Gå til innhold

Hvor mange kan være til stede under fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal selvfølgelig ha samboeren min der. Men jeg ønsker veldig å ha med mamman min også, fordi det vil være en stor trygghet og støtte for meg, i tillegg så unner jeg henne opplevelsen:) Men så tenker jeg også da, at for at det skal bli "rettferdig", at vi også spør svigermor om å bli med? Hun har bare sønner, så kan hende hun vil syntes det er en fin opplevelse også tenker jeg. Godtar sykehusene dette? Har jo et helt normalt svangerskap, så hvis fødselen utløper seg normalt, vil det være et problem da tror dere? De må selvfølgelig holde seg litt i bakgrunnen, ser ikke for meg å ha tre stykker hengende over meg mens jeg presser ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehehehe, hadde det vært opp til meg så hadde jeg kun hatt mann og jordmor med. Mamma og jeg har et ok forhold, men aldri om jeg ville hatt henne med på noe så privat som kun angår mannen og meg. Aldri om svigermor hadde fått satt sine bein der. Hun har også bare sønner, men hun er ikke snill nok til å få det privelegiet av meg. Den andre sønnen er homofil, så de eneste fødselene hun kunne vært med på, er mine.

 

Men for all del. Jeg har venninner som har hatt med seg 2-3 stykker og ikke angret på det. Jeg hater å være sammen med noen når jeg har det vondt, så for meg er det ikke aktuelt.

Ene fødselen min var det usikkert om mannen ville rekke hjem. Mamma mente hun skulle være med. Om fødselen startet uten at mannen var hjemme, så hadde jeg dratt alene på fødestua. Altfor privat å dele det med moren min, enda vi snakker sammen hver dag og er gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med fødeavdelingen der du skal føde, men jeg tror det går greit. Da jeg fikk nr 2 så trakk det ut i langdrag, så mamma kom for å avlaste mannen min litt, de var begge til stede under selve fødselen, selv med to jordmødre til stede, fødselslege og barnepleier. Ble litt dramatikk en stund da fosterlyden fosvant, men det gikk heldigvis bra, så de ble ikke sendt ut. hadde heldigvis den største fødestuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de ansatte på sykehuset har ingen myndighet til å bestemme dette. Men de har myndighet til å bestemme at noen/alle må ut hvis det oppstår komplikasjoner som krever en del "mannskap" inne på rommet.

 

Men vil du virkelig ha svigermor der for å være rettferdig? Jeg ville ikke hatt med noen utenom de jeg følte at jeg trengte der, det er absolutt lov å tenke kun på seg selv når en skal i fødsel. Spesielt hvis du er førstegangs og ikke helt vet hva du går til. Hva med å evt ha svigermor i backup, så kan hun avløse moren din litt i løpet av forløpet? Eller hvamed å varsle svigermor når det går mot slutten, så får hun komme inn rett etter fødselen?

 

Selv er jeg andregangs nå, og har også tenkt mye på å ha med en ekstra person i tillegg til samboeren min, men å ha to til hadde blitt mye for meg. Husk at de som er der skal være der for deg og hjelpe og støtte deg, ikke stå som publikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om folk som har med fler enn tre stk på fødselen, men det kan jo være at noen sykehus har restrikasjoner, dessuten har de også myndighet til å "kaste ut" folk fra fødestua dersom de synes det virker forstyrrende for mor.

 

Jeg synes du er tøff som ønsker å ha med både mor og svigermor, men tenkt igjennom det, synes ikke du skal ha med svigermor bare for å gjøre det rettferdig, du må gjøre det som føles rett for deg!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge sykehuset har såpass store fødestuer at det er plass kan jeg ikke skjønne at de skal kunne nekte dere dette. Om svigermor sitter i en stol på rommet forstyrrer da ingen..

 

Jeg er av de som kunne hatt med både mann, søsken, foreldre og svigermor på fødsel, så jeg ser ikke noe galt i dette i det hele tatt. Tror faktisk det er med å å skape helt spesielle følelser og bånd når en bestemor ser barnet sitt bli født (og jeg sier IKKE at det er umulig med et nært forhold når de ikke har vært med).

 

Jeg heier på full fødestue og en flott fødselsopplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forrige gang hadde jeg med pappan, ei venninne og søsteren min. De samme skal være med dennge gangen og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og innspill fra dere jenter:) Har elleve uker igjen, å jeg spurte mamma når jeg fikk den positive testen om hun ville være med, noe hun selvfølgelig ville, så jeg satser på "full" fødestue jeg, hehe. Ja vet jeg ikke burde tenke på hva som er rettferdig, men samtidig så kan det lett bli litt feil å kun be med mamman min, tenker jeg da.. Vil ikke skape noen reaksjoner liksom, siden det tross alt er barnebarnet til svigers også.Vet fødselen kun handler om meg og babyen, men dette går rundt i hodet mitt hele tiden, lå søvnløs i natt pga jeg tenkte så mye på det, hehe:)) Mamma og pappa bor to timer unna oss, svigers bor 5 min unna.. Så jeg SKAL iallefall ha med mamma, for jeg vil at mamma og pappa skal ha en stor del i livet vårt. Det er ikke sikkert svigermor har lyst heller, men da kan vi iallefall spørre. Mamma skal med uansett, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...