Gå til innhold

bursdagsfest noen uker etter fødsel..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Skal på en bursdagsfest til en i familien nå som barnet mitt er noen uker gammel, delvis ammer og gir MME, lurer på om det er da for tidlig å ta et glass vin på festen? :/ Leste jo det anbefales å vente 6 uker etter fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvorfor voksne mennesker på liv og død må drikke alkohol for å ha det koselig. Har klart meg uten i snart 30 år, og har det like moro på fester som mine venner som drikker. Merkelig at her til lands er det å være voksen ensbetydende med å drikke alkohol på fest, og at man må rettferdiggjøre det at man ikke drikker. Sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skjønner ikke hvorfor noen på liv og død må absolutt si at man kan klare seg fint uten alkohol osv fordi en har klart seg i over 30 år uten alkohol. Jeg vil gjerne nyte et glass champis eller vin og jeg er ikke en alkoholiker eller har stort behov for alkohol men jeg lurer på om det er OK ettersom jeg delvis ammer. Har også gledet meg til dette i 9 mnd.

 

Må vel ikke være noe galt med meg for at jeg har lyst på et glass vin? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ammer, bør man avstå fra alkohol. Så du må sette behovet for å ha en sunn unge etter behovet for å drikke alkohol. Ikke noe galt med deg, men skjønner ikke det at man tilstreber å drikke alkohol før det er anbefalt. Hvis man ikke kan klare seg uten drikking i babyens første månedene, så har man et problem mener jeg. Men det er min subjektive mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du bør vente med å drikke alkohol er fordi et glass eller to gjør at du må vente minst 3 timer før du ammer igjen. Når baby er så liten så vil de ofte amme hele tiden og du holder på å stabilisere melka etter babyens behov. Å plutselig ikke kunne tilby baby morsmelk i 3 timer så tidlig er ikke heldig. Derfor bør du være avholden i minst 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok et glass vin en uke etter fødsel. Baby fikk kun utpumpet morsmelk på flaske, unntatt på natten (kavet så mye med puppen på dagtid). Så jeg pumpet (hadde enormt med melk), drakk et glass tidlig på kvelden og hadde et lager med MM i kjøleskapet. Da baby våknet fikk hun flaske, så tok hun pupp i 4 - 5 tiden på morgenen, 8- 9 timer etter vinglasset. Gikk helt fint det.

 

Og ja, folk synes sikkert jeg var grusom som drakk kun en uke etter fødsel. Men vet dere hva, det glasset smakte nyyyydelig, det forstyrret ikke verken amming eller melkeproduksjon og baby tok heller ingen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk unngår spekemat, alkohol, røyk, upasteuriserte oster osv under svangerskapet - alle de tingene smaker også "nydelig". Mens rett etter fødselen så er det bare å hoppe på fest og drikke alkohol. Hvorfor kan man ikke "ofre" noen måneder av sitt liv på å avstå fra alkohol når man har baby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo pumpe deg, og gi babyen denne melken i festen. Dersom babyen tar flask da. Så må du vente til promillen er null, før du ammer igjen.

Hvor lenge du må vente tør jeg ikke uttale meg om, da det er avgjørende hvor mye du drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare avgjørende hvor mye man drikker, men vekt og andre faktorer som kroppens evne til å kvitte seg med promillen, som er svært forskjellig fra menneske til menneske. At mødre prioriterer fjortisbehovene foran sikkerhet for at barnet ikke får i seg alkohol, er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skade ikke barnet å drikke melka selv om du har tatt et glass vin, men noen barn reagerer på at melka får en litt annen smak eller at mor lukter/oppfører seg litt annerledes enn ellers. Selv om du drikker så mye at du får 2 i promille vil ikke melken ha mer alkohol enn kefir. Det ville være omtrent som om du tok en desiliter vin og blannet ut i 6 liter vann. Så små mengder trenger du ikke være redd for. Det er stor forskjell på å fosteret 2 i promille og å la en baby drikke belk med 2 i promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje det er litt drøyt å kalle et glass vin for å hoppe på fest. Det hele foregikk i svært rolige former skal jeg fortelle deg. Og når det ene glasset med vin faktisk ikke forstyrrer verken melkeproduksjon, babyens måltidsrytme eller hvordan babyen får mat i utgangspunktet ser jeg virkelig ikke problemet. Gud forby at man gjør noe man synes er godt, selvom det faktisk ikke forstyrrer eller skader babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...