så da ordnet jeg time til fastlegen for å få henvisning til bup så vi kan starte med utredning, men der får jeg beskjed om at det er kun skolen som kan henvise barnet til bup. Fikk beskjed av legen at skolen må kartlegge situasjonen først, å så kan de henvende henne til bup.

 

Men dette kommer til å ta tid! Skal det virkelig være så kronglete å få hjelp. Vi må vist også innom helsestasjonen før vi kommer til bup. Har fått beskjed om at dette kan ta opptil 2 år!!!

 

Hva i alle dager? Er det virkelig slik?

 

Jeg vil ha hjelp nå, føler vi hele tiden går å maser på henne. Jeg får så vondt inni meg av å se henne streve.

 

Litt om hvordan hun er: Hun er veldig distre, hun kan dette helt bort. Spessielt på skolen er dette et problem. Hun sitter i ro på plassen sin, men detter helt bort. Slik kan hun sitte i 45 minutter hvis ikke læreren er innom henne å minner henne på at hun må gjøre oppgaver.

I friminutten kan hun drømme seg bort så lenge i garderoben at det rekker å ringe inn igjeb før hun har kledd på seg.

Mister hun noe eller noe ikke ligger der det skal ligge kan det ødelegge hele skoledagen hennes.

Mister hun noe setter hun himmel og jord i bevegelse og gråter lenge. Enda det er et hårstrikk som hun har MANGE av.

Hun er livredd for å gjøre noe feil og gransker seg selv hele tiden, setter spørsmålstegn ved alt hun gjør. Er det bra nok?

Jeg må hele tiden minne henne på hva hun skal kle på seg. Hvis ikke kan hun gå ut døra uten sko på bena.

 

Og det er så mye mer jeg kunne skrevet, hun er 8 år. Hun er veldig sterk faglig, god i alle fag, men bruker lang tid på oppgavene siden hun drømmer seg bort. Vi må gjøre ekstra lekser her hjemme. Jeg er redd for at hvis det skal fortsette vil hun etterhvert få problmer faglig.

 

Et eksempel på hvor borte hun er noen ganger er at hun kan tisse seg ut uten å huske det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres jo ut som add, uten at jeg er noen ekspert. Har en sønn med masse diagnoser, det tok 4 ÅR fra vi satte i gang karusellen til han var ferdig utredet i tre instanser. 4 ÅR! Og jeg ringte og maste, maste oig maste, ringte overalt, maste og maste, men det tar _sinnsykt_ lang tid med all byråkratien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit jeg ikke om skolen har mulighet til å henvise til bup, men fastlegen har det IALLEFALL. Vår fastlege henviste videre med en gang vi ba om det. Det skolen har gjort hos oss er at de svarte på skjemaer de fikk fra BUP. For oss tok det 4-5 måneder fra vi ble henvist til utredningen var ferdig. INKLUDERT 3 måneders ventetid (men da var vi egentlig ganske heldige for da det var gått 3 måneder så var det fellesferie og h*n som utredet ungen vår hadde omtrent bare vår å jobbe med da.) Det vi måtte vente på var at skolen skulle begynne igjen så BUP fikk observert på skolen også. Stå på deres - og ring BUP og hør hva som er riktig vei for å komme dit. Når hun er så stor så syns jeg iallefall at det er viktig at dere kommer i gang så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kontakt med fastlegen vår først, for jeg har hørt det går fortere. MEN fastlegen sa til oss at han IKKE kunne henvise henne til bup, det MÅTTE skolen gjøre. Hvis han skulle gjøre det fikk han henvendelsen i retur.

 

Det har ikke vært tydlig nok før etter hun begynte på skolen at hun var litt anderledes. Før har det bare vært avfeid av barnehage og helsestasjonen om at det ville bli bedre når hun ble eldre. Men det er ikke tilfelle, hun er faktisk litt verre.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det fastlegen som henviste til BUP. PPT gjorde det først, men ikke henvendelsen i retur og beskjed om at kun fastlege kunne henvise. Fastlegen var faktisk motvillig (!!!) og etter utredning hadde sønnen min intet mindre enn 5 diagnoser, så jeg er glad for at jeg insisterte.

 

Hilsen første anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med ppt. Kanskje det er noe midlertidig hjelp å få der.

Jeg mener også å ha lest et sted at det er en frist for når utredning og behandling skal skje i psyk. og den er forholdsvis kort for barn.

 

Mer enn det kan jeg dessverre ikke hjelpe til med

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da syns jeg du skal ringe bup og høre hvem som kan henvise dit og hva som går raskest. Om de sier fastlegen så hadde jeg byttet fastlege om han da fortsatt hadde nekta å sende henvisning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det også fastlegen som henviste oss til BUP. Jeg pratet med læreren på skolen og spurte om dem ikke kunne observerer sønnen min på skolen og skrive ned det dem ser. Og det gjorde dem. Deretter tok jeg kontakt med fastlegen som leste dette og henviste oss videre. For oss gikk det bare par mnd. før vi fikk time hos BUP.

 

Men det som var kjedelig var at vi fikk time rett før sommerferie, og skulle fortsetter til høsten. Men det har dem tydligvis helt glemt, så vi måtte mase for å få time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil ikke like det jeg kommer til å si, men for meg er det viktigere at din datter har det godt enn at jeg får "venner" her:

- Jeg forstår at du er fortvivlet og søker hjelp, du vil din datters vel også.

- Jeg har jobbet med unge med ADHD/ADD siden 1978, mestparten av tiden i Sverige. Jeg har gitt ut en bok i Norge med ADHD-koden, og fått et større stipend i Norge for å skrive en bok bare om ADHD/ADD. Dette ville være garant for at jeg kanskje vet hva jeg snakker om...

- Så kommer det: Din datter har ikke ADD. Dette vet jeg, fordi det står i DSM-IV, som er legestandens (psykiatrere og psykologernes bibel, på nesten 1.000 sider) at ADHD/ADD ikke er annet enn subjektiv bedømning, og ikke er nevrologisk betinget. Det er hverken en sykdom eller en lidelse.

- Utfra det du beskriver, løsningen finner du ikke ved å medisinere jenta (hun kommer til å bli enda sløvere og du risikerer hennes helsa og utvikling). Løsningen finner du blandt helt andre ting: Det kan være dietten, eller at noen tanker forstyrrer hennes oppmerksomhet. Dette siste kan være veldig alvorlig. Jeg forutsetter at hun ikke har noen hjerneskade.

- Jeg har lyst til å kommentere dette med at hun tisser på seg: Jeg hadde en klient omtrent i samme alder, og han kunne bæsje et par kuler i underbyksa uten å tenke på det. Kulene datt ut av byksa hans etter hvert, og det var sånn vi fikk se det. Det viste seg at han "bare" var sååå opptatt av det han gjorde, at han ikke tenkte på det en gang. Det finnes mer å si om ham, men det er ikke anledning til det her.

 

Om du ønsker få hjelp, ta kontakt ved å sende meg en email til [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...